ماهواره ایرانی

سه ماهواره ایرانی ظفر، پارس 1 و ناهید 1 تا سه ماه آینده تکمیل می‌شوند

رئیس سازمان فضایی گفت سه ماهواره ایرانی ظفر، پارس 1 و ناهید 1 تا سه ماه آینده تکمیل می‌شوند. وی تاکید کرد در سال 97 نیز دو ماهواره پیام و امیرکبیر به فضا پرتاب کردیم که به درستی در مدار قرار نگرفتند.

دکتر مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی اخیرا در نشستی به مناسبت شروع هفته جهانی فضا عنوان کرد در سال 97 دو ماهواره ایرانی پیام و امیرکبیر به مدار 500 کیلومتری زمین ارسال کردیم که تا چند ثانیه موفق به دریافت اطلاعات شدیم، اما این دو ماهواره به خوبی در مدار کره زمین قرار نگرفتند. در راستای اهداف فضایی خود قصد داریم 3 ماه ایرانی دیگر را تا 3 ماه آینده به مدار زمین اعزام کنیم.

جزئیات پرتاب 3 ماه ماهواره ایرانی تا 3 ماه آینده

رئیس سازمان فضایی تاکید کرد ماهواره ظفر در سال جاری تکمیل خواهد شد و تا سه ماه آینده دو نسخه از آن آماده می‌شود. ماهواره ظفر دارای قدرت تفکیک تساوی 16 متر است. ماهواره پارس 1 نیز که یک ماهواره سنجش از دور محسوب می‌شود، تا 3 ماه آینده تکمیل خواهد شد. وی افزود ماهواره ناهید 1 نیز یکی دیگر از ماهواره‌های ایرانی به شمار می‌رود که طی 3 ماه آینده آماده می‌شود؛ این ماهواره نخستین ماهواره مخابراتی ایران محسوب می‌شود که در مدار 250 کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت. دکتر مرتضی براری تاکید کرد همچنین ارسال ماهواره سنجشی به مدار زمین تا سال 1404 یکی دیگر از برنامه‌های فضایی ما خواهد بود که البته قرارداد این ماهواره نهایی شده و فناوری‌های آن در حال توسعه است.

رئیس سازمان فضایی تاکید کرد طبق آمارهای جهانی کشور آمریکا در سه سال نخست فعالیت خود حدود 43 ماهواره به فضا پرتاب کرد که 27 ماهواره از مدار خارج شدند، همچنین روسیه نیز در 11 پرتاب نخست خود فقط 5 ماهواره را توانست در مدار قرار دهد. وی افزود طبق آمارها حدود 40 درصد پرتاب‌های ایران با موفقیت همراه بوده است. مرتضی براری اعلام کرد سه ماهواره مکعبی در حال آماده‌سازی هستند که پایگاه آن نیز از چابهار خواهد بود.

رئیس سازمان فضایی در پایان خاطرنشان کرد:

ساخت ماهواره توسط شرکت‌های خصوصی شروع شده است که در این حوزه دو مناقصه برای طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی اپتیکی و راداری انجام شده است و قرار است که 8 کنسرسیوم برای ماهواره راداری و 6 کنسرسیوم در حوزه ماهواره اپتیکی ایجاد شود. البته این مناقصه به دلیل وجود مشکلات فنی مجددا برگزار شد. همچنین در سال 98 اجرایی شدن تاسیس پایگاه‌های سلماس و چناران شروع شده است و در کنار دو پایگاه ماهدشت و قشم تعداد پایگاه‌های پرتاب ما به 4 ایستگاه افزایش پیدا خواهد کرد. این ایستگاه‌ها گیت وی و ارتباط ما با ماهواره‌ها محسوب می‌شوند.