جایزه نوبل سال 2019

برندگان احتمالی جایزه نوبل سال 2019 معرفی شدند

به لحظات پایانی اعلام برندگان جایزه نوبل سال 2019 در سه حوزه پزشکی، فیزیک و شیمی نزدیک می‌شویم. از این رو موسسه‌های و بنیادهای علمی برندگان احتمالی این جوایز را معرفی کردند.

به آخرین لحظات اعلام برندگان جوایز نوبل رسیده‌ایم که طبق برنامه زمانی مشخص، در روز دوشنبه این هفته برنده جایزه نوبل پزشکی، روز سه شنبه برنده جایزه نوبل فیزیک و در روز چهارشنبه برنده جایزه نوبل شیمی اعلام خواهند شد. از این رو بنیادهای مختلف علمی برندگان احتمالی جوایز نوبل را معرفی کردند. نامزدهای احتمالی جایزه نوبل سال 2019 که در سه رشته پزشکی، فیزیک و شیمی توسط موسسه Web of Science Group پس از بررسی استنادات به تحقیقات علمی این دانشمندان تهیه شده است را در ادامه معرفی خواهیم کرد.

برندگان احتمالی جایزه نوبل سال 2019

برندگان احتمالی نوبل پزشکی

بر اساس برآورد موسسه Web of Science Group یکی از نامزدهای احتمالی پزشکی هانس کلرورس از دانشگاه اوترخت هلند خواهد بود که احتمالا برای تحقیقات در خصوص مسیر سیگنال دهی Wnt یا Wnt signaling pathway این جایزه را از آن خود خواهد کرد. از دیگر شانس‌های برنده جایزه نوبل پزشکی می‌توان به جان کاپلر و  فیلیپا ماراک اشاره کرد که برای کشف میزان تحمل سلول‌های T شانس دریافت این جایزه را خواهند داشت. گفتنی است میزان تحمل سلولT مکانیسمی محسوب می‌شود که به کمک آن غده تیموس سلول‌های T را که به بدن حمله می‌کنند را حذف می‌کند. با این کشف می‌توان بیماری‌های خود ایمنی چون آرتروز روماتوئید و لوپوس را بیشتر از قبل درک کرد.

کارل دیسروت از انستیتو پزشکی هوارد هیوز، ارنست بامبرگ از انستیتو مکس پلانک در زمینه بیوفیزیک و گرو میزن باخ، استاد دانشگاه واینفلت و مدیر مرکز مدارهای عصبی و رفتار در دانشگاه آکسفورد به دلیل تحقیقات مستقل در زمینه توسعه راهکار نوین برای رصد و کنترل فعالیت عصبی به نام اوپتوژنتیک شانس دریافت نوبل پزشکی را خواهند داشت. این فناوری باعث می‌شود درک انسان از بیماری پارکینسون و اعتیاد افزایش پیدا کند.

برندگان احتمالی نوبل فیزیک

طبق پیش‌بینی این موسسه علمی، در حوزه فیزیک نیز آرتور اکرت، استاد فیزیک کوانتومی در انستیتو ریاضیات دانشگاه آکسفورد انگلیس به دلیل تحقیقات بنیادینی که در زمینه نظریه‌های فیزیک در رابطه با رایانه‌ها و علوم اطلاعاتی انجام داده است، می‌تواند جایزه نوبل فیزیک را دریافت کند. همچنین آرتور اکرت به عنوان مخترع رمزنگاری کوانتومی مبتنی بر هم تنیدگی محسوب می‌شود. علاوه بر اکرت، تونی هینز، استاد فیزیک کاربردی و علوم فوتون دانشگاه استانفورد هم برای برنده این جایزه شانس زیادی خواهد داشت. وی در زمینه درک بهتر از طبقه‌ای از مواد در مقیاس نانو نظیر نانوتوب‌های کربن، گرافن و نیمه رساناهای دو بعدی تحقیقات زیادی را انجام داده است.

جان پردو، استاد فیزیک و شیمی دپارتمان فیزیک دانشگاه کرنل استو با تحقیقات خود در درک طبیعت و مواد به عنوان یکی دیگر از شانس‌های کسب این جایزه به شمار می‌رود. وی با ارائه نظریه چگالی عملکردی (Density functional theory) زمینه محاسبات ساختار الکترونیکی در حوزه فیزیک و شیمی کوانتومی را مهیا ساخته است. چنین نظریه‌ای قادر است انرژی پیوندهای اتمی را برآورد کند.

برندگان احتمالی نوبل شیمی

موسسه Web of Science Group رالف هوزگن، استاد شیمی دانشگاه مونیخ و مورتن ملدال، استاد شیمی دانشگاه کپنهاگن را به خاطر تحقیقات در حوزه شیمی آلی سنتزی (synthetic organic chemistry) به عنوان شانس‌های احتمالی دریافت جایزه نوبل شیمی می‌داند. همچنین ادوین ساترن، استاد بیوشیمی دانشگاه آکسفورد برای ایجاد روشی برای تعیین توالی یک دی ان ای یکی دیگر از برندگان احتمالی خواهد بود. علاوه بر آنها، لیروی هود، نایب رئیس و مدیر بخش علمی موسسه سنت جوزف هلث، مایکل هانکاپیلار، رئیس موسسه پاسیفیک بیوساینس و ماروین کاروترز، استاد دانشگاه کلورادو برای تحقیقات خود در زمینه پروتئین و توالی دی ان ای جزو برندگان احتمالی این جایزه محسوب می‌شوند.