آیفون 11

آیفون 11 ؛ مشخصات فنی، امکانات، قیمت، زمان عرضه و هرآنچه تا امروز میدانیم

گوشی های آیفون سال 2019 تا چند روز دیگر رونمایی خواهند شد. در این مطلب قصد داریم به بررسی قیمت، زمان عرضه و قابلیت‌های آیفون 11، آیفون ۱۱ پرو و آیفون 11 پرو مکس بپردازیم.

دهم سپتامبر (نوزدهم شهریور)، روز معرفی گوشی های آیفون سال 2019 خواهد بود. به همین دلیل کمتر از یک هفته تا رونمایی رسمی آن‌ها باقی مانده است. طی چند ماه و مخصوصا هفته اخیر،‌ شایعات و همچنین اخبار موثق فراوانی درباره این گوشی های هوشمند منتشر شد. در این مطلب قصد داریم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

تعداد مدل‌های گوشی های آیفون سال 2019

آیفون 11

اپل در سال 2017، دو گوشی آیفون 8 و آیفون 8 پلاس را شبیه به گوشی های هوشمندش از چهار سال قبل معرفی کرد. علاوه بر این دو مدل، شاهد معرفی آیفون ایکس نیز بودیم؛ از آیفون ایکس به عنوان یک گوشی افسانه‌ای یاد شد، چرا که با تغییرات اساسی فراوانی همراه بود. در سال 2018 روند عرضه سه گوشی آی او اسی توسط اپل تکرار شد. این مرتبه، هر سه گوشی یعنی آیفون ایکس آر، آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس، از زبان طراحی که اپل همراه با رونمایی آیفون ایکس معرفی کرد، بهره بردند.

بر اساس تحلیل‌ها و اخبار، گوشی های آیفون سال 2019 نیز در سه مدل عرضه خواهند شد. پیش از این نام سه گوشی را آیفون ایکس آی آر، آیفون ایکس آر و آیفون ایکس آی مکس می‌دانستیم که به ترتیب جانشین سه گوشی آیفون ایکس آر، آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس به شمار می‌روند. طبق اخبار جدید، اپل روال نام‌گذاری محصولات جدید را تغییر داده و نام جایگزین‌های سه مدل یاد شده از سال 2018 به ترتیب آیفون آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس خواهد بود.

طراحی آیفون 11

بازه زمانی بین معرفی آیفون 6 تا آیفون 8 نشان داد اپل علاقه‌ای به راه دادن خلاقیت در طراحی گوشی های هوشمندش ندارد. این روال در طراحی کامپیوترها، لپ تاپ‌ها و تبلت‌های این شرکت نیز دیده می‌شود. اپل اطمینان دارد هر زبان طراحی که برای گجت‌ های هوشمندش معرفی می‌کند، تا حداقل چهار سال جوابگو خواهد بود!

با در نظر گرفتن این روال و از طرفی اخباری که درباره گوشی های آیفون سال 2019 تا امروز منتشر شده‌اند، آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس تفاوت چندانی از نظر ظاهری با مدل‌های قبلی نخواهند داشت.

آیفون 6 آیفون 8

تا چند ماه پیش، درباره کاهش یافتن ابعاد ناچ این محصولات امید داشتیم. شایعاتی درباره راهکار جدید اپل برای قرار دادن سنسور دوربین سلفی و سنسور مجاورت زیر نمایشگر شنیده می‌شد، اما در واقعیت، متاسفانه همچنان باید این زائده را در بالای صفحه نمایش گوشی های آی او اسی جدید تحمل کنیم. اکنون می‌دانیم ابعاد و سبک طراحی پنل جلویی آیفون های جدید هیچ تفاوتی با آیفون ایکس آر، آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس نخواهد داشت.

آیفون 11

بعد از حذف کلید هوم از آیفون ایکس و سه آیفون سال 2018 اپل، اسکنر اثر انگشت نیز از گوشی های آی او اسی حذف شد و اپل راهکار انتقال این اسکنر به پنل پشتی را دنبال نکرد. به عقیده اپل، دقت، امنیت و کارایی سیستم تشخیص چهره سه بعدی فیس آیدی به حدی بالا است که می‌توان آن را به طور کامل جایگزین تاچ آیدی کرد.

با این حال، پتنت جدید اپل ایده‌ی توسعه اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر را نشان می‌دهد. بعید نیست شرکت به وسیله بازگرداندن این سیستم احراز هویت به گوشی های آیفون،‌ کاربران را غافلگیر کند. فیس آیدی همچنان در هر سه مدل وجود خواهد داشت.

