پروتوتایپ های استارشیپ

برنامه 6ماهه اسپیس ایکس؛ فرستادن پروتوتایپ های استارشیپ به مدار زمین!

ایلان ماسک به تازگی اعلام کرد که امیدوار است پروتوتایپ های استارشیپ در یک بازه زمانی 6ماهه، وارد مدار زمین بشوند. پروژه استارشیپ قرار است پای بشریت را به سیاره مریخ باز کند!

انقدر سرعت پیشرفت پروژه استارشیپ (Starship) بالا است که هنوز خبر قبلی هضم نشده، خبر تازه‌ای در رابطه با آن منتشر می‌شود! درنتیجه بسیار عجیب است اگر کسی در سرتاسر دنیا وجود داشته باشد که با وجود دنبال کردن اخبار دنیای نجوم، هنوز با پروژه استارشیپ آشنا نشده باشد. اما در هر صورت اگر با این پروژه آشنایی ندارید، باید بگوییم شرکت عظیم اِسپِیس اِکس (SpaceX) که البته در ایران با نام اسپیس ایکس شناخته می‌شود و همینطور مالک آن یعنی ایلان ماسک (Elon Musk) قصد دارند برای اولین بار در تاریخ بشریت، پای ما را به سیاره مریخ باز کنند. در حالت عادی، انتظار می‌رود چندین سال تا رخ دادن این مهم طول بکشد اما خبرهای جدید حاکی از آن هستند که نمونه های اولیه یا درواقع همان پروتوتایپ های استارشیپ قرار است در یک بازه زمانی 6ماهه، وارد مدار زمین شوند! اگر این اتفاق رخ دهد، احتمالا فضاپیمای نهایی استارشیپ هم زودتر از آن چیزی که انتظارش را داریم آماده پرواز به مریخ خواهد شد!

پروتوتایپ های استارشیپ

ابتدا باید بگوییم که اگر احیانا با اصطلاح پروتوتایپ (Prototype) آشنایی ندارید، پروتوتایپ‌ها درواقع نمونه‌های اولیه و آزمایشی از نسخه نهایی یک محصول هستند. درنتیجه منظور از پروتوتایپ های استارشیپ درواقع نمونه‌های اولیه و آزمایشی‌ای هستند که از نسخه اصلی و نهایی استارشیپ ساخته می‌شوند.

اولین پروتوتایپ پروژه استارشیپ، استارهاپر (Starhopper) نام داشت که اوایل شهریور همین امسال، لانچ آزمایشی خودش را با موفقیت پشت سر گذاشت. این راکت 18متری، به ارتفاع 150متری از سطح زمین رسید و سپس به محل لانچ خودش بازگشت.

ولی پروتوتایپ های دیگر استارشیپ قرار است اهداف به مراتب بلندپروازانه‌تری داشته باشند. پروتوتایپ بعدی استارشیپ، با نام استارشیپ MK1 شناخته می‌شود. این پروتوتایپ با ابعادی حدود 55متر، قرار است به ارتفاع 20کیلومتری از سطح زمین برسد. این راکت قرار است از نقطه‌ای واقع در یک شهر کارائیبی بنام بوکا چیکا (Boca Chica) لانچ شود. سپس بلافاصله پس از MK1، نوبت به استارشیپ MK2 می‌رسد تا همان کار MK1 را با اندکی تغییرات و البته این‌بار از مکانی واقع در فلوریدا آمریکا انجام دهد.

پس از راکت‌های دوقلو MK1 و MK2 نوبت به استارشیپ MK3 و استارشیپ MK4 می‌رسد. مراحل ساخت راکت استارشیپ MK3 ماه آینده میلادی (اکتبر) آغاز می‌شود و طبق برنامه‌ریزی اسپیس ایکس، این راکت در آخرین ماه میلادی امسال، یعنی ماه دسامبر (آذر/دی) لانچ خواهد شد. از MK4 هم احتمالا در ماه بعد از آن خبرهای بیشتری خواهیم شنید.

اما نکته مهم در رابطه با پروتوتایپ های استارشیپ این است که اگر همه چیز به درستی پیش برود، راکت MK3 یا حتی یک راکت جدید، یعنی راکت MK5 تا 6ماه آینده وارد مدار زمین خواهد شد. با توجه به اینکه پروتوتایپ اول استارشیپ، یعنی راکت استارهاپر، در تاریخ 5شهریور همین امسال لانچ آزمایشی خودش را پشت سر گذاشت، مطمئنا این واقعیت که قرار است در بازه زمانی کمتر از یک سال از این اتفاق، 4 یا 5پروتوتایپ دیگر استارشیپ هم لانچ آزمایشی داشته باشند و البته اینکه قرار است یکی از آن‌ها وارد مدار سیاره زمین نیز بشود، چیزی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت. این موضوع نشان می‌دهد که ایلان ماسک و اسپیس ایکس به معنی واقعی کلمه، تمام تمرکز خود را روی پروژه استارشیپ گذاشته‌اند و امیدوارند هرچه سریعتر بتوانند نسخه نهایی فضاپیمای استارشیپ را آماده لانچ کنند.

نکته مهم دیگر این است که ایلان ماسک پس از اعلام برنامه 6ماهه خودش و اسپیس ایکس در رابطه با فرستادن پروتوتایپ های استارشیپ به مدار زمین، به این موضوع نیز اشاره کرد که تا پس از لانچ موفق MK4، کار جدی روی نسخه نهایی استارشیپ شروع نخواهد شد. اما با تمام این تعاریف، این احتمال کاملا وجود دارد که حتی تا پایان سال 2020، اسپیس ایکس آماده فرستادن بشر به مریخ شود!