فیلمبرداری

10 نکته مهم برای فیلمبرداری حرفه ای و جذاب در جمع خانوادگی

آیا علاقه‌مند به فیلمبرداری حرفه ای در محیط خانواده هستید؟ ما 10 نکته مهم را برای تجربه فیلمبرداری حرفه ای در اختیار شما قرار خواهیم داد.

در صورتی که علاقه زیادی به فیلمبرداری دارید، اما از نتایج کارتان رضایت ندارید، بهتر است بدانید که تنها نیستید. اکثر مردم دوست دارند روش های فیلمبرداری جذاب را بدانند. خوشبختانه فیلمبرداری باکیفیت کار دشواری نبوده و شما می‌توانید با در نظر گرفتن برخی نکات ساده، فایل های ویدیویی جذابی را تهیه کنید. ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا بتوانید فیلم های خانوادگی جذابی را تهیه کنید.

1: همواره از دوربین عقب استفاده کنید

فیلمبرداری

ممکن است این یک قانون آشکار به نظر برسد، اما فراموش کردن آن بسیار راحت است. دوربین عقب روی گوشی هوشمند از کیفیت بالایی برخوردار بوده و وضوح تصویر بالاتری دارد، همچنین می‌تواند ویژگی‌های بیشتری در داخل برنامه ارائه دهد. تقریبا همواره نتایج بهتری در اختیار شما قرار خواهد داد. شما می‌توانید برای استفاده از دوربین عقب گوشی، آن را بر روی میز گذاشته یا به دیوار نصب کنید، اما اگر رویکرد نگه داشتن دوربین در دست را دنبال می‌کنید، می‌توانید به سراغ دوربین جلوی گوشی بروید. ما هنوز هم پیشنهاد می‌کنیم که گوشی را در دست گرفته و آن را بچرخانید تا امکان تصویربرداری از دوربین عقب فراهم شود. توجه داشته باشید که باید به سنسور دوربین گوشی نگاه کنید و نه به صفحه؛ در غیر این صورت، بینندگان فکر می‌کنند که شما به جای دیگری دارید نگاه می‌کنید.

2: داشتن ثبات و تمرکز

برای تهیه فیلم باکیفیت باید به دو عامل مهم نگه داشتن بدون لرزش دوربین و همچنین حفظ آن در کانون توجه افراد حاضر، دقت کنید. بسیاری از گوشی‌ها، دوربین‌ها و دوربین‌های فیلمبرداری دارای تثبیت‌کننده داخلی هستند که به ثابت نگه داشتن ویدیوی شما کمک خواهد کرد، اما لازم است تا محدودیت‌های آن را بدانید. عکس و فیلمبرداری در زمانی که راه می‌روید، قطعا باعث لرزش ناخواسته دستانتان خواهد شد. در صورتی که گوشی یا دوربین فیلمبرداری شما دارای تثبیت‌کننده نباشد، باید آن را با هر دو دست خود نگه دارید، همچنین می‌توانید از پایه‌های مخصوص هم استفاده کنید.

3: ضبط فیلم در حالت افقی (Landscape)

فیلمبرداری

یکی از قدم‌های ساده برای ساخت فیلم حرفه‌ای را می‌توان یادآوری فیلمبرداری در حالت افقی (Landscape) دانست. تماشای فیلم‌های عمودی در گوشی هوشمند می‌تواند جذاب باشد، اما اگر بخواهید آن را از طریق تلویزیون، لپ تاپ، تبلت یا تقریبا سایر دستگاه‌ها مشاهده کنید، قطعا دچار مشکل خواهید شد. شما می‌توانید جزئیات بیشتری را در حالت افقی فیلمبرداری کنید؛ این بدان معناست که نیاز کمتری به چرخاندن گوشی هوشمند به اطراف خواهید داشت.

4: یک Grid اضافه کنید

فیلمبرداری

تنها چیزی که بدتر از تماشای فیلم ضبط شده در حالت عمودی‌ست را می‌توان تماشای فایلی دانست که به صورت لرزان ضبط شده است. اضافه کردن یک Grid به شما این امکان را می‌دهد تا از پیش زمینه خود به عنوان یک نقطه مرجع استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که فیلمبرداری همواره در حالت مستقیم قرار دارد. اکثر دستگاه‌ها دارای این قابلیت هستند و شما می‌تواند از بخش تنظیمات، آن را به دست آورید. استفاده از Grid به شما کمک می‌کند تا ویدیوی خود را در برابر خط پس زمینه تنظیم کرده تا فیلمبرداری مستقیمی داشته باشید. توجه داشته باشید که هنگام استفاده از Grid، چشمان مخاطبین را در بخش بالای آن قرار دهید.

5: روشنایی

با این که به راحتی می‌توان به تصاویر تاریک، روشنایی بخشید، اما فیلمبرداری در محیط‌های تاریک همواره مشکلاتی را به وجود خواهد آورد:

  • روشن کردن ویدیو بدون کاهش کیفیت، قطعا کار سختی‌ست.
  • فوکوس کردن دوربین در نور کم، سخت‌تر از حالت عادی است، حتی امکان دارد که گوشی به طور مداوم از حالت تمرکز خارج شود.
  • در صورتی که از حالت خودکار (Auto Mode) استفاده می‌کنید، احتمالا در حال فیلمبرداری یک رویداد خانوادگی هستید و نور ضعیف هم می‌تواند سرعت فریم را کاهش دهد. شما قادر به اصلاح فایل ویدیویی به دست آمده نیستید.

