تراشه اپل A13

تراشه اپل A13 دوام باتری گوشی‌های آیفون را چند ساعت افزایش می‌دهد

اپل مدعی شد به لطف استفاده از تراشه اپل A13 در گوشی آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 12 پرو مکس، دوام باتری آن‌ها در مقایسه با قبل چند ساعت افزایش پیدا کرده است.

همزمان با رونمایی از سه گوشی آیفون در سال 2019، تراشه موبایل جدید اپل نیز معرفی شد. سازنده مدعی شد تراشه اپل A13 به عنوان مغز متفکر آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس، قدرتمندترین چیپستی است که تا امروز در یک گوشی هوشمند به کار رفته است. گفتنی است اپل سال‌های گذشته نیز بعد از هر مرتبه معرفی گوشی های هوشمند جدیدش، چنین ادعایی را درباره تراشه به کار رفته در آن‌ها مطرح کرده بود.

طبق ادعای اپل، پردازنده اصلی تراشه A13 Bionic از نمونه به کار رفته در دیگر تراشه‌های پرچمدار دنیای موبایل سریعتر است. به ادعای اهالی کوپرتینو، علاوه بر پردازنده اصلی، پردازشگر اصلی تراشه موبایل جدید آن‌ها نیز بالاتر از نمونه‌های مشابه آن قرار می‌گیرد. اپل به عنوان سندی برای حرف‌های خود، چارت‌های مبهم زیر را طی رویداد معرفی آیفون‌های جدید نشان داد!

کاهش شدید میزان مصرف انرژی در تراشه اپل A13

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای چیپست اپل ای 13 کمک به افزایش چشم‌گیری دوام باتری دستگاه‌های قدرت گرفته از آن است. پیش از این، طبق آمار و ارقام ارائه شده توسط شرکت‌های سازنده چیپست، هر سال شاهد بهبود 15 الی 20 درصدی میزان مصرف انرژی تراشه‌های پرچمدار در مقایسه با قبل بودیم، اما اپل ادعا می‌کند به لطف پیشرفت 40 درصدی میزان مصرف انرژی Apple A13 Bionic، اکنون باید از آن به عنوان بهینه‌ترین تراشه دنیا یاد کرد.

روی هم رفته، به ادعای سازنده، اپل ای 13 مجهز به سریع‌ترین پردازنده و پردازشگر گرافیکی (موبایل) بوده و در عین حال، مصرف انرژی آن نیز در مقایسه با بهترین تراشه‌های دنیا در حال حاضر بسیار کمتر است.

تراشه اپل A13

تنها به خاطر بهینه بودن چیپست اصلی، دوام باتری آیفون 11 پرو حدود چهار ساعت و دوام باتری آیفون 11 پرو مکس حدود پنج ساعت افزایش پیدا کرد! اگر در تست‌های باتری عملی دو گوشی جدید اپل واقعا چنین نتیجه‌ای حاصل شود، باید آن‌ها را جزو بهترین گوشی های هوشمند بازار از نظر میزان دوام باتری خطاب کرد.

صدها گیت ولتاژ و هزاران گیت کلاک تراشه، انرژی رسانی به بخش‌هایی از تراشه را در زمان عدم استفاده از آن‌ها قطع می‌کنند. این یکی از راهکارهای اپل، برای بهبود 40 درصدی میزان مصرف انرژی تراشه موبایل جدید خود بوده است.

تعداد ترانزیستورهای به کار رفته داخل آن 8.5 میلیارد عدد است. برای مقایسه بد نیست بدانید هواوی در کایرین 990 به عنوان اولین تراشه پرچمدار دنیا مجهز به مودم 5G داخلی، 10.3 میلیارد ترانزیستور به کار برده است. میزان افزایش توان پردازشی چیپست موبایل جدید اپل، 20 درصد اعلام شد.

به ادعاهای مطرح شده درباره تراشه اپل A13 تا اینجا، باید در اختیار داشتن بهترین عملکرد در زمینه هوش مصنوعی را نیز اضافه کرد. موتور پردازشی مبتنی بر شبکه عصبی تراشه از 8 هسته تشکیل شده و قادر است در هر ثانیه، 1 تریلیون عمل را پردازش کند.

همانند تراشه به کار رفته در گوشی های آیفون سال 2018 و 2017، پردازنده اصلی از 2 هسته دارای سرعت بالا به منظور پردازش اعمال سنگین و 4 هسته دارای سرعت پایین به منظور پردازشی عملیات‌های روتین و سبک تشکیل می‌شود. در اپل ای 12، تعداد هسته‌های پردازشگر گرافیکی از 3 مورد به 4 عدد رسید. این تعداد در پردازشگر گرافیکی اپل ای 13 یکسان باقی مانده است.