آیا سرویس اپل آرکید (Apple Arcade) ارزش خرید دارد؟

اپل در جریان برگزاری مراسم رونمایی از خانواده آیفون 11، سرویس اپل آرکید (Apple Arcade) را رسما معرفی کرد. اما آیا این سرویس می‌تواند موفق شود و آیا ارزش خرید خواهد داشت؟

سرویس اپل آرکید از 19 سپتامبر (28 شهریور) کار خود را آغاز کرده و برای خرید اشتراک آن، باید ماهیانه 4.99 دلار پرداخت کنید؛ البته فارغ از ماه اول که رایگان خواهد بود.

سرویس اشتراکی اپل، سیستمی مشابه نتفلیکس یا ایکس باکس گیم پس دارد. جایی که مشترکان با پرداخت پولی اندک، می‌توانند به یک مجموعه بزرگ از بازی‌های جدید و البته اختصاصی موبایل دست پیدا کنند. طبق اعلام اپل، این سرویس از ابتدا با بیش از 100 بازی جدید و انحصاری کار خود را آغاز می‌کند.

تاکنون بیش از 50 بازی برای این سرویس معرفی شده و باقی نیز به زودی معرفی خواهند شد اما اینجا مسئله کمیت مطرح نیست. اپل تعداد زیادی بازی را برای عرضه آماده کرده است اما آیا آن‌ها کیفیت لازم را خواهند داشت و اصلا ارزش‌اش را دارد که مخاطبان به خرید اشتراک این سرویس متقاعد شوند؟ چند بازی از این سرویس، آن‌ قدر جالب و هیجان انگیز خواهد بود که یک مخاطب اپل راضی شود برای انجام آن، ماهیانه نزدیک به 5 دلار پرداخت کند؟

آیا سرویس اپل آرکید (Apple Arcade) ارزش خرید دارد؟

بر اساس تریلرهایی که تاکنون مشاهده کرده‌ایم، تعدادی از این بازی‌ها امیدوارکننده به نظر می‌رسند و استودیوهایی آن‌ها را تولید کرده‌اند که تا پیش از این هم اعتماد مخاطبان را جلب کرده بودند. بازی‌هایی همچون Exit the Gungeon ،Rayman Mini ،ChuChu Rocket! Universe و غیره.اپل آرکید

بازی ChuChu Rocket! Universe دنباله‌ای بر یک بازی محبوب کنسول دریم کست به حساب می‌آید و در واقع یک اثر اکشن پازلی است که جای آن بر روی سیستم عامل اپل مناسب به نظر می‌رسد. بازی Exit the Gungeon نیز یک نسخه فرعی از بازی شوتر Enter the Gungeon است و در آن، شما باید از یک سیاه چال فرار کنید. بازی Various Daylight هم یک اثر نقش آفرینی ژاپنی از سازندگان عناوین محبوبی همچون Bravely Default و Octopath Traveler است.

بازی Rayman Mini بدون شک یک اثر برجسته به نظر می‌رسد. یک بازی پلتفرمر دو بعدی کاملا انحصاری که تنها در سرویس اپل آرکید در دسترس خواهد بود و آن حس و حال خوب بازی Rayman Legends را دارد، با این تفاوت که چندان چالش برانگیز به نظر نمی‌رسد.

این بازی‌ها مدعیان اصلی جذب مخاطب هستند اما بازی‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند مخاطبان زیادی را کنجکاو کنند، همانند بازی‌های Steven Universe: Unleash the Light ،Shantae and the Seven Sirens و Pacman: Party Royale.

از هر ژانری که انتظار داشته باشید، سرویس اپل آرکید چند بازی را برای شما تدارک دیده است. این را هم باید اضافه کنیم که تمامی بازی‌های این سرویس اختصاصی نبوده و تعدادی از آن‌ها را می‌توانید بر روی پلتفرم‌های دیگر نیز پیدا کنید. برای مثال، بازی The Pathless که توسط استودیوی Giant Squid Games ساخته شده، برای پلی استیشن 4 نیز منتشر خواهد شد. بازی Sayonara Wild Hearts از استودیوی Annapurna نیز علاوه بر سرویس مذکور، بر روی پی اس 4 نیز در دسترس است.

از نظر نام‌های بزرگ‌تر، شرکت سگا با بازی سونیک به میدان آمده است. بازی Sonic Racing که یک نسخه کوچک‌تر از بازی Team Sonic Racing به حساب می‌آید. دو بازی لگو نیز برای این سرویس معرفی شده‌اند. بازی Lego Brawls که ظاهرا یک بازی اکشن بتل رویال است و بازی Lego Arthouse که ظاهرا چیزی شبیه ماینکرفت خواهد بود.

اپل آرکید

از فرانچایزهای بزرگ که عبور کنیم، به بازی‌های اورجینال جالب‌تری می‌رسیم. همانند بازی Spidersaurs از استودیوی Way Forward که بازی Shantae را در کارنامه دارد و بازی Fantasian از هیرونوبو ساکاگوچی، سازنده مشهور مجموعه فاینال فانتزی.

