پژو 301

موتور EC5 داخلی برای خودرو پژو 301 طراحی شد

ایران خودرو موفق به طراحی موتور EC5 شد که قابلیت نصب بر روی خودرو پژو 301 را دارد. این موتور در راستای بومی‌سازی فناوری تولید و استفاده از ظرفیت‌های داخلی طراحی شده است.

گروه صنعتی ایران خودرو با هدف بومی‌سازی فناوری تولید و استفاده از ظرفیت‌های داخلی موفق شد موتور ای سی 5 (EC5) را طراحی کند. این موتور قابلیت نصب بر روی خودرو پژو 301 را دارد و در تولید آن از تکنولوژی CVVT (کنترل پیوسته و متغیر سوپاپ‌ها) استفاده شده است. موتور EC5 با بیش از 80 درصد ساخت داخل در حال تولید است.

جزئیات طراحی موتور EC5 برای پژو 301

شرکت ایران خودرو تاکنون توانسته است 50 دستگاه از موتور EC5 را به تولید برساند که در طراحی این موتور از پیشرانه TU5 نیز استفاده شده است. بر اساس الزاماتی که تولید برای بخش زیست محیطی محصولات خودروسازان در نظر گرفته است، این موتور می‌تواند استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس کرده و به همین دلیل دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود.

پژو 301

حجم موتور خودرو پژو 301 حدود 1.6 لیتر بوده که می‌تواند قدرتی معادل 110 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن‌متری را در دو موتور 4 هزار تولید کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به ازای هر 100 کیلومتر 7.1 لیتر خواهد بود. گفتنی است قدرت و گشتاور موتور EC5 نسبت به TU5 حدود 4 تا 7 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین این موتور در تست‌های عملکردی مختلف و شرایط آب و هوایی نیز توانست موفق ظاهر شود. به طور کلی این پیشرانه منحنی گشتاور یکنواخت‌تری داشته که باعث کاهش مصرف سوخت خواهد شد.