لاستیک خودرو

استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو چه مزایایی دارد؟

بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو باد نیتروژن را مناسب‌ترین باد لاستیک خودرو می‌دانند، اما استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک وسایل نقلیه چه مزایایی به همراه دارد؟

یکی از نکات مهمی که مالکان وسایل نقلیه همواره باید به آن توجه داشته باشند، باد لاستیک است؛ چراکه تنظیم باد تایر خودرو کاهش هزینه‌ها یا کاهش مصرف سوخت را به همراه دارد. از سویی از لحاظ ایمنی نیز باد لاستیک حائز اهمیت است و طبق نظر کارشناسان استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو بهتر است. اما باد نیتروژن چه مزایایی دارد؟

مزایای باد نیتروژن برای لاستیک خودرو

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد درصد کاهش باد نیتروژن یک‌سوم باد اکسیژن و باد معمولی است. به طور کلی مزایای باد نیتروژن را می‌توان در چهار دسته مختلف شامل ثبات بیشتر باد لاستیک، حذف رطوبت، عدم شرکت در احتراق و امنیت بالا قرار داد. در ادامه هر یک از این 4 دسته را شرح می‌دهیم:

ثبات بیشتر باد لاستیک

اینکه گفته می‌شود میزان کاهش باد نیتروژن یک‌سوم باد اکسیژن و باد معمولی است، به این دلیل است که مولکول‌های باد نیتروژن نسبت به سایر بادها بزرگ‌تر است و به همین دلیل باد کمتری از لاستیک خارج می‌شود و ثبات آن افزایش پیدا می‌کند. همچنین باد نیتروژن در برابر تغییرات آب و هوایی از مقاومت بیشتری برخوردار بوده و در تست‌های مختلف موفق ظاهر شده است.

حذف رطوبت

باد معمولی لاستیک خودروها را اگر مورد بررسی قرار دهیم متوجه خواهیم شد که 78 درصد این باد را نیتروژن، 1 درصد را گازهای دیگر و 21 درصد باقی مانده را گاز اکسیژن تشکیل داده است. از این رو چنین بادهایی دارای رطوبت بوده و همانند هوای بیرون باعث خوردگی و آسیب به لاستیک خودرو خواهد شد. به طور کلی بادهای معمولی به مرور زمان خوردگی و پارگی لاستیک را به دلیل رطوبت به همراه دارند، اما بادهای نیتروژن فاقد رطوبت بوده و چنین مشکلاتی را به همراه ندارند.

عدم شرکت در احتراق

اکسیژن به عنوان یکی از عوامل مهم در تحریک احتراق محسوب می‌شود. این مورد در حوادث بسیار خطرناک خواهد بود و جان سرنشینان را به خطر خواهد انداخت، اما باد نیتروژن برای لاستیک خودرو تاثیر تحریک حریق نداشته و چنین موضوعی می‌تواند مالکان خودرو را به استفاده از باد نیتروژن ترغیب کند. کلیه خودروهایی مثل خودروهای آتش‌نشانی که به ورود در آتش نیاز دارند، می‌بایست از باد نیتروژن استفاده کنند؛ چراکه احتمال حریق آنها وجود دارد و به همین دلیل با استفاده از باد نیتروژن از تحریک حریق جلوگیری می‌کنند.

امنیت بالا

با توجه به اینکه باد نیتروژن نسبت به سایر بادها سبک‌تر بوده و مولکول آن نیز بزرگ‌تر است، می‌تواند گرما را با سرعت بیشتری از خود دفع کند که چنین عاملی از ترکیدی لاستیک خودرو و سوانح رانندگی جلوگیری خواهد کرد. به همین دلیل از باد نیتروژن برای لاستیک خودروهای مسابقه‌ای استفاده می‌شود.

معایب باد نیتروژن

از معایب باد نیتروژن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در همه‌جا نمی‌توان به آن دسترسی داشت و همچنین هزینه باد نیتروژن نسبت به سایر بادها بیشتر است.

نکته: از این رو مالکان وسایل نقلیه هنگام استفاده از این باد نیتروژن می‌بایست به مواردی چون قیمت بالاتر گاز نیتروژن، میزان خالص بودن و صحت درجه خلوص گفته شده محصول برای مصرف کننده و نحوه تزریق آن، یعنی مکش کامل باد لاستیک و سپس، تزریق نیتروژن واقعی به آن توجه کنند.

مزایای کلی استفاده از نیتروژن در تایر خودرو

1.‌ افزایش فوق‌العاده عمر لاستیک

با توجه به اینکه به واسطه باد نیتروژن لاستیک همیشه سرد خواهد بود، عمر لاستیک تا 40 درصد افزایش پیدا می‌کند.

2. نرم شدن کمک‌های ماشین

به کمک باد نیتروژن، لاستیک همواره نرم خواهد بود و جلوبندی خودرو نیز سالم باقی ماند. همچنین این باد باعث کاهش استهلاک کمک فنرها و سلامت اتاق خودرو می‌شود و 70 درصد چرخ‌ها بالانس خواهند بود.

3. تنظیم باد همیشگی لاستیک‌ها

از آنجایی که مولکول‌های نیتروژن از هوا بزرگ‌تر هستند، این گاز هیچ وقت تحت تاثیر هوای گرم و سرد قرار نمی‌گیرد و همواره ثابت باقی خواهد ماند.

4. کاهش مصرف سوخت

اصطکاک لاستیک به واسطه گاز نیتروژن با زمین کاهش پیدا می‌کند که همین موضوع کاهش 10 تا 15 درصدی مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.

5. ترمزگیری عالی در سرعت‌های بالا و شدید

با توجه به اینکه لاستیک‌ها با باد نیتروژن به نرمی زیادی می‌رسند، ترمزگیری خودرو 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

6. مناسب برای رینگ‌های اسپرت

کوبیدن و خشکی رینگ‌های اسپرت به واسطه باد نیتروژن تا 100 کاهش پیدا می‌کند.