با شایع‌ترین و کشنده‌ترین حساسیت ها آشنا شوید

با شایع‌ترین و کشنده‌ترین حساسیت ها آشنا شوید

حساسیت ها به مجموعه‌ای از واکنش‌های غیرعادی سیستم دفاعی بدن به تحریک‌کننده‌هایی گفته می‌شوند که برای سایر افراد جامعه عادی هستند. در ادامه به بررسی برخی از شایع‌ترین و خطرناک‌ترین آلرژی‌ها می‌پردازیم.

با وجود اینکه چیزی در حدود 50 میلیون آمریکایی حداقل دچار نوعی از حساسیت ها هستند، هنوز اطلاعات کامل و مفیدی در مورد انواع این حساسیت ها در اختیار مردم قرار ندارد. آلرژی‌های مختلف به دلیل ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن در مقابل تحریک‌کننده‌هایی به وجود می‌آیند که در حالت عادی به سایر افراد صدمه نمی‌زنند.

به عنوان مثال حساسیت به نور خورشید یا بادام زمینی نمونه‌هایی از آلرژی‌ها هستند که با وجود پیش پا افتاده بودن،‌ بسیاری از انسان‌ها را به خود درگیر کرده‌اند. به صورت کلی ابهامات زیادی در این بحث وجود دارد و به همین دلیل عده زیادی مشکلات سلامتی خود را سریعا به آلرژی ربط می‌دهند. با این وجود تحقیقات نشان داده‌اند که حساسیت‌های مختلف در طول سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است. در ادامه این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

نقش انواع حساسیت ها بر سلامت افراد

تحقیقی که در سال 2017 بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از بیمارستان‌های ایالات متحده انجام شد‌، نشان داد که در طول یک مدت زمان مشخص تعداد حساسیت‌های غذایی ثبت شده در آمریکا دو برابر شده است. از طرف دیگر تغییرات آب و هوایی هم باعث بدتر شدن حساسیت به گرده افشانی شده و همچنین آلرژی‌های مختلف در سطح جهانی رو به افزایش هستند.

با شایع‌ترین و کشنده‌ترین حساسیت ها آشنا شوید

جمع‌آوری اطلاعات قابل استفاده از افرادی که دچار انواع حساسیت ها هستند، کار دشواری است و گزارش‌هایی که توسط خود بیماران ثبت می‌شوند به شدت کم اعتبار هستند. از طرف دیگر دسترسی به اطلاعات شخصی و تخصصی‌تر در مورد افراد دچار آلرژی هم دشوار است و به همین دلیل، بهترین منبع اطلاعات در دسترس در مورد حساسیت ها مطالعات «تحقیقات ملی تغذیه و سلامت» (NHANES) بوده که هر چند سال یک بار در سطح آمریکا صورت می‌گیرد.

پرسش‌های مطالعات NHANES در هر مرحله تغییر می‌کنند و اضافه و کم شدن برخی سوال ها به پرسشنامه‌های این تحقیق ملی باعث شده که دنبال کردن یک الگوی خاص در مورد حساسیت‌ها مشکل شود. با این حال پژوهشی که بین سال‌های 2005 و 2006 توسط مسئولان NHANES انجام شد، مشخصا در مورد آلرژی‌های مختلف بود و نتایج این تحقیق هم در ژورنال “Allergy of Clinical Immunology” به چاپ رسید. گرافی که در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم بر اساس این تحقیق تهیه شده‌ و می‌توان گفت که از 13 سال پیش تاکنون الگوی کلی حساسیت‌های مردم آمریکا تغییر عمده‌ای نکرده است:

با شایع‌ترین و کشنده‌ترین حساسیت ها آشنا شوید

همانطور که می‌بینیم رتبه اول تا سوم به ترتیب مربوط به گندم سیاه، دو نوع کَنه گرد و غبار آمریکایی به نام‌های “D. farinae” و “D. pteronyssinus” می‌شود. مواردی که کمترین میزان حساسیت به آن‌ها در آمریکا گزارش شده تخم مرغ، موش خانگی و موش خیابانی بودند. رتبه چهارم متعلق به نوعی گیاه به نام «ابروسیا» (Ragweed)‌ بود و پس از آن هم به ترتیب علف برمودا، گربه، سگ،‌ بلوط، خارخسک، سوسک، درخت غان، قارچ آلترناریا (Alternaria)، بادام زمینی، قارچ آسپرژیلوس (Aspergillus)، میگو و شیر بیشترین میزان آلرژی را در بین مردم آمریکا به وجود می‌آورند.

