بررسی اولیه سرفیس پرو ایکس

بررسی اولیه سرفیس پرو ایکس ؛ تلاش برای احیای ویندوز روی ARM

در این مقاله با بررسی اولیه سرفیس پرو ایکس (Surface Pro X)، به عملکرد اولین تبلت هیبریدی مجهز به پردازنده‌ی ویندوز روی ARM‌ مایکروسافت خواهیم پرداخت.

مایکروسافت پس از تلاش ناموفق برای ارائه‌ی پردازنده‌های بر پایه‌ی ویندوز روی ARM در چند سال پیش،‌ مجددا برای احیای آن‌ها دست به کار شده است. البته آن شبیه به آنچه در دیگر کامپیوترهای استفاده کننده از تراشه‌ی ARM وجود دارد نیست. کوالکام موفق شده با استفاده از ویندوز روی تراشه‌های اسنپدراگون خود، لپ تاپ‌ها و تبلت‌های هیبریدی را به ارمغان بیاورد؛ اما با سرفیس پرو ایکس که شب گذشته معرفی شد، مایکروسافت نیز نشان داده که بیکار ننشسته و نمی‌خواهد قافیه را به رقبای خود ببازد. به همین بهانه قصد داریم در این مقاله به بررسی اولیه سرفیس پرو ایکس بپردازیم.

بررسی اولیه سرفیس پرو ایکس

بررسی اولیه سرفیس پرو ایکس

سرفیس پرو ایکس از تراشه‌ی SQ1‌ قدرت می‌گیرد، گرچه به گفته‌ی سازنده از همان ساختار اسنپدراگون بهره می‌برد. من کنترل پنل را هم از طریق بخش تنظیمات سیستم و هم استارت منو اجرا کردم که خیلی سریع روی صفحه ظاهر شد. هیچ تاخیر یا نشانه‌ای از فشار را روی سیستم ندیدم. البته در نظر داشته باشید که هیچ اپلیکیشن متفرقه‌ای به جز اپلیکیشن‌های نصب شده از سوی سازنده، روی دیوایس قرار نداشت که بخواهم اجرای آن‌ها را نیز بررسی کنم.

بررسی اولیه سرفیس پرو ایکس

من واقعا از نمایشگر 13 اینچی PixelSense روی این تبلت هیبریدی لذت بردم. آن حتی در زیر نور سالن برگزاری رویداد سرفیس مایکروسافت نیز بسیار شفاف، پرجنب و جوش و خواستنی بود. من سپس یک کیبورد را به آن وصل کردم که با ضخامت کلی باریک 5.3 میلی‌متری روی من تاثیرگذار بود. این تبلت با وزن 740 گرمی خودش، بسیار هم سبک است و از ظاهر شکیلی بهره می‌برد. به نظر من این تبلت از گلکسی تب اس 6 سامسونگ و آیپد پرو اپل نیز سبک‌تر بود.

بررسی اولیه سرفیس پرو ایکس

در بالای کیبورد، یک محفظه برای در بر گیری قلم Surface Pen گنجانده شده است که از آن طریق نیز شارژ می‌شود. سطح آن صاف‌تر شده بود و نسبت به نسل گذشته، در هنگام کار کردن با آن احساس بهتری به من منتقل می‌شد. با این حال همچنان قلم S Pen سامسونگ را برای نوشتن خوش دست‌تر و بهتر می‌دانم. هرچند من در نوشتن یک متن کوتاه در اپلیکیشن Whiteboard در سرفیس پرو ایکس مشکلی نداشتم، اما احساس کردم در هنگام کشیدن قلم روی صفحه، طبیعی بودن و شباهت آن به یک خودکار واقعی، به اندازه‌ی S Pen نیست.

کیبورد کاور ارائه شده همراه این تبلت، عملکردی شبیه به کیبورد سرفیس لپ تاپ 2 دارد. آن نرم، پاسخگو و با تراول مناسب است. همچنین در حالی که ترک پد روی آن نیز روان کار می‌کند، ولی ای کاش آن کمی بزرگ‌تر بود.

لازم به ذکر است که پیش فروش این تبلت با قیمت پایه 999 دلاری از هم اکنون آغاز شده و از 5 نوامبر در قفسه‌ی فروشگاه‌ها قرار خواهد گرفت. من امیدوارم مایکروسافت موفق شده باشد در جهت تقویت ویندوز روی ARM گام‌های مثبتی بردارد، اما همچنان در مورد عملکرد آن نگران هستم. قطعا پس از بررسی‌های کامل‌تر بیشتر در این مورد صحبت خواهم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*