اما آیا سیستم عامل آی او اس توانایی عرضه درست این بازی‌ها را دارد؟ به نظر می‌رسد که اکثر بازی‌های معرفی شده، مناسب گوشی‌های هوشمند باشند اما طوری ساخته شده‌اند تا به صفحه‌های کوچک محدود نباشند. به همین دلیل است که سرویس اپل آرکید بر روی تمامی دستگاه‌ها قابل اجرا است. شما می‌توانید آن‌ها را بر روی اپل تی وی یا مک، استریم کنید و یا بر روی آیفون یا آی پاد به انجام بازی بپردازید. این بازی‌ها همه جا قابل تجربه خواهند بود و گزینه استفاده از کنترلر خواهند داشت.

دسته‌های بازی دارای لایسنس MFI (شرکت‌هایی که از اپل مجوز دارند و نرم افزار یا سخت افزارهایشان با محصولات اپل سازگار است) از ابتدا توسط این سرویس پشتیبانی خواهند شد و قرار است پشتیبانی از دسته DualShock 4 نیز به آن اضافه شود. دسته‌های ترد پارتی دیگر نیز با این سرویس سازگار خواهند بود، البته به جز سرویس ایکس باکس وان. با اینکه پشتیبانی از دسته یک اتفاق مثبت به حساب می‌آید اما دو مشکل نسبتا کوچک ایجاد می‌کند. اپل یک دسته مخصوص برای اپل آرکید منتشر نخواهد کرد، در نتیجه یک پد استاندارد شده برای بازی‌ها وجود ندارد (دکمه‌های تعریف شده برای بازی‌های سرویس) و دوم اینکه اگر کسی بخواهد از کنترلر استفاده کند، به گزینه‌های ترد پارتی محدود خواهد شد.

با این تفاسیر، اکثر بازی‌ها از حالت تاچ اسکرین و دسته بهره خواهند برد. با این حال، هیچ اثری نمی‌تواند با ویژگی‌های اختصاصی گوشی‌های جدید آیفون هماهنگ شود، زیرا همه این بازی‌ها باید قابلیت اجرا بر روی اپل تی وی را داشته باشند. بازی‌های سرویس Apple Arcade شاید تجربه‌های موبایلی فوق العاده‌ای باشند اما وقتی به صفحه‌های بزرگ می‌رسیم، شاید آن‌ها به خوبی اجرا نشوند، همخوانی درستی نداشته باشند و یا اصلا آن تجربه مورد انتظار را به ارمغان نیاورند.

اپل آرکید

تعدادی از بازی‌های این سرویس، یک نسخه ناامید کننده از ایده‌هایی خواهند بود که نسخه بهترشان را بر روی پلتفرم‌های دیگر بازی کرده‌ایم. اما بازی‌هایی همچون The Pathless و Spidersaurs، توسط افراد خلاق و معتبری ساخته شده و البته ایده‌های تازه‌ای دارند. هنوز هیچ تضمینی برای کیفیت بازی‌های این سرویس وجود ندارد اما برخلاف سرویسی همچون ایکس باکس گیم پس، شما به تعداد زیادی بازی دسترسی خواهید داشت که تا پیش از این نام آن‌ها را نشنیده و با آن‌ها هیچ گونه آشنایی ندارید. این شاید برای بازی دوستان کنجکاو، کافی باشد تا حداقل از این سرویس برای یک ماه رایگان استفاده کنند.

با تمامی چیزهایی که گفته شد، اگر بازی بر روی تلویزیون و دسته از اهداف اصلی شماست، فعلا از این سرویس دوری کنید، خصوصا اینکه به بازی‌های بزرگ آن در پلتفرم‌های دیگر نیز دسترسی خواهید داشت. اپل هرگز در زمینه بازی‌های موبایل عملکرد فوق العاده‌ای نداشته و باید کمی منتظر ماند و دید که وضعیت آن‌ها با این سرویس جدید چگونه پیش می‌رود. در چند سال اخیر، تنها همکاری با شرکت نینتندو و اثری همچون پوکمون گو برای اپل سودآور بوده است. اپل هنوز کم تجربه است و ورود به بازاری که در تسخیر غول‌ها است، بسیار سخت خواهد بود.

سرویس اپل آرکید هم‌اکنون در دسترس است و همان طور که ذکر شد، می‌توانید برای یک ماه به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. اپل موفقترین پلتفرم بازی بعد از پلی استیشن و ایکس باکس بوده ومطئنا این سرویس با استقبال فوق العاده ای روبرو میشه. البته نظر انروییدی ها هم محترمه که هنوز انگری بردز رو گوشیشون بازی میکنن.

  2. خیلی گرون والا اصلا ارزششو نداره

  3. به نظر من ارزش خرید نداره