رانا

بررسی رانا ؛ امکانات و مشخصات فیس لیفت پژو 206 صندوق دار از ایران خودرو

رانا به عنوان فیس لیفت پژو 206 صندوق دار محسوب می‌شود که ایران خودرو آن را از سال 1391 به بازار عرضه کرده است. در بررسی رانا ، مشخصات، امکانات و ارزش خرید این خودرو را بررسی می‌کنیم.

گروه صنعتی ایران خودرو در سال 1388 رانا را به عنوان فیس لیفت پژو 206 صندوق دار معرفی کرد. در آن زمان مقرر شده بود تا رانا با قیمت 10 میلیون تومان وارد بازار شود و جای پیکان را در بازار خودرو کشور بگیرد، اما ایران خودرو در سال 1391 با قیمتی بیش از 20 میلیون تومان پیش فروش این خودرو را شروع کرد. رانا بر پایه پلتفرم X12 و به طور کامل بر اساس خودرو پژو 206 صندوق دار ساخته شده است و از این رو مالکان از لحاظ دسترسی به قطعات با مشکلی مواجه نخواهند بود. ظاهر رانا به خوبی نشان می‌دهد که طراحان ایران خودرو قصد داشتند آن را به همراه تغییراتی جزئی به مدل ایرانیزه پژو 206 صندوقدار تبدیل کنند. شرکت ایران خودرو از سال 1391 تا به امروز رانا را در دو تیپ EL (پایه) و LX (فول) به فروش رسانده است که البته هم‌اکنون فقط تیپ فول LX با امکاناتی چون سنسور دنده عقب، نمایشگر دمای محیط و نمایشگری روی داشبورد به بازار عرضه می‌شود.

بررسی همه‌جانبه رانا

رانا

در نگاه نخست به رانا شاهد یک سدان مدرن و زیبا خواهیم بود که به طور کامل توسط مهندسان و طراحان ایران خودرو ساخته شده است و البته شباهت‌های آن با پژو 206 صندوق دار کاملا آشکار است. نمای جلویی رانا نسبت به گذشته با تغییرات زیادی همراه بوده و چراغ‌ها و سپر جلو دارای طراحی نسبتا خشنی هستند و نسبت به پژو 206 صندوق دار زیباتر است. در نمای جانبی نیز تغییرات اندکی نسبت به پژو 206 صندوق دار وجود دارد و همچنان ضعف‌های طراحی در این خودرو نیز دیده می‌شود. البته در نمای جانبی تغییراتی چون طراحی جدید آینه‌ها و زه‌های کنار در نیز مشاهده می‌شود. در عقب خودرو نیز شاهد چراغ‌های پشتی با طراحی زیبا هستیم که با طرح جدید سپر ترکیب هماهنگی را ایجاد کرده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت ایران خودرو در تولید محصولات فیس لیفت هزینه‌های اندکی را صرف کرده است اما شاهد تغییرات بزرگی هستیم.

رانا

کابین رانا دارای متریالی با کیفیت پایین است که به همین دلیل در تمامی کابین شاهد پلاستیک خشک هستیم. طراحی داشبورد خودرو نیز از پژو 206 الگو برداری شده است، اما نسبت به آن ساده‌تر و ارزان‌تر جلوه می‌کند. رانا ال ایکس از موتور معروف TU5 برخوردار است که یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ بوده و قادر است قدرتی معادل 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر را تولید کند. ایران خودرو مدعی است رانا به عنوان یک سدان جمع‌وجور شهری می‌تواند ظرف مدت 12 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت برسد که با چنین قیمتی، شتاب آنچنان بدی هم نیست. مصرف سوخت رانا همانند پژو 206 صندوق دار به ازای هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی حدود 6.6 لیتر است.

