مورزا پریم 8

مورزا پریم 8 ؛ آشنایی با نسخه آفریقایی سایپا کوییک

مورزا پریم 8 ، نسخه آفریقایی سایپا کوییک است که با تغییرات ظاهری و فنی در بازار آفریقای جنوبی عرضه خواهد شد. در ادامه مشخصات، امکانات و قیمت این خودرو بررسی می‌کنیم.

شرکت خودروسازی آفریقای جنوبی یعنی مورزا اتو (Mureza Auto) قصد دارد طی همکاری با شرکت خودروسازی داخلی سایپا برخی از محصولات این شرکت از جمله سایپا کوییک را در بازارهای آفریقای جنوبی تولید و مونتاژ کند. مدیران مورزا اعلام کردند خودرو سایپا کوییک به همراه تغییرات ظاهری و فنی با نام مورزا پریم 8 در بازارهای آفریقا به فروش خواهد رسید. البته شرکت سایپا در خصوص مشخصات خودرو سایپا کوییک که در بازار آفریقا عرضه خواهد شد جزئیاتی را منتشر نکرده است، اما به دلیل اینکه این خودرو در بازار آفریقا تازه وارد محسوب می‌شود، رسانه‌های آفریقایی از جزئیات این خودرو اطلاعات جامع‌تری را منتشر کرده‌اند که به همین دلیل قصد داریم بر اساس منابع خبری آفریقای جنوبی با خودرو مورزا پریم 8 آشنا شویم.

بررسی مشخصات مورزا پریم 8

مورزا پریم 8

بر اساس اعلام مدیران مورزا اتو خودرو سایپا کوییک با نام پریم 8 در بازار آفریقای جنوبی عرضه خواهد شد و تولید آن به روش CKD و SKD خواهد بود. این شرکت خودروسازی آفریقای جنوبی قصد دارد محصولات سایپا را با داخلی‌سازی 40 درصدی به تولید برساند و در این راستا سایپا کوییک با تغییرات ظاهری نیز همراه خواهد شد. طبق اعلام منابع خبری آفریقایی پریم 8 در بخش ظاهری با نسخه اصلی خود متفاوت خواهد بود و به نوعی فیس لیفت سایپا کوییک محسوب می‌شود. از این تغییرات ظاهری می‌توان به جلو پنجره، سپرها و گرافیک چراغ‌ها اشاره کرد.

مشخصات فنی نسخه آفریقایی سایپا کوییک

اخیرا به دلیل یک اشتباه خبری برخی از منابع اعلام کردند نسخه آفریقایی سایپا کوییک از موتور 1.5 لیتری برلیانس بهره خواهد برد. چنین اشتباهی زمانی رخ داد که رسانه‌های آفریقایی به جای اعلام قدرت 87 اسب بخار برای این خودرو اعلام کردند قدرت پریم 8 حدود 87 کیلووات خواهد بود، اما اکنون اعلام شده است که این خودرو از موتور M15 شرکت مگا موتور بهره خواهد برد که از لحاظ قدرت با سایپا کوییک ایرانی تفاوت چندانی ندارد.

مورزا پریم 8

پریم 8 به طور کلی از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر 8 سوپاپ برخوردار خواهد بود که می‌تواند قدرتی معادل 87 اسب بخار و گشتاور 126 تا 128 نیوتن‌متر را ارائه کند. قدرت تولید شده از این موتور همانند سایپا کوییک داخل کشور توسط گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک CVT ساخته شده توسط شرکت پانچ به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. گفتنی است سایپا کوییک مجهز به گیربکس اتوماتیک به دلیل مشکلات تحریم در ایران تولید نمی‌شود، اما با توجه به اینکه آفریقای جنوبی با مشکل تحریم مواجه نیست می‌تواند از شرکت پانچ بلژیک گیربکس اتوماتیک CVT را تهیه و در این خودرو قرار دهد.

امکانات مورزا پریم 8

با توجه به اطلاعاتی که از سوی رسانه‌های آفریقای جنوبی منتشر شده است، مورزا پریم 8 از امکاناتی چون سیستم کنترل پایداری و چهار کیسه هوا بهره می‌برد، اما باید این موضوع را در نظر داشت که چنین امکاناتی تاکنون توسط شرکت سایپا به تجاری‌سازی نرسیده و شرکت سایپا فقط این اطلاعات را در بخش امکانات سایپا کوییک در سایت خود درج کرده است. البته با توجه به اینکه صنعت خودروسازی آفریقای جنوبی با مشکل تحریم مواجه نیست، امکان عرضه سایپا کوییک با تمامی امکانات در بازارهای خارجی وجود دارد.

مورزا پریم 8

اگر مورزا پریم 8 بر اساس تمامی امکانات درج شده در سایت سایپا مربوط به خودرو سایپا کوییک تولید شود، می‌توان از امکانات این خودرو به مواردی چون سیستم تهویه الکتریکی دستی، دو کیسه هوا، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، دوربین و سنسور پارک عقب، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، فرمان کمکی برقی، ترمز ABS و EBD، استارت دکمه‌ای، چراغ روشنایی روز، رهیاب ماهواره‌ای، کامپیوتر سفر، بلوتوث و نمایشگر لمسی اشاره کرد.

قیمت مورزا پریم 8 در بازار آفریقای جنوبی

مورزا پریم 8

تاکنون اطلاعاتی در خصوص قیمت مورزا پریم 8 توسط شرکت آفریقایی مورزا اعلام نشده است و مدیران این شرکت فقط قیمت حدودی آن را اعلام کردند. از این رو مدل اتوماتیک و فول آپشن پریم 8 یا همان مدل اتوماتیک سایپا کوییک دارای قیمتی حدود 180 تا 200 هزار رند (ZAR با نماد R) خواهد بود. اگر این ارز آفریقایی را به دلار تبدیل کنیم، مورزا پریم 8 با قیمت حدودی 12 تا 13 هزار دلار به مشتریان عرضه خواهد شد. گفتنی است این خودروساز آفریقایی قصد دارد پس از تولید و عرضه پریم 8 به تولید سایر محصولات گروه X200 و X100 شرکت خودروسازی سایپا بپردازد.