راه‌حل چیست؟ به عنوان یک قانون کلی می‌توان گفت که باید یک منبع روشنایی ایده‌آل را در پشت سر خود داشته باشید. از چراغ قوه گوشی هوشمند خود فقط به عنوان آخرین راه‌حل استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید به طور مرتب در نور کم فیلمبرداری کنید، لازم است تجهیزات قابل قبولی همانند لنزهایی با عملکرد بالا و کنترل کاملا دستی را در اختیار داشته باشید.

6: زاویه‌های مختلف را برای فیلمبرداری انتخاب کنید

گرفتن گوشی در دست و آغاز فیلمبرداری را می‌توان به عنوان طبیعی‌ترین حالت ضبط فیلم دانست. در صورتی که می‌خواهید فیلمبرداری حرفه‌ای را تجربه کنید، باید زاویه‌های مختلفی را مورد بررسی قرار دهید. گاهی وقت‌ها نگه داشتن دوربین در ارتفاع بالاتر می‌تواند موجب ضبط فیلم یا ثبت تصاویر جذابی شود. لازم نیست تمام لحظات فیلمبرداری یا ثبت تصاویرتان با یکدیگر متفاوت باشند، اما اندکی تنوع می‌تواند باعث شگفتی شود.

7: با پاهای خود زوم را انجام دهید!

هنگامی که قصد دارید یک نمای نزدیک از اجسام یا یک موقعیت را مشاهده کنید، وسوسه‌انگیز است که از دکمه زوم استفاده کنید، اما این مسئله می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. اکثر گوشی های هوشمند فقط زوم دیجیتال را ارائه می‌دهند که باعث کاهش کیفیت می‌شود. هر چه قدر که بیشتر زوم کنید، ویدیوی شما بدتر خواهد شد، حتی اگر از تثبیت‌کننده تصاویر هم استفاده کنید. سوال این است که بهترین روش برای زوم کردن چیست؟ با پاهای خود بزرگنمایی را انجام دهید. فیلمبرداری را متوقف کرده و به مکان موردنظرتان نزدیک‌تر شوید تا کار خود را مجددا آغاز کنید.

8: از جلوه‌ها استفاده کنید

جلوه‌های ویدیویی را می‌توان معادل فیلترهای تصاویر دانست. در صورتی که از جلوه‌های ویدیویی به صورت صحیح استفاده شود، نتیجه خوبی به دست خواهد آمد.

Timelapse

گوشی های آیفون دارای ویژگی عالی تایم لپس هستند که به صورت پیش فرض درون برنامه قرار گرفته‌اند، اما برنامه های شخص ثالث در اندروید وجود دارند که شما در تهیه تایم لپس کمک خواهند کرد.

حرکت آهسته (اسلوموشن)

حرکت آهسته می‌تواند یک درام را به فایل ویدیویی اضافه کند یا جزیئاتی را که معمولا در یک حرکت سریع نادیده گرفته می‌شود، برجسته کند. فیلم‌ها به طور معمولی با سرعت 30 فریم در ثانیه پخش می‌شوند، بنابراین فیلم ضبط شده با سرعت 120 فریم در ثانیه به ما می‌گوید که تا چهار برابر آهسته‌تر از سرعت جهان واقعی ضبط شده است.

سینماگراف

در حقیقت به تصاویری گفته می‌شود که حاوی جنبشی ظریف و تکرارشونده هستند؛ این حرکت می‌تواند عکس را به کلیپ ویدیویی تبدیل کند و به کاربران این احساس را دهد که در حال تماشای پویانمایی هستند. گوشی های هوشمند زیادی این قابلیت را ارائه می‌دهند، اما می‌توانید از برنامه‌هایی همانند Cinemagraph Pro برای سیستم عامل آی او اس و VIMAGE برای اندروید استفاده کنید.

9: ویرایش اولیه فیلم را بیاموزید

با این که ویرایش فیلم فراتر از این مقاله است، اما اندکی ویرایش می‌تواند ویدیوهای شما را حرفه‌ای‌تر کند. برنامه و ابزارهای زیادی هستند که می‌توانند به شما در ویرایش فیلم کمک کنند، همچنین می‌توانید آن‌ها را به خوبی اشتراک‌گذاری کنید.

10: از ویرایش کردن برای تقلب استفاده کنید

فیلمبرداری

هر فردی صبر، حوصله و مهارت لازم را برای ویرایش دقیق کلیپ‌های مختلف در یک مونتاژ را ندارد. خوشبختانه برنامه‌های رایگان زیادی وجود دارند که در این کار به شما کمک خواهند کرد. برنامه‌هایی همانند Google Photos و Quik GoPro (برای سیستم عامل اندروید و آی او اس در دسترس قرار دارد) بسیار عالی هستند. تنها کاری که باید انجام دهید را می‌توان انتخاب کردن فایل‌های رسانه و انتخاب یک آهنگ پس زمینه و یک تم اضافه کنید. تهیه کردن فیلم‌های حرفه‌ای در خانه کار سختی به حساب نمی‌آید. هیچکدام از این نکات نیازمند توانایی فنی بالا نیستند و با کمی تمرین می‌توانید فیلمبرداری باکیفیتی انجام دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. باید دوربینشم خوب باشه واسه عکاسی

  2. وای مقاله عالی بود

  3. خیلی مبتدیانه بود ولی کاربردی