سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

بررسی اولیه سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی – Samsung Galaxy A90 5G به عنوان چهارمین گوشی سامسونگ با پشتیبانی‌ از نسل پنجم شبکه موبایل معرفی شد. در این مطلب به بررسی اولیه سامسونگ گلکسی ای 90 5G می‌پردازیم.

سامسونگ گلکسی ای 90 5G مجهز به تراشه اسنپدراگون 855 معرفی شد تا شاهد یکی از خاص‌ترین محصولات غول کره‌ای تا امروز باشیم. این مدل به ویژگی‌های منحصربه‌فردی مجهز شده است. به عنوان نمونه اولین گوشی پرچمدار سامسونگ خارج از سری S و Note محسوب شده و از رابط کاربری دسکتاپ DeX پشتیبانی می‌کند. سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی چهارمین محصول این شرکت با پشتیبانی از شبکه موبایل 5G است.

میان‌رده‌های سری A تا امروز پیشرفت زیادی داشته‌اند. بعد از این که سامسونگ رسما سری گلکسی J را با سری گلکسی A جایگزین کرد، رشد محصولات این سری سرعت زیادی به خود گرفت و گوشی های ارزشمندی همچون سامسونگ گلکسی ای 50 و مخصوصا سامسونگ گلکسی ای 80 مجهز به یک دوربین چرخان رونمایی شد. این سری به اندازه‌ای رشد کرد که در نهایت نوبت به تولد یک پرچمدار خاص از دل آن رسید.

مشخصه‌های گوشی‌های پرچمدار چه مواردی هستند؟ نمایشگر باکیفیت، توان پردازشی بالا و دوربین چندگانه و باکیفیت را باید متداول‌ترین ویژگی‌های محصولات بالارده دنیای موبایل دانست. این قابلیت‌ها را در سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی پیدا می‌کنیم. در حال حاضر، اصلی‌ترین معیار برای دسته‌بندی گوشی های هوشمند، تراشه آن‌ها است. Samsung Galaxy A90 5G همانند دیگر پرچمداران 2019، از تراشه اسنپدراگون 855 قدرت می‌گیرد، هر چند برخی از مشخصه‌های آن، در حد بهترین میان‌رده‌های بازار است.

هدف اصلی از طراحی سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی، فراهم کردن امکان خرید یک گوشی پشتیبانی‌کننده از نسل پنجم شبکه موبایل برای تعداد بیشتری از کاربران بوده است. پیش از این، برای داشتن یک گوشی سامسونگ با چنینی قابلیتی، مجبور به پرداخت بیش از هزار دلار به منظور خرید گلکسی اس 10 5G، گلکسی نوت 10 5G و گلکسی نوت 10 پلاس 5G بودیم.

گلکسی A90 شباهت زیادی با گلکسی A70 دارد. مهمترین تفاوت آن‌ها بدون در نظر گرفتن پشتیبانی از 5G، تراشه اصلی و سنسور اصلی دوربین است. رزولوشن سنسور رنگی گلکسی ای 70 و گلکسی ای 90 به ترتیب 32 مگاپیکسل و 48 مگاپیکسل است.

مشخصات فنی سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

  • فریم کناری پلاستیکی، محافظت پنل جلویی و پشتی با استفاده از شیشه‌های گوریلا گلس 6
  • نمایشگر 6.7 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 2400 در 1080 پیکسل و تراکم پیکسلی 393 پی‌پی‌آی
  • دوربین اصلی سه گانه متشکل از سنسور رنگی 48 مگاپیکسلی مجهز به لنز 26 میلی‌متری و دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0، سنسور 8 مگاپیکسلی دارای لنز 12 میلی‌متری اولترا واید با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2، سنسور محاسبه عمق میدان 5 مگاپیکسلی با لنز دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 / قابلیت فیلم برداری در رزولوشن کیو اچ‌دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با لنز دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0
  • تراشه اسنپدراگون 855، دارای پردازنده هشت هسته‌ای متشکل از 1 هسته Kryo 485 با سرعت 2.84 گیگاهرتز، 3 هسته Kryo 485 با سرعت 2.42 گیگاهرتز و 4 هسته Kryo 485 با سرعت 1.8 گیگاهرتز / دارای پردازشگر گرافیکی Adreno 640
  • 6 گیگابایت یا 8 گیگابایت حافظه اصلی / 128 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی داده / پشتیبانی از کارت حافظه جانبی
  • سیستم عامل اندروید سفارشی One UI سامسونگ مبتنی بر اندروید 9 پای
  • باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی
  • مجهز به اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر
  • پشتیبانی از دو سیم کارت به صورت همزمان
  • پشتیبانی از اتصالات یو اس بی سی (یو اس بی 2.0)، وای فای، بلوتوث 5.0، جی پی اس، ان اف سی و نسل پنجم شبکه موبایل (5G)