با شایع‌ترین و کشنده‌ترین حساسیت ها آشنا شوید

گندم سیاه

کشندگی آلرژی‌ها

با وجود اینکه واکنش به بسیاری از حساسیت ها به خارش پوست و آب‌ریزش بینی و چشم‌ها محدود می‌شود، موارد مرگ افراد به واسطه واکنش به تحریک کننده‌های مختلفی که در لیست بالا به آن اشاره کردیم، کم نیست. از طرف دیگر جمع‌آوری اطلاعات در مورد کشندگی هرکدام از مواد حساسیت‌زا کار راحتی نبوده و مرگ و میر ناشی از آلرژی‌ها به عنوان دلیل نخستین مرگ افراد در سوابق ثبت نمی‌شود.

با این حال گروهی از محققان اخیرا اطلاعاتی که در بین سال‌های 1999 تا 2010 ثبت شده بود را برای پیدا کردن آمار مرگ میر مربوط به آلرژی بررسی کردند و نتایج نشان داد که حساسیت‌های غذایی کمترین میزان مرگ افراد را به خود اختصاص داده‌اند!

بر اساس بررسی‌ها واکنش به داروهای مختلف خطرناک‌ترین نوع حساسیت محسوب می‌شود و از هر یک میلیون نفر، 0/42 مورد از این طریق جان خود را از دست می‌دهند. نرخ مربوط به آلرژی غذایی برای هر یک میلیون 0/04 است و مرگ‌های مربوط به سموم و زهرهای جانوری هم نرخی معادل 0/11 دارند. از طرف دیگر حساسیت‌های نامشخص هم به ازای هر میلیون، جان 0/14 نفر را می‌گیرند.

با شایع‌ترین و کشنده‌ترین حساسیت ها آشنا شوید

یکی از حساسیت‌هایی که بیشتر از همه مورد توجه قرار می‌گیرد، آلرژی به بادام زمینی است که بر طبق تحقیقات کمتر از 10 درصد جمعیت آمریکا به آن دچار هستند و تعداد بسیار کمتری از این مقدار با خوردن بادام زمینی با خطر مرگ مواجه می‌شوند. در بین سال‌هایی که تحقیق مورد نظر در مورد کشندگی آلرژی‌ها انجام شد، 149 نفر به دلیل حساسیت غذایی از دنیا رفتند و 370 نفر هم به واسطه واکنش به سموم جانوری از جمله نیش زنبور، کشته شدند.

این آمار در مقایسه با 1408 نفری که به دلیل حساسیت دارویی از دنیا رفته‌اند، چندان قابل توجه نیست، اما باید در نظر داشته باشیم که هر ساله جمعیت بسیار زیادی از مردم آمریکا، از داروهایی استفاده می‌کنند که پتانسیل ایجاد حساسیت‌های مرگبار را در مصرف‌کننده دارند؛ بنابراین آلرژی‌های غذایی آنقدرها هم بی‌اهمیت نیستند.

البته با وجود افزایش حساسیت مردم جهان به تحریک کننده‌های مختلف، استفاده از محصولاتی مانند سرنگ‌های تزریق خودکار اپینفرین که با نام “Epi-Pen” هم شناخته می‌شوند، رو به افزایش است و در حالی که واکنش سیستم دفاعی افراد به مواد مختلف حساس‌تر می‌شود، می‌توان گفت که با گذشت زمان پتانسیل کشنده بودن آلرژی‌ها کمتر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. خدا رو شکر ما به اینا حساسیت نداشتیم یکم امیدوار شدم

  2. واقعا ممنون لذت بردم

  3. مقاله هایی مثل مقاله خیلی بدرد میخوره

  4. مقاله بسیار عالی بود ممنون

  5. واقعا خیلی این حساسیت ها بده من بعضیارو میشناسم ک بخاطر حساسیت خیلی چیزا نمیتونن بخورن حتی شنیدم بعضیا جونشونم از دستت دادن
    ممنون از مطلبتون

  6. اسم سایت چیه؟گجت نیوز
    یعنی اخبار گجت
    حالا مسمومیت اینجا چیکار میکند خدا داند