آپدیت اندروید 9 برای گوشی های نوکیا

آپدیت اندروید 9 برای گوشی های نوکیا زودتر از بقیه مدل‌ها عرضه شد

روال توسعه آپدیت اندروید 9 برای گوشی های نوکیا به مراتب سریع‌تر از گوشی های دیگر شرکت‌ها بوده است. اچ ام دی گلوبال از نظر توسعه آپدیت اندروید پیشتاز است.

چند سالی است تمایل کاربران به منظور نگه داشتن گوشی هوشمند خود برای بازه‌های زمانی طولانی‌تر افزایش پیدا کرده است. بر اساس آخرین آمار، چرخه تعویض گوشی توسط کاربران در کشورهای اروپایی، چین و ایالات متحده آمریکا به 30 ماه، برابر دو سال و نیم، رسیده است. یکی از دلایل این اتفاق، بهبود وضعیت انتشار آپدیت‌های نرم افزاری مخصوصا به‌روزرسانی سیستم عامل، در مقایسه با سال‌های اولیه ظهور اندروید محسوب می‌شود. به همین دلیل گوشی با وجود گذشت بیش از دو سال از عمر آن، همچنان به‌روز خواهد ماند.

موفقیت در عرضه آپدیت اندروید 9 برای گوشی های نوکیا

شرکت Counterpoint Research به تازگی یک تحقیق روی چرخه انتشار به‌روزرسانی سیستم عامل توسط شرکت‌های گوشی‌ساز مختلف انجام داده است. این شرکت اندروید 9 پای را ملاک قرار داد و تعداد گوشی های دریافت‌کننده آپدیت این سیستم عامل یا عرضه شده همراه با این سیستم عامل به صورت پیش‌فرض در هر شرکت را ارزیابی کرد. بیشتر تمرکز روی دستگاه‌های عرضه شده بعد از ربع سوم سال 2018 قرار داشت. Counterpoint Research درباره سرعت انتشار آپدیت نیز تحقیقاتی انجام داد. بر اساس نتیجه، روال انتشار آپدیت اندروید 9 برای گوشی های نوکیا با اختلاف از رقبا بهتر بوده است.

نزدیک به 96 درصد گوشی های هوشمند عرضه شده توسط شرکت اچ ام دی گلوبال تحت برند نوکیا از ربع سوم سال 2018 تا امروز، به صورت پیش‌فرض دارای اندروید 9 پای بوده یا آپدیت این سیستم عامل را دریافت کرده‌اند! چارت زیر نشان می‌دهد از نظر توسعه و انتشار به‌روزرسانی آخرین سیستم عامل پایدار پلتفرم اندروید تا امروز، شرکت اچ ام دی گلوبال با اختلاف از سایر گوشی‌سازان بهتر عمل کرده است. جالب است بدانید حتی دو گوشی نوکیا 6 و نوکیا 8، دستگاه‌هایی متعلق به سال 2017، اندروید 9 پای را دریافت کرده‌اند.

آپدیت اندروید 9 برای گوشی های نوکیا

بعد از اچ ام دی گلوبال، سامسونگ و شیائومی به ترتیب با نرخ 89 درصد و 86 درصد برای بازه زمانی یاد شده (از ربع سوم 2018 تا امروز) در مقام دوم و سوم قرار دارند. هواوی با نرخ 82 درصد در تعقیب آن‌ها است. بعد از رتبه چهارم، فاصله تا سایر گوشی‌سازان زیاد می‌شود. به عبارتی اچ ام دی گلوبال (نوکیا)، سامسونگ، شیائومی و هواوی، در زمینه توسعه جدیدترین سیستم عامل اندروید برای گوشی های هوشمند خود، با اختلاف زیاد از دیگر گوشی‌سازان بهتر عمل کرده‌اند.

گفتنی است در این بررسی برخی برندها همچون وان پلاس لحاظ نشدند. با وجود روال عالی انتشار آپدیت اندروید 9 برای گوشی های نوکیا، اگر وان پلاس در این بررسی شرکت داده می‌شد، با کسب نرخ 100 درصد، بالاتر از اچ ام دی گلوبال قرار می‌گرفت. این شرکت در هر سال تنها دو الی سه گوشی هوشمند عرضه کرده و تا سال‌ها بعد، برای هر یک به‌روزرسانی سیستم عامل‌های جدید اندروید را منتشر می‌کند. اکنون همه گوشی های این شرکت از وان پلاس 3 (عرضه در سال سال 2016) به بعد، به اندروید 9 پای مجهز شده‌اند.

یکی از موفقیت‌های اچ ام دی گلوبال و شیائومی، توسعه آپدیت سیستم عامل برای تعداد بیشتری از گوشی های میان‌رده بوده است، در حالی که شرکت‌هایی همچون سامسونگ، در این زمینه بیشتر روی پرچمداران تمرکز دارند. در حقیقت، فقط یک سوم گوشی های اقتصادی زیر 200 دلار دارای اندروید 9 پای هستند. در این زمینه، اچ ام دی گلوبال با اختلاف پیشتاز می‌کند؛ بیش از 90 درصد گوشی های این شرکت با قیمت زیر 200 دلار، آپدیت سیستم عامل نام برده را دریافت کرده‌اند! بعد از آن، به ترتیب شیائومی و لنوو قرار دارند.

نتیجه این تحقیق فقط موفقیت اچ ام دی گلوبال در توسعه و انتشار آپدیت اندروید 9 برای گوشی های نوکیا نبود. یکی دیگر از فاکتورهای مورد بررسی توسط Counterpoint Research، میزان انتظار کاربران تا دریافت به‌روزرسانی جدید بود. برای کاربران نوکیا، بازه انتظار کمتر از کاربران دیگر شرکت‌ها است. سازنده دستگاه‌های اندرویدی تحت برند نوکیا، طی کمتر از یک سال، اندروید 9 را برای بیش از 94 درصد گوشی های هوشمندش عرضه کرد.

آپدیت اندروید 9 برای گوشی های نوکیا

سامسونگ در این زمینه کمی آهسته عمل می‌کند، هر چند در نهایت آپدیت را برای بیشتر گوشی ها اعم از پرچمدار و میان‌رده عرضه خواهد کرد. وضعیت هواوی، لنوو و شیائومی نیز قابل تعریف نیست و همچون سامسونگ، بیش از یک سال، برخی کاربران را بعد از عرضه رسمی اندروید 9 تا دریافت آن منتظر نگه داشتند.