مرگ بر اثر استعمال سیگارهای الکترونیکی

7 گزارش از مرگ بر اثر استعمال سیگارهای الکترونیکی در کالیفورنیا ثبت شده است

تعداد گزارش های مرگ بر اثر استعمال سیگارهای الکترونیکی درحال افزایش است. متاسفانه بنظر می‌رسد این سیگارها، آنقدری که انتظار می‌رفت بی خطر نیستند.

هنگامی که چند سال پیش برای اولین بار از سیگارهای الکترونیکی رونمایی شد، کمتر کسی فکر می‌کرد استفاده از آن‌ها قرار است خیلی زود، همه‌گیر شود. اما این سیگارها، بسیار سریع‌تر از چیزی که انتظارش می‌رفت، محبوب شدند و بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا شروع به استفاده از آن‌ها کردند. در ابتدا همه چیز بنظر خوب می‌آمد. درست است که این سیگارها دارای نیکوتین بودند، اما از آنجایی که بسیاری از مواد مضر موجود در سیگارهای سنتی در آن‌ها دیده نمی‌شد، باور بر این می‌رفت که سیگارهای الکترونیکی، قرار است تجربه‌ای غیر مضر یا حداقل اینکه غیر کشنده را برای مصرف کننده بوجود بیاورند. اما متاسفانه اخیرا تعداد گزارش های مرگ بر اثر استعمال سیگارهای الکترونیکی به طرزی فَزاینده در حال افزایش است و این سیگارها که در ابتدا قرار بود یک راه حل باشند، خودشان دارند تبدیل به مشکل می‌شوند!

مرگ بر اثر استعمال سیگارهای الکترونیکی

اخیرا یک آژانس سلامتی بنام تولار (Tulare) که واقع در ایالت کالیفرنیا از کشور آمریکا است، طی تحقیقاتی جامع، متوجه هفت گزارش مرگ بر اثر استعمال سیگارهای الکترونیکی فقط در همین ایالت شده است. این مرگ‌ها، مرتبط با یک بیماری ناشناخته تنفسی بوده‌اند. طبق تحقیقات بیشتر این آژانس، صدها نفر دیگر هم یافت شدند که هم‌اکنون دارای این بیماری ناشناخته هستند. موضوعی که در رابطه با تمام این افراد و هم چنین هفت نفری که متاسفانه جان خودشان را در اثر این بیماری از دست داده بودند، صدق می‌کند، این است که همه آن‌ها از مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی بوده‌اند! نکته قابل توجه دیگر این است که تمامی این افراد، بالای 40سال سن داشته‌اند.

علائم این بیماری ریَوی، مانند بسیاری از بیماری‌های عادی دیگر است. به عنوان مثال، کسانی که مبتلا این بیماری هستند، دچار تب و اسهال می‌شوند. اما علاوه بر این دو مورد، افرادی که دچار این بیماری ریه‌ای شده‌اند، با مشکلات تنفسی و درد قفسه سینه مواجه می‌شوند. طبق تحقیقات صورت گرفته، مشخص شده است که این علائم، اغلب به مرور زمان، بجای کم‌رنگ و نامحسوس شدن، شدیدتر و غیر قابل‌تحمل‌تر می‌شوند. میزان شدید شدن این علائم به نحوی است که طبق آمار، شخصی که مبتلا به این بیماری ناشناخته شده، پس از چند روز و یا نهایتا چند هفته به دکتر مراجعه می‌کند. در بسیاری از موارد هم شخصی که به دکتر مراجعه کرده، بستری شده و از دستگاه تنفس مصنوعی برای نفس کشیده استفاده کرده است.

مرگ بر اثر استعمال سیگارهای الکترونیکی

لازم به ذکر است که این بیماری، لزوما یک بیماری کشنده نیست اما شخصی که دچار این علائم شده، حتما باید به بیمارستان مراجعه کند. طبق آمار منتشر شده، در حال حاضر 380مورد از ابتلا به این بیماری در کالیفرنیا ثبت شده است. ریه‌های اکثر مبتلایان به این بیماری، با آسیب‌های دائمی و غیرقابل بازگشت مواجه شده است.

باوجود اینکه طبق تحقیقات و آمار بدست آمده مشخص شده که سیگارهای الکترونیکی موجب ایجاد این بیماری جدید و ناشناخته شده‌اند، اما هنوز مشخص نشده که دقیقا چه چیزی در سیگارهای الکترونیکی وجود دارد که این بیماری را بوجود می‌آورد. واضح است که از بین میلیون‌ها فردی که درحال استفاده از سیگارهای الکترونیکی هستند، تنها عده اندکی دچار این بیماری شده‌اند اما باز هم، همین که این سیگارها باعث ایجاد یک بیماری جدید و به ظاهر خطرناک شده‌اند، باعث می‌شود با تردید بیشتری به استفاده از آن‌ها فکر کنیم.

محققان تعداد زیادی نمونه از سیگارهای الکترونیکی‌ای که افراد مبتلا به این بیماری ناشناخته، آن‌ها را استعمال می‌کردند، جمع‌آوری کرده و به تحقیق روی آن‌ها پرداخته‌اند. اما هنوز هیچ عامل قطعی و منحصر به فردی که ممکن است موجب ایجاد این بیماری شده باشد، در این نمونه‌ها رویت نشده است.

از آنجایی که سیگارهای الکترونیکی، در اصل برای خلاص کردن بشر از شر مضرات سیگارهای سنتی بوجود آمدند، مطمئنا مشاهده گزارش های مرتبط با مرگ بر اثر استعمال سیگارهای الکترونیکی چیزی نیست که کسی انتظار آن را داشته باشد. اما درنهایت باید ببینیم آیا محققان می‌توانند عامل اصلی ایجاد این بیماری ریوی را در سیگارهای الکترونیکی پیدا کنند و از آن مهمتر، آیا شرکت‌ های تولید کننده سیگارهای الکترونیکی توانایی حل و فصل این مشکل در سیگارهای خودشان را دارند یا اینکه این سیگارها، همانگونه که در زمانی بسیار کوتاه ظهور کردند و به شهرت رسیدند، قرار است با همان سرعت هم سقوط کنند و به فراموشی سپرده بشوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. جدا

    میگفتن اینا که بی خطره