قیمت ساینا

سازمان حمایت به افزایش قیمت ساینا و سراتو واکنش نشان داد

اخیرا افزایش قیمت ساینا و سراتو نسبت به قیمت بازار این خودروها حواشی زیادی را به همراه داشت. از این رو سازمان حمایت از بررسی قیمت این خودروها و برخورد قانونی در صورت احراز تخلف خبر داد.

در هفته اول مهر 98 شرکت سایپا قیمت ساینا را 58 میلیون و 800 هزار تومان اعلام کرد که قیمت این خودرو در بازار 55 میلیون تومان بود؛ یعنی سایپا خودرو ساینا را 3 میلیون و 800 هزار تومان بیشتر از قیمت بازار آن به فروش می‌رساند. گروه خودروسازی سایپا قیمت سراتو را نیز 12 میلیون تومان بیشتر از بازار تعیین کرده است. علاوه بر سایپا، شرکت ایران خودرو دیزل نیز قیمت پیکاپ دو کابین را 100 میلیون و قیمت پیکاپ دو کابین فوتون دیزل را 64 میلیون تومان بیشتر از بازار اعلام کرد.

واکنش سازمان حمایت به افزایش قیمت ساینا و سراتو

سازمان حمایت مصرف‌کندگان و تولیدکنندگان به این افزایش قیمت واکنش نشان داد و اعلام کرد قیمت ساینا و سراتو در حال بررسی است و اگر با ضوابط تعیین شده مغایرتی دیده شود، حتما برخورد قانونی انجام می‌شود، اما سازمان حمایت افزایش قیمت ایران خودرو دیزل را منطقی دانست و اعلام کرد قیمت این خودروها در گروه خودروسازی تجاری قرار داشته و شرکت تولیدکننده راسا قیمت‌گذاری آن را انجام می‌دهد.

وحید منایی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این خصوص عنوان کرد برنامه فروش فوری خودروسازان داخلی طبق تصمیم‌های ستاد تنظیم بازار و ابلاغیه معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود. وی افزود طبق این دستورالعمل شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از اواخر بهمن سال 97 فروش فوری 20 درصد از تولیدت روزانه خود را در راستای تنظیم قیمت بازار شروع کرده‌اند.

برخورد با افزایش غیرقانونی قیمت خودرو

وحید منایی در ادامه تاکید کرد:

در این خصوص اگر شرکت‌های عرضه‌کننده خودرو در اعمال قیمت‌های فروش برخلاف مصوبه‌های مربوطه اقدام کنند، این سازمان پس از دریافت مستندات و شکایت‌های مرتبط نسبت به رسیدگی و در صورت احراز تخلف، به انعکاس مراتب به مراجع تعزیری اقدام می‌کند. این موضوع از شرکت عرضه‌کننده پیگیری و با توجه به ادعای شرکت مبنی بر تعیین قیمت و فروش بر مبنای بهای تمام شده تولید، علاوه بر دریافت اسناد و مدارک مرتبط، مراتب در حال رسیدگی است که در صورت هرگونه مغایرت با ضوابط، اقدام قانونی لازم انجام می‌شود.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در ادامه افزود هرچند باید به این نکته هم توجه داشت که مقایسه قیمت فروش کنونی خودروسازان با قیمت رایج بازار که به دلیل فضای عرضه و تقاضا با نوسان همراه است، از لحاظ اقتصادی منطقی نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد؛ چراکه قیمت یک محصول ویژه در بازار علاوه بر عوامل اصلی تعیین کننده به مواردی چون جایگاه محصول از منظر خریداران، سلیقه مصرف‌کنندگان و کشش قیمتی محصول بستگی دارد.