واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا می‌تواند خطر مرگ را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد

یکی از مشکلاتی که برای افراد زیادی ایجاد می‌شود، فشار خون بالا است. به نظر می‌رسد واکسن آنفولانزا می‌تواند خطر مرگ را در افراد مبتلا کاهش دهد.

اگرچه آنفولانزا یک بیماری شایع محسوب می‌شود، اما بار مسئولیت این بیماری در ایالات متحده بسیار زیاد است. بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، آنفلوانزا سالانه منجر به بستری شدن 960 هزار نفر در بیمارستان و 79 هزار مرگ و میر می‌شود. آنفولانزا می‌تواند در افرادی که فشار خون بالا دارند و قبلا در معرض بیماری های قلبی و عروقی قرار داشتند، سیستم ایمنی بدن را سرکوب کرده و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد. کارشناسان معتقدند که بهترین راهکار جهت پیشگیری از آنفولانزا، دریافت واکسن آن در اوایل هر سال است. تقریبا 2 هفته پس از انجام واکسیناسیون، آنتی بادی‌هایی تولید می‌شوند که از فرد در برابر ویروس آنفولانزا محافظت می‌کنند.

بررسی‌های دانشمندان روی تاثیر واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا

یک تیم تحقیقاتی، اطلاعات مربوط به 608452 نفر از افراد 18 تا 100 ساله را که فشار خون داشتند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. دانشمندان در طی 9 فصل شیوع آنفولانزا که از سال 2007 تا 2016 را تشکیل می‌دهد، وضعیت شرکت‌کنندگان را بررسی کرده و مقایسه‌ای بین کسانی که آنفولانزا داشتند و کسانی که به این بیماری مبتلا نبودند، انجام دادند. همچنین، محققان ارتباط میان ابتلا به آنفولانزا قبل از فصل آن و خطر مرگ در طول این بیماری را مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها عواملی نظیر سن، شرایط پزشکی، داروها و وضعیت اقتصادی را هم در نظر گرفتند. بر این اساس، نتایج تحقیقات نشان داد که واکسیناسیون خطر مرگ ناشی از هر عاملی را 18 درصد کاهش خواهد داد. همچنین خطر مرگ ناشی از یک مشکل قلبی را 16 درصد و خطر مرگ در اثر حمله قلبی و سکته مغزی را 10 درصد کاهش می‌دهد.

نویسنده این مطالعه اظهار داشت که واکسن آنفولانزا می‌تواند نتایج قلبی عروقی را در بیماران مبتلا به فشار خون بالا بهبود بخشد. در طی 9 فصل شیوع آنفولانزا، میزان پوشش واکسن از 26 درصد به 36 درصد رسید و این آمار نشان می‌دهد که بسیاری از بیماران مبتلا به فشار خون بالا واکسینه نشده‌اند. در صورتی که دارای فشار خون بالا هستید، حتما در این زمینه با پزشک خود صحبت کنید.

Daniel Modin بیان کرد:

با توجه به نتایج موجود، اعتقاد من بر این است که همه بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید هر سال واکسن آنفولانزا بزنند.

وی افزود:

واکسیناسیون یک راه ایمن، ارزان و در دسترس بوده و موجب کاهش عفونت آنفلوانزا می‌شود. از این گذشته، مطالعات نشان می‌دهند که می‌تواند از افراد در برابر حملات قلبی، سکته های مغزی و مرگ ناشی از علل دیگر هم محافظت کند.

این محقق درباره ارتباط مشترک میان آنفولانزا و بیماری های قلبی و عروقی، اظهار داشت:

واکنش سیستم ایمنی بدن و در نتیجه التهاب ناشی از آنفولانزا ممکن است سلامت قلب و عروق فرد را در معرض خطر قرار دهد.

او در ادامه گفت:

حملات قلبی و سکته مغزی، ناشی از پارگی پلاک‌های آترواسکلروتیک در شریان‌های منتهی به قلب یا مغز است. پس از پارگی، لخته خون ایجاد شده و جریان خون را قطع می‌کند. به نظر می‌رسد میزان زیاد التهاب حاد ناشی از عفونت آنفولانزا باعث کاهش پایداری پلاک‌ها شده و احتمال پارگی آن‌ها را بیشتر خواهد کرد.