ریزش بهمن در مریخ

ناسا تصاویری با کیفیت و زیبا از ریزش بهمن در مریخ منتشر کرد!

فضاپیمای MRO که از فضاپیماهای قدرتمند ناسا به شمار می‌رود، چندی پیش تصاویری زیبا و با کیفیت از ریزش بهمن در مریخ ثبت کرده بود و اکنون ناسا این تصاویر را به صورت رسمی منتشر کرده است.

بین تمام سیاره های منظومه شمسی، تنها سیاره‌ای که بشر با دیدی واقع‌گرایانه، می‌تواند به آن سفر کند، سیاره مریخ است. سیاره سرخ از نظر ظاهری، بسیار متفاوت از سیاره آبی خودمان است اما با این حال، به سختی می‌توان از تصاویری که از طبیعت مریخ توسط ناسا (NASA) و دیگر سازمان‌های فضایی منتشر می‌شود، چشم برداشت! تصویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، تصویری زیبا از لحظه ریزش بهمن در مریخ است.

ریزش بهمن در مریخ

همانطور که مشاهده می‌کنید، احتمالا مهمترین تفاوت ریزش بهمن در مریخ با ریزش بهمن در زمین، رنگ بهمن است! در سیاره ما، بهمن‌ها رنگی سفید و پاک دارند. اما در سیاره مریخ، حتی بهمن هم ظاهری کثیف، ولی در نوع خود، زیبایی دارد. همانگونه که احتمالا می‌دانید، تقریبا تمام چیزی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، یخ است! و درست است، یخ هم در مریخ ظاهری کثیف دارد!

به گفته ناسا، تصاویر منتشر شده توسط این سازمان در فصل بهار و توسط فضاپیمای MRO ثبت شده است. ناسا می‌گوید در فصل بهار، یخ‌های موجود در کوه‌های عظیم مریخ، در معرض گرمای خورشید قرار می‌گیرند و با ذوب شدنشان، باعث ریزش بهمنی از سنگ، یخ و البته گرد و غبار می‌شوند!

بهمنی که در تصاویر منتشر شده توسط ناسا قابل مشاهده است، از کوهی به ارتفاع بیش از 487متر سرازیر شده است. البته واضح است که ارتفاع این کوه در مقایسه با ارتفاع کوه‌های عظیم مریخ که بعضا مانند کوه مشهور اُلیمپوس (Olympus Mon) به 26کیلومتر هم می‌رسند، مانند یک شوخی بنظر می‌رسد!

از آنجایی فاصله مریخ از خورشید، به مراتب بیشتر از فاصله زمین تا خورشید است، گرمای دریافتی سیاره سرخ از ستاره منظومه شمسی ما هم به مراتب کمتر از گرمای دریافتی ما از خورشید است. به همین دلیل ریزش بهمن در مریخ چیزی نیست که زیاد بتوان آن را مشاهده کرد. اما با این حال، تصاویری که ناسا اخیرا از ریزش بهمن در مریخ منتشر کرده، اولین تصاویر منتشر شده از این پدیده طبیعی در سیاره سرخ نیستند. تقریبا 4سال پیش و در سال 2015، ناسا برای اولین بار تصاویری از ریزش بهمن در این سیاره را منتشر کرد که در ادامه می‌توانید این تصویر را نیز مشاهده کنید:

ریزش بهمن در مریخ

این تصویر که البته از فاصله‌ای به مراتب دورتر نسبت به تصاویر جدید ناسا گرفته شده بود، بهمنی شبیه به بهمن‌های سفید و آشنای سیاره زمین را به تصویر می‌کشید.

درنهایت هم اینکه باید صبر کنیم و ببینیم بالاخره آیا ما می‌توانیم با چشم خودمان هم ریزش بهمن در مریخ و دیگر پدیده‌های طبیعی این سیاره را مشاهده کنیم یا خیر. علم و سطح تکنولوژی بشر که با ما نوید این را می‌دهد که ما قطعا در آینده نزدیک موفق به سفر به مریخ خواهیم شد! به احتمال بسیار زیاد، تا پیش از به اتمام رسیدن دهه 2020، بشر پای خود را به مریخ خواهد گذاشت…

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. بهمن رو مگه فقط راجب برف به کار ممیبرن🤣🤣

  2. چرا بهمن اونجا سفید رو که مگه خود مریخ سرخ نیست تقریبا

  3. چطوری بهمن میاد اونجا😦

  4. واقعا این بهمنه؟؟؟

  5. وای چقد جالبهههه خلقت خدارووو