سیاره زهره

میلیاردها سال قبل شرایط زندگی در سیاره زهره وجود داشت

بررسی جدید پژوهشگران ناسا نشان می‌دهد در بازه زمانی 2 تا 3 میلیارد ساله سیاره زهره دارای شرایط لازم برای زندگی بود. در ادامه جزئیات این فرضیه را بررسی می‌کنیم.

موسسه مطالعات فضایی گادرد (GISS) ناسا در تحقیقات جدید خود به این مهم دست پیدا کرد که در یک بازه زمانی 2 تا 3 میلیارد ساله سیاره زهره دارای شرایطی برای سکونت بوده است. این بررسی‌ها حاکی از آن است که تغییرات چشمگیر سیاره زهره از 700 میلیون سال قبل شروع شده و این تغییرات بیش از 80 درصد از این سیاره را در برگرفته است. این تغییرات گسترده باعث شد تا امکان سکونت در این سیاره به تدریج کاهش پیدا کرده و سرانجام غیر قابل سکونت شود.

گزارش ناسا درباره شرایط زندگی در سیاره زهره

گزارشی که از سوی ناسا منتشر شده به خوبی نشان می‌دهد سیاره زهره در بازه زمانی 2 تا 3 میلیاردی دارای هوای مناسب و آب مایع بوده است که این موارد شرایط زندگی را فراهم کرده بودند. چنین پژوهش‌هایی به محققان کمک می‌کند تا در سایر سیارات خورشیدی به دنبال حیات بگردند. در واقع تا حدود 40 سال قبل پژوهشگران ناسا معتقد بودند احتمال وجود یک اقیانوس عمیق در زهره وجود داشته است. در همین راستا دکتر مایکل وی (Michael Way) و آنتونی دل جنیو (Anthony Del Genio) به عنوان دو پژوهشگر موسسه گادرد برای اینکه بتوانند اقلیم زهره در گذشته را مورد بررسی قرار دهند، 5 مدل شبیه‌سازی سه بعدی را طبق سطوح مختلف از پوشش آب بر روی این سیاره طراحی کردند.

سیاره زهره

بر اساس مدل‌های شبیه‌سازی، این پژوهشگران به این مهم دست پیدا کردند که این سیاره در حدود 3 میلیارد سال قبل دارای دمای ثابتی میان 20 تا 50 درجه بوده و چنین دمایی برای زندگی موجودات گوناگون بسیار مناسب است. در همین رابطه دکتر مایکل وی اظهار کرد طبق فرضیه‌ای که ما مطرح کردیم احتمال دارد زهره برای چند میلیارد سال دارای اقلیم ثابتی چون سیاره زمین بوده و به دلیل تغییرات اقلیمی مخرب به وضعیت فعلی یعنی غیرقابل سکونت بودن تبدیل شده است. وی افزود پس از اینکه منابع آب این سیاره به اتمام رسید، دی اکسید کربن موجود در جو زهره افزایش پیدا کرد و چنین موضوعی باعث نابودی شرایط زندگی در زهره شد.

سیاره زهره

این فرضیه بیانگر این موضوع است که اگر زهره همچنان شرایط سکونت گذشته خود را دارا بود، انسان‌ها می‌توانستند از آن برای زندگی استفاده کنند. دکتر مایکل وی در ادامه افزود ما برای مطالعه دقیق وضعیت زهره به ماموریت‌های متعدد و اطلاعات گسترده‌تری نیازمند هستیم تا به کمک آنها بتوانیم سیر تکامل این سیاره را بشناسیم. به طور کلی مدل‌های سه بعدی حاکی از آن است که زهره در وضعیت فعلی نسبت به گذشته خود با تغییرات چشمگیری مواجه شده است. این بررسی‌ها باعث می‌شوند تا بتوانیم سایر سیارات فراخورشیدی اطراف زهره را نیز از لحاظ سکونت‌پذیر بودن مورد بررسی قرار دهیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*