آیفون 11

اندازه صفحه نمایش سه گوشی آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس تفاوتی با سه مدل سال 2018 ندارد. حتی شایعه استفاده از نمایشگر اولد در مدل اقتصادی پوچ است، در نتیجه همانند قبل، جانشین آیفون آیفون ایکس آر مجهز به نمایشگری ال سی دی با اندازه 6.1 اینچ و جایگزین دو مدل پرچمدار، مجهز به صفحه نمایش‌ اولد با اندازه 5.8 اینچ و 6.5 اینچ عرضه می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های ظاهری آیفون ایکس، آیفون ایکس اس و آیفون ایکس اس مکس، استفاده از شیشه در پنل پشتی آن‌ها است. این طراحی، ظاهری لوکس به سه گوشی نام برده بخشیده است. طبق اخبار جدید، اپل در آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس از شیشه مات استفاده خواهد کرد. به کار بردن فریم فلزی و پنل پشتی شیشه‌ای در آیفون 11 به جای بدنه‌ای پلاستیکی، محتمل است.

دوربین

آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس به یک دوربین سه گانه مجهز خواهند بود. این مهمترین تغییر ظاهری و همچنین بهبود در مقایسه با گوشی های سال 2018 به شمار می‌رود.

آیفون 11

این تغییر ظاهری نه تنها خوشحال‌کننده نیست، بلکه بعد از انتشار رندرهای گوشی های آیفون سال 2019، سر و صدای کاربران بلند شد. اولین رندرها به وجود یک ماژول کوچک، که سنسورها روی آن به صورت افقی سوار شده‌اند اشاره داشت، اما صحت آن‌ها خیلی زود تکذیب شد.

آیفون 11

طبق اسناد موثق فاش شده، از مربعی شکل بودن ماژول دوربین آیفون های 2019 اطمینان داریم. این طراحی حتی در دوربین آیفون 11، که به یک دوربین دوگانه مجهز شده است، به کار خواهد رفت.

آیفون 11

طبق شایعات، نسخه‌های ساختگی گوشی های آی او اسی سال 2019 ساخته شد. در ویدیوی زیر می‌توانید نگاه نزدیکی به آن‌ها داشته باشید.

سومین سنسور افزوده شده به دوربین دو مدل پرچمدار امسال، از نوع ToF یا اولترا واید است. استفاده از نوع دوم احتمال به مراتب بالاتری دارد. به این ترتیب دوربین آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس متشکل از سنسور رنگی، سنسور دارای لنز تله فوتو و سنسور اولترا واید خواهد بود. رزولوشن هر سه مورد 12 مگاپیکسل است. میزان بزرگنمایی لنز تله فوتو همانند قبل 2 برابر بوده و سنسور سوم، از میدان دید 120 درجه پشتیبانی می‌کند. بد نیست بدانید میدان دید دوربین گلکسی اس 10 و ال جی وی 40 به ترتیب 123 درجه و 107 درجه است.

آیفون 11

نکته مهم دیگر درباره دوربین گوشی های آیفون سال 2019 وجود یک حالت عکاسی در شب اختصاصی در نرم افزار دوربین آن‌ها است. این حالت را می‌توان با Night Sight گوشی های گوگل و Night Mode گوشی های هواوی مقایسه کرد. در این حالت از تکنیک‌های متعددی همچون لانگ اکسپوژر و ترکیب چند عکس به ثبت رسیده از یک صحنه، استفاده می‌شود. برخی شایعات به خودکار بودن این اعمال اشاره دارند. به عبارتی چیزی تحت عنوان حالت شب، که کاربر مجبور به فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی آن باشد، وجود نداشته و دوربین در صورت تشخیص عدم وجود نور کافی در محیط،‌ از تکنیک‌های نام برده استفاده می‌کند. درباره وجود حالت شب در دوربین آیفون 11 به عنوان مدل اقتصادی امسال خبری در دسترس نیست.

یکی دیگر از قابلیت‌های احتمالی دوربین دو گوشی پرچمدار اپل در سال 2019، امکان ویرایش ویدیو حین ضبط آن است. به عنوان نمونه کاربر خواهد توانست حین فیلم برداری، پس‌زمینه را حذف کند.

آیفون 11

دوربین آیفون ایکس آر در سال 2018، تنها متشکل از یک سنسور بود. در جانشین آن، از همان دوربین دوگانه‌ای که اپل از سال 2016 در گوشی های هوشمند به کار می‌برد استفاده خواهد شد. این دوربین متشکل از یک سنسور رنگی و یک سنسور دارای لنز تله فوتو است. هر دو سنسور از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر پشتیبانی می‌کنند.