آیا رانا ارزش خرید دارد؟

رانا

این سدان جمع‌وجور شهری دارای قیمتی بیش از 50 میلیون تومان است که متاسفانه کیفیت آنچنانی نداشته و به دلیل امکانات و تجهیزات محدود جزو خودروهایی با ارزش خرید بالای ایران خودرو محسوب نمی‌شود. مهم‌ترین نقطه قوت این خودرو برخورداری از موتور TU5 است. با قیمت خرید این خودرو پیشنهاد می‌شود به دنبال مدل‌های کم‌کارکرد پژو 206 صندوق دار و دانگ فنگ اچ 30 کراس باشید که علاوه بر اینکه از همین موتور TU5 بهره می‌برند، می‌توانند امکانات و تجهیزات بیشتری را به شما ارائه دهند. از رقبای رانا ال ایکس نیز می‌توان به برلیانس H230، پژو پارس سال، پژو 206 صندوقدار و سایپا آریو اشاره کرد. بدون شک پژو 206 صندوق دار به دلیل مشابه بودن پلتفرم ساخت با رانا می‌تواند از هر لحاظ گزینه بهتری باشد.

مشخصات فنی و امکانات رانا

مشخصات کلی
نام خودرورانا  – RUNNA
کلاس بدنهسدان
سگمنت جهانیB- سدان شهری جمع‌وجور
کشور سازندهایران
سال طراحی1389
تعداد سرنشین5
شرکت عرضه کنندهایران خودرو
مشخصات فنی
حجم موتور1587 سی‌سی
نوع موتورTU5
محور محرکدیفرانسیل جلو
گیربکسدستی پنج سرعته
تعداد سیلندر4
تعداد سوپاپ16
قدرت105 اسب بخار در 5800 دور بر دقیقه
گشتاور142 نیوتن‌متر در 4000 دور بر دقیقه
حداکثر سرعت189 کیلومتر بر ساعت
شتاب12 ثانیه از صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت
ضریب تراکم10.5
نوع سوختبنزین
سیستم سوخت‌رسانیانژکتور (پاشش چند نقطه‌ای)
سیستم تعلیق جلومک فرسون با میله پیچشی
سیستم تعلیق عقببازویی با میله پیچشی و میله تقویتی
نوع فرمانهیدرولیکی
ابعاد، وزن، ظرفیت‌ها
طول4292 میلی‌متر
عرض1684 میلی‌متر
ارتفاع1453 میلی‌متر
فاصله محوری2445 میلی‌متر
وزن1109 کیلوگرم
حجم صندوق400 لیتر
رینگ و لاستیک جلو185/65R 14
رینگ و لاستیک عقب185/65R 14
مصرف سوخت، ایمنی و استانداردها
مصرف سوخت شهری7.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی6.6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت جاده‌ای5.4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
حجم باک50 لیتر
پیمایش758 کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو 4
ستاره ایمنیبررسی نشده
امکانات رفاهی و آپشن‌ها
سیستم تهویه مطبوعتنظیم دستی
سیستم صوتی، تصویری  و مالتی مدیاپخش MP3- بلندگوهای جلو و عقب
غربلیک فرمانپلاستیک خشک شده
سیستم صندلی‌های جلوصندلی‌های پارچه‌ای با قابلیت تنظیم دستی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع
سیستم صندلی‌های عقبصندلی ساده دارای رویه پارچه‌ای
سیستم روشنایی جلومه‌شکن جلو، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل
سیستم روشنایی عقبچراغ مه‌شکن
سیستم آینه‌هاتنظیم آینه‌های جانبی برقی
سیستم شیشه‌هاشیشه بالابر درهای جلو و عقب برقی
تجهیزات ایمنی
کیسه‌های هواراننده و سرنشین جلو
سیستم‌های امنیتی و حفاظتیسیتسم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – قفل مرکزی با ریموت کنترل
ترمزهای جلودیسکی خنک‌شونده
ترمزهای عقبدیسکی
سیستم‌های ترمزترمز ضد قبل  ABS و EBD
سایر مواردستون فرمان جمع‌شونده (تلسکوپی) – سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیرمجاز – هشداردهنده موانع عقب – سیتسم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس) کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع