ثبت برند

از صفر تا صد ثبت برند

برند واژه‌ای است که این روزها نه تنها در کسب و کار بلکه حتی در گفتگوهای شخصی بارها به گوش ما خورده است و به گونه‌ای می‌توان گفت که در بسیاری از موارد سلیقه و خواسته افراد در تهیه محصولات و انتخاب خدمات به این واژه گره خورده است. به همین دلیل امروزه بسیاری از  افراد حقیقی یا حقوقی با ثبت و توسعه یک برند موفق، کسب و کاری پر سود را در اختیار گرفته‌اند.

چنانچه اشاره گردید، یک برند موفق در واقع در رونق و گسترش تجارت و کسب و کار نقش به سزایی خواهد داشت. در صورتی که شما نیز با هدف گسترش و رونق کسب و کار خود به دنبال طراحی، انتخاب و ثبت برند یا علامت تجاری هستید در مطالعه این مطلب که در آن تلاش نموده‌ایم تا اطلاعات مفیدی در این باب ارائه نماییم. با همراه باشید:

برند در واقع واژه‌ای انگلیسی است که معادل آن در فارسی علامت تجاری می‌باشد. این واژه در واقع می‌تواند شامل انواع رنگ، فرم، کلمه، عدد، نشانه، عبارت و یا ترکیبی از تمامی این‌ها باشد که به محصولات شما هویت و اعتبار می‌بخشد و توسط آن کسب و کار و کالای شما از سایرین متمایز می‌گردد.

ثبت برند

همچنین در اختیار گرفتن یک برند مناسب محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شما در ذهن مشتریان ماندگار خواهد نمود و از این راه می‌توانید سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیرید.

مهم‌ترین نکاتی که می‌بایست در انتخاب و طراحی یک برند مناسب رعایت شود عبارتند از:

  • در ابتدا لازم است بدانید که در انتخاب و طراحی برند رعایت قوانین رایج در کشور الزامی می‌باشد. اگر ثبت برند و علامت تجاری با فرهنگ، مذهب و عرف جامعه مغایرت داشته باشد امکان‌پذیر نمی‌باشد.
  • انتخاب و طراحی برند در تمامی دنیا دارای قوانین خاص خود می‌باشد در ایران نیز ثبت برند دارای بایدها و نبایدهایی است که لازم است توسط متقاضی رعایت گردد. این موارد عبارتند از:

1. پرچم جمهوری اسلامی ایران

2. علائم دولتی، مملکتی و رسمی ( مانند آرم جمهوری اسلامی ایران ، هلال احمر و ..)

3. علائم منافی نظم یا عفت عمومی جمهوری اسلامی ایران

4. کلمات یا عباراتی که به نوعی انتساب به سازمان‌ها یا مقامات رسمی ایران را تداعی یا القا نماید، از قبیل کلماتی چون انقلابی یا دولتی و نظایر آنها

5. علائمی که عنوان یا اسم عمومی و مورد استفاده همگانی باشد مثل عنوان پارچه ، کتاب و….

  • یکی از مهم‌ترین اصولی که لازم است در انتخاب و معرفی برند در نظر گرفته شود، عدم تشابه آن با سایر برندهای ثبت شده می‌باشد.
  • انتخاب نام برند بنیاد و شالوده ارتباط بین مشتری با صاحبین کالا یا خدمات است. تلاش نمایید تا نام یا علامتی موثر، تاثیرگذار و خلاقانه را برای معرفی فعالیت خود انتخاب نمایید.
  • در طراحی این نام یا نشان می‌بایست به شفافیت آن توجه شود تا پیام آن به راحتی توسط مخاطبین درک گردد. در طراحی نام و نشان از پیچیدگی بی مورد پرهیز نمایید.
  • در ارائه نشان تجاری ،در نظر داشته باشید که امکان استفاده از این نام یا نشان در انواع تبلیغات وجود داشته باشد. همچنین توجه کنید که این نشانه در تمامی سایزها از کوچک تا بزرگ قابل استفاده باشد.
  • محصولات یا خدمات خود را صادقانه توصیف نمایید و از اغراق بی مورد بپرهیزید.
  • در طراحی و ارائه برند تلاش نمایید تا بازار هدف را به درستی شناسایی و بررسی نمایید.
  • در ضمن توجه داشته باشید که در انتخاب و طراحی خلاقانه این نشانه توجه کافی را مبذول دارید تا در آیند مجبور به تغییر آن نشوید که این موضوع در برندسازی، تبلیغات و اعتبار مجموعه نکته‌ای منفی خواهد بود.