آیفون 11

گزینه‌های رنگ جدید

آیفون ایکس آر، رنگارنگ‌ترین گوشی آی او اسی در طول تاریخ به شمار می‌رود. برای بدنه پلاستیکی این مدل، گزینه‌های رنگ شاد و متعددی معرفی شد. این موضوع یکی از نقاط قوت گوشی برای افزایش فروش آن محسوب می‌شود. اخبار نشان می‌دهند روال عرضه نسخه‌های رنگ متعدد، برای آیفون 11 نیز تکرار خواهد شد.

آیفون 11

عکس‌ بالا، به تکه‌هایی از پنل پشتی گوشی اقتصادی اپل در سال 2019 نسبت داده شده‌اند. به این ترتیب آیفون 11 فاقد بدنه پلاستیکی بوده و از شیشه‌های رنگی در آن استفاده می‌شود.

اتصالات

اپل در آیپد پرو 2018 از پورت لایتنینگ دست کشید و سرانجام یک دستگاه آی او اسی مجهز به درگاه یو اس بی C روانه بازار کرد. این شرکت علاقه خاصی به بسته نگه داشتن اکوسیستم خود دارد، به همین دلیل حتی از به کار بردن درگاه استاندارد یو اس بی C در آیفون ها و آیپدها خودداری می‌کند!

آیفون 11

با این حال، اپل عقیده داشت استفاده از پورت یو اس بی C برای یک دستگاه «پرو» انتخاب بهتری است. به عبارتی این شرکت، به طور غیر مستقیم، یو اس بی C را بهتر و توانمندتر از درگاه لایتنینگ یاد کرد! به همین دلیل انتظار داریم یو اس بی C به آیفون های سال جاری راه پیدا کنند.

بسته نگه داشتن اکوسیستم اپل، صرفه‌های اقتصادی خاص خود را دارد. به عنوان نمونه، انحصاری بودن پورت لایتنینگ سبب شده هر سازنده لوازم جانبی برای گوشی های آیفون و تبلت‌ های آیپد، مجبور به خرید لایسنس این درگاه باشد.

فناوری شارژ وایرلس معکوس

بعد از هواوی، سامسونگ از فناوری شارژ وایرلس معکوس در پرچمداران سال 2019 خود استفاده کرد. اپل به عنوان رقیب اصلی دو شرکت نام برده، درصدد پیاده‌سازی این قابلیت بسیار جذاب برای کاربران در گوشی های آیفون سال 2019 است. به لطف این قابلیت می‌توان با استفاده از گوشی هوشمند، ساعت هوشمند یا ایرباد خود را شارژ کرد. به این ترتیب کاربر از همراه داشتن شارژر اپل واچ بی‌نیاز خواهد شد.

مقاومت در برابر نفوذ آب

از زمان آیفون 7 تا امروز، گوشی های آی او اسی مقاوم در برابر نفوذ آب طراحی شده‌اند. با این حال، استفاده از نمایشگر آن‌ها در صورت خیس بودن بسیار دشوار است؛ نمایشگرهای خازنی و آب، میانه خوبی با یکدیگر ندارند.

چند ماه قبل، اسناد و تصاویر پتنت حالت زیر آب گوشی آیفون اپل فاش شد. بر اساس اسناد این پتنت، بعد از فعال کردن حالت زیر آب گوشی، نه تنها در زمان خیس بودن صفحه نمایش، بلکه وقتی دستگاه به طور کامل زیر آب قرار گرفته است، می‌توان از نمایشگر آن استفاده کرد.

زمان عرضه و قیمت گوشی های آیفون سال 2019

دهم سپتامبر (نوزدهم شهریور)، تاریخ رونمایی گوشی های آیفون جدید اعلام شده است. انتظار داریم از ده روز بعد، عرضه دستگاه‌ها آغاز شوند. برخلاف دو سال قبل، اپل امسال هر سه گوشی هوشمندش را به صورت همزمان به بازار عرضه می‌کند.

اپل، قیمتی نجومی برای آیفون ایکس تعیین و همه را شوکه کرد. در حال حاضر، هزار دلاری یا گرانتر بودن یک گوشی پرچمدار موضوعی عادی است، اما در سال 2017، لفظ «گوشی هزار دلاری»، ورد زبان کاربران شده بود. آیفون ایکس اس نیز در سال 2018 به همین قیمت فروخته شد. گفته می‌شود جانشین این دو گوشی در سال 2019 یعنی آیفون 11 پرو، همچنان هزار دلار قیمت خواهد داشت.

آیفون 11 نیز همانند آیفون ایکس آر، گوشی اقتصادی اپل در سال 2018، به قیمت 750 دلاری به فروش خواهد رسید. قیمت فبلت غول‌پیکر اپل افزایش پیدا نکرده و مثل آیفون ایکس اس مکس، با پرداخت هزار و صد دلاری قابل خرید خواهد بود.