طراحی

از نظر طراحی، تقریبا هیچ تفاوتی بین دو گوشی Galaxy A70 و Galaxy A90 5G وجود ندارد. در بهترین گوشی سری A سامسونگ تا امروز از یک نمایشگر 6.7 اینچی استفاده شده و به همین دلیل یکی از بزرگترین گوشی های هوشمند سامسونگ تا امروز محسوب می‌شود.

سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

پنل پشتی به شکلی منحنی طراحی شده و سبب می‌شود نگه داشتن گوشی با وجود ابعاد بزرگ آن راحت باشد. در پنل جلویی، در اطراف نمایشگر، حاشیه‌های بسیار کمی دیده می‌شود. چانه گوشی بسیار کوتاه بوده و حاشیه بالایی آن به لطف استفاده از ناچ کوچک زیاد نیست. روی هم رفته، گوشی سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی از نظر طراحی در سطح زیباترین پرچمداران بازار قرار می‌گیرد.

سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

یکی از دلایل این موضوع، کیفیت بالای موارد به کار رفته در بدنه گوشی است. به عنوان نمونه، برخلاف بسیاری از میان‌رده‌های بازار همچون گلکسی ای 70، پنل پشتی به جای پلاستیک، از جنس شیشه است. این پنل شیشه‌ای متشکل از الگوهای هندسی بوده و شکل جذابی به گوشی بخشیده است. گفتنی است Galaxy A90 5G را می‌توان در دو گزینه رنگ مشکی و سفید خریداری کرد.

سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

پشت گوشی، محل قرارگیری دوربین سه گانه اصلی آن است. سنسورها روی ماژول به صورت عمودی قرار گرفته و یک فلاش ال ای دی پایینشان دیده می‌شود. برآمدگی دوربین در حد قابل قبولی است.

سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

متاسفانه درباره فریم گوشی و جنس مواد به کار رفته در آن اطلاعاتی در دسترس نیست. طبق بررسی اولیه گوشی، جنس آن پلاستیکی به نظر می‌رسد و برخلاف پرچمداران، فریم از جنس فلز نیست.

سخت افزار  و ویژگی‌ها

تا امروز، گوشی های پرچمدار متعددی را مجهز به تراشه اسنپدراگون 855 دیده‌ایم، به همین دلیل در قرارگیری سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی در زمره بهترین گجت‌های اندرویدی از نظر توان پردازشی هیچ شکی نیست. در کنار این تراشه، بسته به نسخه خریداری شده، 6 گیگابایت یا 8 گیگابایت رم در اختیار خواهید داشت. فضای ذخیره‌سازی داخلی فایل 128 گیگابایت است. از کارت حافظه جانبی فقط توسط نسخه دارای 6 گیگابایت رم پشتیبانی می‌شود.

از آن جایی که اسنپدراگون 855 فاقد مودم 5G یکپارچه است، برای فراهم شدن قابلیت پشتیبانی از سیگنال‌های نسل پنجم شبکه موبایل، مودم کوالکام ایکس 50 در کنار آن به کار رفته است. این همان مودم موبایل مورد استفاده در سامسونگ گلکسی اس 10 5G محسوب می‌شود.

پنل نمایشگر 6.7 اینچی گوشی از نوع سوپر امولد بوده و دارای رزولوشن فول ا‌چ‌دی پلاس است. نسبت ابعاد تصویر 20:9 صفحه نمایش سبب می‌شود رزولوشن آن به صورت 1080 در 2400 پیکسل بیان شود. در بالاترین قسمت آن، یک ناچ کوچک برای قرارگیری دوربین سلفی تعبیه شده است. نمایشگر کشیده و بلند سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی با در نظر گرفتن ابعاد 6.7 اینچی آن، برای تماشای ویدیو، اجرای بازی و مخصوصا وب‌گردی بسیار ایده‌آل است.

سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

دوربین اصلی گوشی مجهز به یک سنسور رنگی 48 مگاپیکسلی به همراه لنز دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0 است. این سنسور از فوکوس خودکار تشخیص فاز پشتیبانی می‌کند. سنسور دوم 8 مگاپیکسلی بوده و دارای لنز اولترا واید با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 است. سومین سنسور با رزولوشن 5 مگاپیکسل از نوع عمق میدان است.

در بالاترین قسمت نمایشگر شاهد قرارگیری یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی هستیم. همانند سنسور رنگی دوربین اصلی، دوربین سلفی نیز از قابلیت ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل استفاده می‌کند. به این ترتیب، به جای تصویری 32 مگاپیکسلی، یک عکس 8 مگاپیکسلی دارای نور، شفافیت و مخصوصا جزئیات بیشتر به ثبت می‌رساند.

سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی یکی از معدود گوشی‌ های هوشمند این شرکت با سنسور دوربین 48 مگاپیکسلی است. اولین گله ما از آن، استفاده از یک لنز دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/2.0 است. حتی در اغلب میان‌رده‌های امروزی از لنزهایی با گشودگی دریچه دیافراگم بالاتر و عریض‌تر استفاده می‌شود. عدم پشتیبانی از تثبیت‌کنندگی نوری تصویر دومین کاستی سنسور 48 مگاپیکسلی است. این در حالی است که سنسور رنگی دوربین گوشی سامسونگ گلکسی ای 80 از OIS پشتیبانی می‌کند.

سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

استفاده از تراشه اسنپدراگون 855 در گلکسی ای 90 5G نشان می‌دهد دوربین آن در مقایسه با دیگر میان‌رده‌های بازار، پردازشگر تصویر بسیار قدرتمندتری در اختیار دارد، در نتیجه باید عکس‌های باکیفیت‌تری به ثبت برساند. به لطف استفاده از این چیپست، برخی قابلیت‌های مخصوص دوربین پرچمداران اخیر سامسونگ به Galaxy A90 5G افزوده شده است. به عنوان نمونه باید از حالت لرزش‌گیر حرفه‌ای حین فیلم برداری (Super Steady Mode) و حالت بهینه‌سازی صحنه (Scene Optimizer) نام برد. گفتنی است دوربین گوشی می‌تواند در رزولوشن 2160p و با نرخ 30 فریم بر ثانیه، به ضبط ویدیو بپردازد.

برای اولین مرتبه، یک گوشی خارج از دو سری S و Note از سامونگ دکس پشتیبانی می‌کند. این قابلیت همزمان با رونمایی گلکسی اس 8 در سال 2017 معرفی شد و به کاربر اجازه می‌دهد بعد از اتصال گوشی هوشمند خود به یک نمایشگر ثانویه بزرگ، از رابط کاربری گجت به شکلی کاملا بهینه در حالت دسکتاپ، روی آن استفاده کند. خوشبختانه برخلاف گلکسی اس 8 و همچون گلکسی اس 10 و گلکسی نوت 10، نیازی به خرید داک DeX وجود نداشته و بعد از اتصال گوشی به نمایشگر از طریق کابل یو اس بی C، رابط کاربری را به صورت دسکتاپ مشاهده خواهید کرد.

سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی

برخلاف گوشی گلکسی ای 70، سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی فاقد درگاه جک صوتی 3.5 میلی‌متری است.

کل سخت افزار گوشی از یک باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی تغذیه می‌کند. به لطف پشتیبانی از سیستم شارژ سریع 25 واتی، پر کردن مجدد شارژ این باتری بزرگ به زمان زیادی نیاز ندارد. بر اساس بازخوردی که از سیستم شارژ سریع مشابه در گوشی گلکسی ای 70 دریافت کردیم، سرعت شارژ مجدد آن با گلکسی نوت 10 پلاس تفاوت فاحشی دارد.

با در نظر گرفتن استفاده از نمایشگری با رزولوشن فول اچ‌دی و همچنین تراشه دارای مصرف بسیار بهینه اسنپدراگون 855، انتظار داریم Galaxy A90 5G دوام باتری خوبی داشته باشد. متاسفانه اسنپدراگون 855 فاقد مودم 5G داخلی است و از طرفی می‌دانیم استفاده از مودم 5G غیر یکپارچه با تراشه اصلی، مصرف انرژی را افزایش می‌دهد. برای قضاوت دقیق درباره عمر باتری سامسونگ گلکسی ای 90 5 جی مخصوصا حین اتصال به شبکه 5G باید تا انتشار نتیجه تست باتری آن منتظر بمانیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. لطفا در پیج قرار دهید