دانشمندان هیچ نشانه‌ای از غول دریاچه لخ نس پیدا نکردند؛ پایان قصه هیولای نسی؟

دانشمندان با بررسی دقیق دریاچه لخ نس (Loch Ness) هیچ نشانه‌ای از وجود نسی (Nessie) یا همان غول دریاچه لخ نس پیدا نکردند. در ادامه با این هیولای افسانه ای هم بیشتر آشنا خواهید شد.

در سرتاسر این دنیای پهناور، هر فرهنگی برای خودش افسانه‌ها و اساطیری منحصر به فرد دارد. یک نکته در رابطه با تمام این افسانه‌ها صدق می‌کند و آن هم این است که تقریبا همه قبول دارند که آن‌ها چیزی جز داستان و افسانه نیستند. اما داستان‌های انگشت شماری هم در این دنیا وجود دارد که شباهت بسیار زیادی با افسانه‌ها دارند، اما با این حال، افراد بسیار زیادی هستند که معتقدند آن‌ها افسانه نیستند و صرفا حقایقی ناشناخته‌اند. شاید معروف‌ترین داستان این چنینی، همان داستان معروف پاگُنده یا BigFoot باشد اما داستانی که انقدر بنظر جدی می‌آید که نظر دانشمندان را نیز به خودش جلب کرده، داستان غول دریاچه لخ نس یا همان نِسی است.

نسی؛ غول دریاچه لخ نس

دریاچه لُخ نس، دریاچه‌ای واقع در کشور اسکاتلند است. تلفظ صحیح نام این دریاچه را باید از زبان محلی‌های اطراف این دریاچه شنید اما در هر صورت، این دریاچه با نام‌های لوک نس، لاک نس و البته لاخ نس هم شناخته می‌شود. دریاچه لخ نس با حجم 7میلیارد متر مکعبی، یکی از بزرگترین دریاچه‌های بریتانیا به حساب می‌رود. این دریاچه از بیرون، شبیه هر دریاچه معمولی دیگری در سرتاسر دنیا است. اما بسیاری افراد هستند که حاضرند قسم بخورند این دریاچه، خانه یک هیولای غول پیکر است!

افرادی که به غول دریاچه لخ نس اعتقاد دارند، می‌گویند این هیولا، حدود هزار سال عمر دارد. اولین نشانه‌ای که از نسی در تاریخ ثبت شده، مربوط به گزارش یک ماموریت دریایی است که توسط دریانوردانی ایرلندی صورت گرفته بود. در این گزارش به هیولایی عظیم‌الجثه در دریاچه لخ نس اشاره شده بود.

اما در دهه 1930 میلادی و هنگامی که یک روزنامه رسمی در اسکاتلند، از رویت نسی مطلبی چاپ کرد، این هیولا هم بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد. شهرت نسی انقدر با گذشت زمان، بیشتر شد که چند سال بعد، این بار نوبت به روزنامه لندن رسید که با انتشار یک تصویر بسیار مشهور از نسی، اعلام کند که غول دریاچه لخ نس یک هیولای واقعی است.

غول دریاچه لخ نس

مشهورترین تصویری که به نسی ربط داده می‌شود

با اینکه این تصویر بسیار مشهور است و حتی فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی هم با الگو گرفتن از موجودی که در این تصویر مشاهده می‌شود، ساخته شده، اما این تصویر واقعی نیست! مطمئنا برای تصویری که حدود 80سال پیش منتشر شده، نمی‌توان از لفظ فتوشاپ استفاده کرد، اما به هرحال موجودی که در تصویر مشاهده می‌کنید، یک اسباب بازی است که روی یک زیردریایی اسباب بازی قرار گرفته است!

اما به هرحال کسانی که به هیولای دریای لخ نس اعتقاد دارند، می‌گویند نسی یک دایناسور منقرض نشده از عصر ژوراسیک است!

