صدای مریخ

ناسا دو فایل صوتی از لرزش های پوسته مریخ منتشر کرد؛ صدای مریخ را بشنوید!

ناسا در اقدامی جالب، دو فایل صوتی از صدای مریخ یا درواقع لرزش های پوسته این سیاره منتشر کرده که در ادامه می‌توانید هر دو فایل را دریافت کنید.

تاکنون تصاویر زیادی از سطح سرخ سیاره مریخ منتشر شده است. پس می‌توان گفت که ما کم و بیش با ظاهر این سیاره آشنا هستیم. اما آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که صدای مریخ چگونه است؟ ناسا (NASA) فکر می‌کند که ممکن است چنین سوالی برای شما پیش آمده باشد! به همین دلیل، این سازمان فضایی دو فایل صوتی از لرزش های پوسته مریخ را به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده که در ادامه مقاله می‌توانید آن‌ها را به سادگی دانلود کنید.

این فایل‌های صوتی توسط فرودگر اینسایت (InSight) که از مریخ نوردهای مشهور ناسا هم به شمار می‌رود، ضبط و به پایگاه‌های ناسا در کره زمین فرستاده شده‌اند. سنسورهای فوق حساس این فرودگر که با نام اختصاری SEIS شناخته می‌شوند، ماه‌ها پیش روی سطح سیاره مریخ نصب شدند اما تاکنون آن‌ها موفق به ثبت هیچ صدای خاص و قابل توجهی از اتفاقاتی که در پوسته این سیاره رخ می‌دهد، نشده بودند.

صدای مریخ !

اما همین اواخر، سنسورهای SEIS موفق به ثبت دو صدای خاص و قابل توجه از سیاره مریخ شدند و ناسا هم این دو صدای جالب را در قالب دو فایل صوتی جداگانه و از طریق سایت مشهور ساندکلاد (SoundCloud) که البته در ایران به ساندکلود مشهور است، منتشر کرده. این دو فایل صوتی، اشاره به زمین لرزه‌های مریخ، یا بهتر بگوییم، مریخ لرزه‌ها دارند! فایل صوتی اول مربوط به لرزشی به بزرگی 3.7 ریشتر و فایل دوم هم صدای مریخ لرزه ای با قدرت 3.3 ریشتر است. درست است که این زلزله‌ها، به هیچ عنوان زلزله‌های سهمگینی محسوب نمی‌شوند اما به هر حال همین که مریخ نورد اینسایت موفق به ثبت صداهای منتشر شده از همین لرزش های ضعیف هم شده، نشان می‌دهد که چقدر سنسورهای SEIS قدرتمند و البته حساس هستند.

فایل اول با نام Sol 173 منتشر شده و نام فایل دوم هم Sol 235 است. این موضوع نشان می‌دهد که فایل‌های صوتی بسیار زیادی توسط کاوشگر InSight از پوسته مریخ ضبط شده اما تاکنون تنها دو عدد از این صداها، برای انتشار عمومی به حد کافی جالب و البته بلند بوده‌اند!

پیش از دانلود این دو فایل صوتی، به این موضوع هم توجه کنید که طبق اعلام خود ناسا، برای شنیدن بهتر این صداها بهتر است از هدفون استفاده کنید. برای دانلود فایل صوتی اول اینجا و برای دانلود فایل دوم هم می‌توانید اینجا کلیک کنید.

نکته جالب در رابطه با سطح مریخ این است که به گفته ناسا، پوسته این سیاره ترکیبی از پوسته سیاره خود ما، زمین و البته پوسته کره ماه است! از آنجایی که پوسته مریخ به مراتب خشک‌تر از پوسته سیاره ما است، در نتیجه امواج صوتی که به علت لرزش های پوسته مریخ به وجود می‌آیند ممکن است حتی 10ها دقیقه هم به انتشار خودشان ادامه دهند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بسیار عالى بود!
    درود بى کران دارم به سازمان فضایى فوق پیشرفته ناسا!!