برندها امروزه به دلیل گستردگی دارای دسته‌بندی‌های بسیاری نیز هستند. به عنوان مثال:

  • برند محصولات : برندی که جهت معرفی محصولی خاص ارائه می‌گردد.
  • برند شرکتی : برندی که برای معرفی فعالیت‌های یک شرکت از آن استفاده می‌گردد.
  • برند شخصی : این نوع برند در واقع استفاده از نام و شهرت افراد و تلاش برای برندسازی این نام می‌باشد (مانند یک هنرمند یا ورزشکار )
  • برند جغرافیا: تلاش گروهی از افراد برای برندسازی یک شهر یا منطقه که معمولا دارای جاذبه‌های توریستی می‌باشد.
  • برند فرهنگی : این نوع برندها برای مراسم فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای سایرین معرف آن فرهنگ خاص می‌باشد.
  • برند مذهبی : برای مراکزی مانند مساجد یا کلیساها به کار می‌رود.

مراحل ثبت علامت تجاری

در مورد مراحل ثبت برند می‌توان گفت که متولی ثبت برند یا علامت تجاری در ایران اداره مالکیت معنوی می‌باشد که این سازمان جهت تسهیل پروسه ثبت برند، سامانه‌ای را معرفی نموده است تا افراد بدون نیاز به مراجعه حضوری اظهارنامه ثبت را تکمیل نمایند و در این سامانه ثبت نمایند. همچنین تصویر مدارک را نیز در همین سامانه بارگذاری نمایید و هزینه‌های مربوطه را نیز به صورت آنلاین پرداخت نمایید.

ثبت برند

سپس لازم است تمامی مدارک و یک نسخه برابر اصل شده از آنها را به همراه فیش پرداخت بانکی از طریق پست به اداره مزبور ارسال نمایند. کارشناسان این مرکز مدارک شما را بررسی خواهند نمود و نتیجه نهایی را اعلام خواهند نمود. در صورتی که در پرونده شما اشکال و یا نقصی وجود نداشنه باشد تایید و مراتب ثبت برند و واریز مبلغ نهایی به شما اطلاع داده می‌شود تا نسبت به درج آگهی ثبت برند در روزنامه رسمی قوه قضاییه اقدام نمایید. در صورتی که در مدت یک ماه نسبت به ثبت برند شما اعتراضی وجود نداشته باشد، برند به نام متقاضی به ثبت رسیده است.

چنانچه اشاره گردید برند یا علامت تجاری هم برای افراد حقیقی و هم افراد حقوقی قابل ثبت است در ادامه به بررسی مدارک مورد نیاز ثبت علامت تجاری خواهیم پرداخت:

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند برای اشخاص حقیقی

برای آگاهی بیشتر از مدارک مورد نیاز ثبت برند می‌توانید در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

1. فتوکپی برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی و کد پستی (۱۰ رقمی)

2. ارائه کپی (برابر اصل) پروانه بهره‌برداری و یا مجوز تولیدی کسب یا نامه‌ای از واحد یا صنف مربوطه که خطاب به اداره مالکیت‌های معنوی تدوین گردد و مبنی بر ارائه خدمات مربوط به علامت باشد.

ثبت برند

3. در صورتی که در طراحی علامت تجاری یا برند از حروف لاتین استفاده شده باشد ارائه کارت بازرگانی به نام شخص دارنده مجوز نیز لازم است.

4. تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد 8 در 8 سانتی‌متر به تعداد 15 عدد و توضیحات، درج شده در رابطه با آن در برگه‌ای جداگانه.

5. ارائه وکالتنامه رسمی در صورتی که کارها توسط وکیل انجام می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند اشخاص جقوقی (شرکت)

1. ارائه پروانه بهره‌برداری یا مجوز تولید یا پروانه کسب برابر اصل شده

2. فتوکپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی دارندگان دارندگان حق امضا و کد پستی 10 رقمی

3. ارائه تصویر اولین روزنامه رسمی شرکت (آگهی تاسیس) و در صورت بروز تغییرات در شرکت آگهی آخرین تغییرات هیات مدیره

4. ارائه تصویر علامت تجاری مورد نظر به ابعاد 8 در 8 سانتی‌متر به تعداد 15 عدد و یک برگ توضیحات در مورد علامت

5. در صورتی که کارها توسط وکیل انجام می‌شود، ارائه وکالتنامه با امضای دارندگان حق امضا به همراه مهر شرکت

6. در صورتی که در طراحی علامت تجاری یا برند از حروف لاتین استفاده شده باشد ارائه کارت بازرگانی به نام شخص دارنده مجوز نیز لازم است.

این مطلب در قالب رپورتاژ آگهی و توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا متن تبلیغاتی برای گجت نیوز ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. ممنون واسع توضیح کاملتون

  2. پس در کل باید خیلی تو اینجور کارا محتاط باشه آدم