نسی غول دریاچه لخ نس

جست و جوی دانشمندان برای یافتن نسی

از آنجایی که موجودات دریایی زیادی هستند که بشر هنوز موفق به کشف آن‌ها نشده و از آن طرف، تعداد کسانی که ادعا می‌کنند هیولای دریاچه لخ نس را مشاهده کرده‌اند هم کم نیستند، درنتیجه دانشمندان هم احتمال واقعی بودن غول دریاچه لخ نس را صفر درنظر نگرفته‌اند. اما تفاوت اصلی‌ای که یک دانشمند با افراد دیگر دارد، این است که تا یک چیز را با روش‌های علمی ثابت نکند، آن را رد و یا تایید نمی‌کند. به همین دلیل هم یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه اوتاگو واقع در کشور نیوزلند، دریاچه لخ نس را به صورت کاملا دقیق و علمی، مورد بررسی قرار داده است.

در این بررسی که به رهبری یک ژنتیک شناس به نام نیل گِمِل (Neil Gemmell) صورت گرفت، روی یافتن شواهد DNA موجودات دریاچه لخ نس تمرکز شده بود. در این تحقیقات، آثار DNA بیش از 3هزار موجود حاضر در لخ نس، رویت شد. جالب است که در بین این 3هزار رد ژنتیکی، آثار DNA انسان هم قابل مشاهده بود. واضح است که انسان در دریاچه لخ نس حضور دائمی ندارد و صرفا هرازگاهی وارد آب این دریاچه می‌شود. اما با این حال، روش استفاده شده در این تحقیقات، انقدر کارامد بود که حتی رد ژنتیکی انسان هم در آب دریاچه رویت شده بود. طبیعتا اگر موجود عظیمی مانند نسی در این دریاچه حضور داشت، باید رد ژنتیکی او هم مشاهده می‌شد.

اما به هرحال یک نکته جالب هم در رابطه با این تحقیقات وجود دارد که شاید اندکی برای طرفداران نسی، امیدوارکننده باشد! آقای گِمِل اعلام کرد که درست است روش بکار گرفته شده توسط آن‌ها، توانسته حتی رد ژنتیکی انسان را نیز در دریاچه لخ نس پیدا کند، اما با این حال، این روش موفق به یافتن دو گونه از موجوداتی که انتظار می‌رفت در این دریاچه حضور داشته باشند، نشده است. علاوه‌بر این، حدود 20درصد از آثار DNA یافت شده، به گونه‌ای بودند که برای تیم تحقیقاتی، ناشناخته بودند. اما به گفته آقای گمل، این موضوع امری کاملا طبیعی است و در تمام جست و جوهای ژنتیکی، همیشه چیزی حدود 20درصد از DNAهای دریافتی، قابل رمزگشایی و شناسایی نیستند.

هیولای دریاچه لخ نس

پایان قصه هیولای دریاچه لخ نس؟

طی نظرسنجی صورت گرفته در سال 2018 از مردم اسکاتلند، مشخص شد که 24درصد مردم این کشور، کماکان به واقعی بودن نسی اعتقاد دارند. مطمئنا اینکه 24درصد از مردم یک کشور، به وجود یک غول دریایی اعتقاد داشته باشند، در نوع خودش بسیار عجیب است. دانشمندان، دو دلیل برای زیاد بودن آمار کسانی که به نسی اعتقاد دارند، مطرح می‌کنند.

