باتری منعطف

محققان موفق به ساخت یک باتری منعطف با قابلیت خمیدگی شدند

یکی از الزامات برای فراگیر کردن موبایل‌های انعطاف پذیر، دسترسی تولیدکنندگان به باتری منعطف است. حالا دانشمندان، نمونه‌ای از یک باتری را خلق کرده‌اند که به راحتی کشیده و خم می‌شود.

گوشی‌های موبایل دارای باتری‌های سفتی هستند که در صورت خم شدن یا شکستن، می‌توانند مشتعل شوند. اما چیزی که محققان در موسسه فناوری فدرال زوریخ (ETH Zurich) ساخته‌اند؛ با پیچ خوردن، خمیدگی یا کشیده شدن هم آسیب نمی‌بیند و به کارکرد خود ادامه می‌دهد. این باتری منعطف مزایای بالقوه‌ی زیادی برای دستگاه‌های الکترونیک انعطاف‌پذیر و رول شونده دارد.

امکان دوختن این باتری منعطف درون پارچه هم وجود دارد

محققان با استفاده از اجزای کاملا منعطف، امکان انعطاف تمام قسمت‌های باتری را فراهم کرده‌اند. به همین دلیل، تولیدکنندگان موبایل حتی می‌توانند آن را در لولای گوشی منعطف خود نیز تعبیه کنند. استفاده از یک الکترولیت ویژه، نکته‌ای کلیدی در عملکرد این باتری منعطف است. الکترولیت جدید توسط یکی از دانشجویان دوره دکتری در ETH، به نام ژی چن (Xi Chen) کشف شد.

باتری منعطف

برای هر دو قطب کاتد و آند باتری، از پلیمر کامپوزیت خم شونده استفاده شده است. همچنین سطح داخلی آن، لایه‌ای نازک از تراشه‌‌های نقره دارد. این ورقه‌های نقره، مانند کاشی‌های سقف با هم در تماس هستند و هنگام خم شدن باتری، ارتباط خود را حفظ می‌کنند. اگر هم تماس‌شان با یکدیگر از بین رفت، جریان انرژی همچنان از طریق کامپوزیت کربنی ادامه می‌یابد. این باتری انعطاف پذیر، یک ژل الکترود مبتنی بر آب نیز دارد که از نمک لیتیوم غلظت بالا استفاده می‌کند.

اعضای تیم سازنده، کاربردهای فراوانی را برای این نوع باتری متصور هستند؛ مثلا دوختن آن به پارچه برای تامین انرژی گجت های پوشیدنی!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. دیگهوهی موندهدادم درست کنن منعطف باشه😂😐

  2. واسه گوشی های خمیده به درد میخوذه

  3. این یعنی پیشرفت بشریت چ چیز هایی که با ساخت این تفچغییر نکنه