موشک استارشیپ MK1

ایلان ماسک از لانچ آزمایشی قریب الوقوع موشک استارشیپ MK1 خبر داد

چندی پیش ایلان ماسک تایید کرد که موشک استارشیپ MK1 قرار است به زوی یک پرتاب یا همان لانچ آزمایشی داشته باشد. این لانچ آزمایشی، گامی بسیار حیاتی برای سفر به مریخ خواهد بود!

موشک استارشیپ ام کی وان (Starship MK1) یکی از اصلی‌ترین گام‌های شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) برای عملی کردن پروژه عظیم استارشیپ (Starship) است. اگر با پروژه بسیار مهم استارشیپ آشنایی ندارید، باید بگوییم که شرکت اسپیس ایکس (یا با تلفظ صحیح‌ترش، اِسپِیس اِکس) که یکی از عظیم‌ترین شرکت‌های میلیاردر مشهور، ایلان ماسک است، مامور فرستادن انسان به مریخ شده و ساخت فضاپیمای عظیم استارشیپ، اصلی‌ترین هدف این شرکت برای تحقق بخشیدن به رویایی سفر به سیاره سرخ است! در صورت لانچ موفق موشک استارشیپ MK1 دیگر خبری از موشک‌های آزمایشی یا همان پروتوتایپ نخواهد بود و اسپیس ایکس رسما تمام تمرکز خود را بر روی ساخت فضاپیمای اصلی‌اش خواهد گذاشت.

موشک استارشیپ MK1

در این تصویر به ترتیب از چپ به راست، قد متوسط یک شهروند مذکر در آمریکا (تقریبا 175سانتی‌متر) موشک استارهاپر (تقریبا 18متر)، موشک استارشیپ MK1 (تقریبا 55متر)، نسخه نهایی استارشیپ (تقریبا 118متر) و دو موشک دیگر SpaceX را مشاهده می‌کنید.

هنوز تاریخ دقیق لانچ موشک استارشیپ MK1 مشخص نشده اما ایلان ماسک اخیرا در توئیتر خودش اعلام کرد که این موشک به زودی، یک لانچ آزمایشی خواهد داشت. این موشک قرار است تا ارتفاع 20کیلومتری (12 مایل) از سطح زمین بالا برود و سپس به محل پرتاب خود بازگردد. شرکت اسپیس ایکس روال قانونی پرتاب موشک خودش را نیز انجام داده و درخواست خودش را به کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (به اختصار FCC) فرستاده تا در صورت موافقت و کسب اجازه از آن‌ها، MK1 را لانچ کند. احتمالا تا اواسط ماه اکتبر (اواخر مهر ماه) شاهد پرتاب این موشک خواهیم بود.

اگر علاقه‌مند به پروژه استارشیپ هستید و اخبار آن را دنبال می‌کنید، قطعا می‌دانید که موشک استارشیپ MK1 اولین پروتوتایپ مرتبط با پروژه استارشیپ نیست. پیش از MK1، تمام توجهات، معطوف به موشک استارهاپر (Starhopper) بود. این موشک که بسیار کوچکتر از ام کی وان بود، اهداف بسیار کوچکتری هم از پروتوتایپ کنونی اسپیس ایکس داشت! اوج جاه‌طلبی‌های استارهاپر، این بود که به ارتفاع 150متری از سطح زمین برسد و برای دستیابی به همین هدف هم یک روز کامل، ایلان ماسک و کارکنان او را سرکار گذاشت! اما به هرحال این موشک توانست به این ارتفاع برسد و با همین کار به ظاهر ساده و کوچک، راه را برای فرزند جاه‌طلب‌ترش، یعنی همین موشک استارشیپ MK1 باز کرد. ماجرای لانچ آزمایشی استارهاپر را همانگونه که احتمالا بخاطر می‌آورید، ما در گجت نیوز به طور کامل پوشش دادیم.

شاید ذکر این نکته هم جالب باشد که موشک استارشیپ MK1 یک برادر دوقلو ناشناس با نام MK2 هم دارد! این موشک درواقع یک کُپی از MK1 است و تنها تفاوت قابل توجهی که با ام کی وان دارد، محل لانچ آن است! موشک استارشیپ ام کی وان قرار است در منطقه‌ای از بوکا چیکا (Boca Chica) که یک شهر کارائیبی است، لانچ شود. این درحالی است که محل لانچ برادر دوقلو این موشک، یعنی اِم کِی تو، شهر فلوریدا واقع در کشور آمریکا است.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. این موشک برای چی هست؟