دلیل اول، یک پدیده روانشناسی است. صرفا به این علت که افراد انتظار دارند در دریاچه لخ نس، شاهد یک موجود افسانه‌ای باشند، با دیدن کوچکترین چیز غیرعادی، فکر می‌کنند که آن موجود افسانه‌ای را مشاهده کرده‌اند. درواقع این یک اصل روانشناسی است که اگر شما انتظار دیدن چیزی غیر عادی داشته باشید، چیزی غیر عادی خواهید دید! دلیل اینکه بسیاری افراد در شب و تاریکی، احساس می‌کنند چیزهای غیر عادی‌ای تماشا می‌کنند هم دقیقا همین موضوع روانشناسی است. این افراد انتظار دارند که در تاریکی، چیزهای عجیب و ترسناکی مشاهده کنند و از آنجایی که در تاریکی، نور کافی وجود ندارد، ذهن آن‌ها آزادی کامل را برای به هم وصل کردن اندک چیزهایی که مشاهده می‌کنند، و تبدیل آن‌ها به چیزی عجیب و ترسناک را دارد. نکته جالب این است که غول دریاچه لخ نس هم عمدتا در شب‌ها و یا هنگام گرگ و میش مشاهده شده است.

اما دلیل دوم این است که ممکن است واقعا یک موجود بزرگ غیرطبیعی در دریاچه لخ نس وجود داشته باشد! البته این موجود، برخلاف چیزی که طرفداران نسی انتظار دارند، نه تنها دایناسور، بلکه حتی خزنده هم نیست! آقای گِمِل اعلام کرد که آن‌ها در تحقیقات خودشان متوجه وجود مارماهی‌های عجیبی در دریاچه لخ نس شدند. به عقیده آن‌ها ممکن است یک گونه از مارماهی‌های رویت شده در این دریاچه، بیشتر از حد معمول رشد کرده باشد و بخاطر ظاهر عجیبی که مارماهی‌ها دارند، کسانی که این مارماهی را دیده‌اند، به اشتباه فرض کرده‌اند که یک موجود افسانه‌ای را مشاهده کرده‌اند. البته حتی اگر این مارماهی هم واقعا در دریاچه لخ نس وجود داشته باشد، باز هم به سختی می‌توان از آن به عنوان یک غول یا هیولا یاد کرد چرا که بزرگترین مارماهی شناخته شده توسط بشر، تنها 3متر طول دارد! درست است که 3متر هم در نوع خودش زیاد است اما مطمئنا در مقایسه با نسی که ادعا می‌شود یک هیولای چند ده متری است، حتی مارماهی‌ای که بزرگتر از 3متر طول داشته باشد هم نمی‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد!

بزرگترین مار ماهی جهان

بزرگترین گونه کشف شده از مارماهی‌ها، 3متر طول دارد. مطمئنا مشاهده موجودی با این قیافه و با طول 3متر، می‌تواند هرکسی را به این فکر بیاندازد که یک هیولا دیده است!

درنهایت هم اینکه از نظر علمی، می‌توان گفت که احتمال واقعی بودن غول دریاچه لخ نس چیزی نزدیک به غیرممکن است. اما از آن طرف، همین علم، چیزی بوده که به ما یاد داده است هرگز چیزی را غیرممکن ندانیم. در هر صورت اگر حتی علم به صورت قطعی و صددرصدی هم وجود نسی را رد می‌کرد، باز هم چیزی نمی‌توانست جلوی میلیون‌ها نفری که سالیانه به امید مشاهده این موجود افسانه‌ای به اسکاتلند می‌روند را بگیرد! یک چیز قطعی است و آن هم این است که کشور و مردم اسکاتلند، مطمئنا بخاطر تمام توریست‌هایی که نسی، جذب کشور آن‌ها کرده، قدردان این هیولا هستند؛ چه واقعی باشد و چه زاده تخیل!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. احتمال داره وجود داشته باشه و در اعماق دریاچه زندگی کنه و از دید مردم پنهان باشه.احتمالا دارای هوش زیادی هست

  2. معلوم بود الکیه برای خودشون داستان گفتند انگار ما هم باور میکنیم

  3. این از اولشم معلوم بوده افسانس این چیزا یا تو کتاباس یا تو فیلما واقعی ک نیست

  4. این قصه ها یاوه گویی های غرب استکبار است . چرا در ژاپن این داستان ها اتفاق نمی افتد ؟ غرب استکبار می خواهد با این اراجیف سخیف مغز جوانان جهان را تسخیر کند .