مقایسه سونی اکسپریا 5 با اکسپریا 1

مقایسه سونی اکسپریا 5 با اکسپریا 1 ؛ چه تفاوت‌هایی در این میان است؟

شرکت سونی در نمایشگاه ایفا 2019 از جدیدترین گوشی خود پرده برداری کرد. به همین بهانه قصد داریم به مقایسه سونی اکسپریا 5 با اکسپریا 1 (Sony Xperia 5 vs Xperia 1) بپردازیم.

سونی گوشی هوشمند جدید خودش را رونمایی کرد؛‌ از گوشی سونی اکسپریا 5 صحبت می‌کنیم. این گوشی فقط چهار ماه پس از معرفی آخرین پرچمدار سونی٬ گوشی اکسپریا 1 معرفی شده است. همین باعث ایجاد سوالات متعددی در ذهن مخاطبان شده است. به همین بهانه قصد داریم به مقایسه سونی اکسپریا 5 با اکسپریا 1 بپردازیم.

چند سال قبل زمانی که شرکت‌ها نسخه‌های مینی گوشی‌های پرچمدار خود با مشخصات فنی پایین‌رده را عرضه می‌کردند٬ سونی نیز مشغول به عرضه‌ی گوشی‌های سری کامپکت خود بود. این محصولات با کمترین تغییر٬ نسخه‌ی کوچکتر گوشی‌های پرچمدار سونی بودند. اما در سال‌های بعد سونی مطمئن نبود چه برنامه‌ای با این گوشی‌ها در سر دارد. مفهوم کامپکت خوب است و آن‌ها نیز گوشی‌های اندرویدی کوچک و قدرتمندی بودند٬ اما علاقه‌ی مشتریان به دیوایس‌های کوچک مدت‌هاست که کاهش پیدا کرده است. حالا گوشی‌های جمع و جور جدیدی روانه‌ی بازار می‌شوند.

حال به نظر می‌رسد گوشی تازه معرفی شده‌ی اکسپریا ۵ همان نسخه‌ی کامپکت اکسپریا ۱ باشد. این گوشی جدید به جای نمایشگر 6.5 اینچی٬ از یک نمایشگر 6.1 اینچی بهره می‌برد. هرچند این نمایشگر نیز نمی‌تواند خیلی کوچک باشد٬ اما نسبت به گوشی‌های سونی که ارائه کننده‌ی نسبت ابعاد 21:9 هستند تفاوت زیادی دارد. در زیر می‌توانید مقایسه مشخصات ظاهری این دو گوشی را در کنار یکدیگر ببینید.

مقایسه مشخصات ظاهری سونی اکسپریا 5 با اکسپریا 1

مقایسه سونی اکسپریا 5 با اکسپریا 1مقایسه سونی اکسپریا 5 با اکسپریا 1
سونی اکسپریا 5سونی اکسپریا 1
ابعادابعاد
158x68x8.2 میلی‌متر167x72x8.2 میلی‌متر
وزنوزن
164 گرم178 گرم

 

سخت افزار و دوربین

سونی اکسپریا ۵ از تراشه‌ی اسنپدراگون 855 کوالکام به همراه 6 گیگابایت رم بهره می‌برد. تا به اینجا که همه چیز در مقایسه سونی اکسپریا 5 با اکسپریا 1 یکسان است. پس دوربین چه می‌شود؟ اکسپریا ۵ از دوربین سه گانه شامل سنسور اصلی 12 مگاپیکسلی با یک لنز تله فوتو و یک سنسور 12 مگاپیکسلی فوق عریض بهره می‌برد. یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی نیز در قاب جلویی قرار دارد. در بخش دوربین هم این دو گوشی با هم یکسان هستند.

در واقع تنها تفاوت سخت افزاری دو دیوایس٬ نمایشگر آن‌ها است. نه تنها اندازه٬ بلکه وضوح آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت است. نمایشگر 6.1 اینچی اکسپریا ۵ دارای وضوح 1080×2520 پیکسلی (+Full HD) است٬ در حالی که نمایشگر 6.5 اینچی اکسپریا ۱ وضوحی برابر با 1644×3840 پیکسل (4K) را ارائه می‌کند. البته نگران شفافیت نمایشگر گوشی جدید سونی نباشید. آن دارای تراکم پیکسلی 449ppi است که با همین وضوح نیز همچنان شفاف به نظر می‌رسد.

ارزش خرید اکسپریا 5

اکسپریا 5 خیلی از اکسپریا 1 کوچک‌تر نیست. آن کمی کوتاه‌تر شده است٬ اما ضخامت و عرض آن‌ها با یکدیگر یکسان است. سخت افزار و دوربین این دو دیوایس نیز یکسان است. فقط نمایشگر گوشی جدید سونی 4K نیست. بنابراین٬ بسته به نیازهای خود می‌توانید یکی از این دو دیوایس را برگزینید.

هرچند سونی هنوز قیمت این محصول را اعلام نکرده است٬ اما ادعا کرده که یک جفت هدفون نویزکنسلینگ بیسیم به نام WF1000-XM3 که ارزش 230 دلاری دارد را در داخل جعبه‌ی آن قرار می‌دهد. این می‌تواند یک پیشنهاد اغواکننده برای هر خریداری باشد. گوشی اکسپریا 1 با قیمت 949 دلاری عرضه می‌شود. ما نباید انتظار اختلاق قیمت زیادی در مقایسه این دو گوشی با یکدیگر داشته باشیم. شاید اکسپریا 5 با قیمتی در حدود 800 دلار عرضه شود.

مطالب نمایشگاه IFA 2019 را از این صفحه در گجت نیوز دنبال کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. صفحه نمایشش عم خیلی کوچیکه که

    بعد نسبت21به 9واقعاذگوشی رو خیلی کشیده میکنه

  2. سونی هم روزی یه پرچمدار حدید معرفی میکنهدچه وضعشه اخه

  3. والا همونشم خوبه دیگه گرون نیست اصلا