میزان مصرف شکر

میزان مصرف شکر روزانه برای افراد باید چه اندازه باشد؟

مصرف شکر برای تامین انرژی بدن ضروری است، اما در صورتی که میزان مصرف شکر بیش از حد باشد، برای بدن مضر بوده و سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

در زندگی امروز، حفظ تعادل مواد مغذی موجود در غذاها بسیار دشوار است. به عنوان مثال، شکر یکی از این مواد مغذی بوده که سلول‌های بدن بدون آن از بین می‌روند. با این وجود، مصرف زیاد شکر خطر ابتلا به چندین مشکل همانند چاقی، دیابت نوع 2، پوسیدگی دندان و افزایش فشار بر روی قلب و عروق خونی را افزایش خواهد داد. بر اساس آمارهای موجود، هر فرد در ایالات متحده آمریکا، روزانه حدود 19.5 قاشق چای‌خوری یا 82 گرم شکر مصرف می‌کند و این میزان مصرف شکر بیش از دو برابر مقدار توصیه شده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA) است. مقدار توصیه شده شکر برای آقایان 9 قاشق چای‌خوری و برای خانم‌ها 6 قاشق چای‌خوری در روز است.  توجه داشته باشید که به منظور کنترل سطح قند، دانستن مقدار قند مواد غذایی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

اطلاعاتی کوتاه درباره میزان مصرف شکر

میزان مصرف شکر

مردان نباید بیش از 9 قاشق چای‌خوری و زنان بیش از 6 قاشق‌ چای‌خوری شکر مصرف کنند. انواع شکلات‌ها، غلات شیرین و نوشابه‌ها حاوی مقادیر زیادی شکر هستند، بنابراین باید مصرف آن‌ها را محدود کرد. میوه‌ها حاوی قند طبیعی هستند و به همین دلیل، مصرف آن‌ها مضر نیست. در نظر داشته باشید که مصرف مداوم و زیاد شکر، خطر ابتلا به بیماری های قلبی ، دیابت و چاقی را افزایش می‌دهد.

شکر چیست؟

شکر یک کربوهیدرات ساده بوده که به گروهی از مواد شیمیایی شیرین مربوط می‌شود و در اشکال مختلفی موجود است. سه نوع اصلی شکر، ساکارز، لاکتوز و فروکتوز هستند. سلول‌های برای زنده ماندن به قند نیاز دارند، اما مصرف زیاد آن هم می‌تواند به سلامت افراد آسیب برساند. بر اساس اعلام انجمن قلب آمریکا (AHA)، اضافه کردن قند به مواد مغذی موجب اضافه وزن و چاقی شده و از این طریق سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. آگاهی از میزان قند موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها برای سلامت عمومی بدن بسیار حیاتی است، زیرا بسیاری از محصولات بسته‌بندی شده دارای قند اضافی هستند. بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) در ماه مارس سال 2015، بزرگسالان و کودکان باید میزان مصرف قند خود را به کمتر از 10 درصد مصرف انرژی خود برسانند و کاهش بیشتر یعنی زیر 5 درصد، دارای مزایای بسیاری برای سلامتی است. مصرف روزانه شکر برای خانم‌ها 6 قاشق چای‌خوری معادل 24 گرم و برای آقایان 9 قاشق چای‌خوری معادل 36 گرم است.

میزان شکر موجود در مواد غذایی

در این قسمت از مقاله به معرفی میزان شکر موجود در مواد غذایی روزمره خواهیم پرداخت.

غلات صبحانه

میزان مصرف شکر و قند موجود در غلات

غلات صبحانه را می‌توان یکی از رایج‌ترین غذاهای حاوی قند اضافه شده در ایالات متحده آمریکا دانست. در ادامه به میزان شکر موجود در هر 100 گرم غلات اشاره خواهیم کرد:

  • پودر ذرت: 1.93 قاشق چای‌خوری
  • کشمش: 6.35 قاشق چای‌خوری
  • گندم سیاه: 3.08 قاشق چای‌خوری
  • پودر کاکائو: 7.26 قاشق چای‌خوری

مارلن شوارتز، معاون مدیر مرکز Rudd اظهار دارد:

در حالی که شرکت‌های تولید‌کننده غلات مخصوص کودکان، پیشرفت‌های اندکی در سالم بودن غلات داشته‌اند، اما آن‌ها هنوز هم به مراتب بدتر از محصولاتی هستند که برای بزرگسالان به بازار عرضه می‌شود. غلات مخصوص کودکان، حاوی 56 درصد قند بیشتر، نیمی از فیبر و 50 درصد سدیم بیشتر است.

میوه

میوه‌ها حاوی نوعی قند به نام فروکتوز بوده و قند اضافی ندارند. به خاطر داشته باشید که مصرف میوه، بخشی از یک رژیم غذایی سالم و مناسب است. در زیر میزان قند موجود در هر 100 گرم میوه را نشان خواهیم داد:

  • انبه: 2.77 قاشق چای‌خوری
  • موز: 2.48 قاشق چای‌خوری
  • سیب: 2.11 قاشق چای‌خوری
  • آناناس: 2 قاشق چای‌خوری
  • انگور: 3.14 قاشق چای‌خوری
  • لیمو: 0.5 قاشق چای‌خوری
  • کیوی: 1.82 قاشق چای‌خوری
  • زردآلو: 1.87 قاشق چای‌خوری
  • توت فرنگی: 0.99 قاشق چای‌خوری
  • تمشک: 0.9 قاشق چای‌خوری
  • زغال اخته: 2.02 قاشق چای‌خوری
  • کران بری: 0.87 قاشق چای‌خوری
  • گوجه فرنگی: 0.53 قاشق چای‌خوری

خطرات ناشی از مصرف زیاد شکر

میزان مصرف شکر و ارتباط آن با بیماری قلبی

مصرف زیاد شکر در افراد می‌تواند منجر به ایجاد شرایطی همانند موارد زیر شود:

چاقی: مطالعات اخیر نشان داده‌اند که مصرف قند و نوشابه زیاد می‌تواند منجر به چاقی شود.

بیماری قلبی: میان مصرف زیاد شکر و مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی ارتباط مستقیمی وجود دارد.

دیابت نوع 2: اگر چه قند به طور مستقیم باعث ابتلای افراد به دیابت نمی‌شود، اما افرادی که قند زیادی مصرف می‌کنند با خطر ابتلا به اضافه وزن و در نتیجه دیابت نوع 2 مواجه خواهند بود.

بر اساس آمار سال 2013 میلادی، نزدیک به 13 درصد از کل کالری دریافتی بزرگسالان از منابع خطرناک همانند شکر حاصل می‌شود. بهتر است برای یافتن قند موجود در محصولات بسته‌بندی شده، برچسب درج شده بر روی آن‌ها را مطالعه کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. به نظرم هر چه کمتر بهتر

  2. من اصلا نمیتونم شکر کم بخورم صبحونه فقط نزدیک یه قاشوقی داخل چایم میریزم

  3. من که کلا شکر زیاد نمیخورم

  4. واسه من که خیلی کمتر از این مقدار هاست چون زودی جوش میزنم