عینک های هوشمند بار دیگر در کانون توجه؛ بررسی آخرین اخبار این محصولات

عینک های هوشمند (Smart glasses) بیش از یک دهه است که نام‌شان بر سر زبان‌ها افتاده است. در گجت نیوز می‌خواهیم سری به آخرین اخبار در خصوص پیشرفت‌ این محصولات بزنیم.

احتمالا همه شما در فیلم‌ها، تبلیغ‌ها یا اخبار در خصوص عینک های هوشمند شنیده‌اید؛ از گوگل گلس (Google Glass) گرفته تا عینک هوشمند پیتر پارکر یا همان مرد عنکبوتی! تمامی چیزهایی که در خصوص عینک های هوشمند شنیده‌ایم ما را به این واقعیت نزدیکتر می‌کنند که بدون شک در دنیای امروز جایی برای این محصول وجود دارد. این عینک‌های ارتقایافته به واسطه تکنولوژی، ویژگی‌های زیادی از جمله سنسورهای داخلی و دوربین را در خود گنجانده‌اند. بیشتر آن‌ها از قابلیت واقعیت افزوده یا سامانه هاد (HUD) نیز بهره می‌برند. البته با وجود تمامی این قابلیت‌ها و پس از گذشت سال‌ها از تولید انبوه این محصول، استقبال از عینک های هوشمند آنطور که باید و شاید نبوده است.

ایوان اشپیگل، مدیرعامل اسنپ چت اخیرا پیش‌بینی کرده‌ بود که حدودا ده سال طول می‌کشد تا عینک های هوشمند با قابلیت واقعیت افزوده با استقبال مردم مواجه شوند. اکنون شرکت‌های فیس بوک، مایکروسافت، هواوی، مجیک لیپ و آمازون در حال برداشتن قدم‌هایی در راستای کاربردی‌تر کردن عینک های هوشمند و همچنین بهبود ظاهر آنها هستند؛ بنابراین می‌توان تصور کرد بودجه زیادی در این راستا در نظر گرفته شده است.

مشکلات عینک های هوشمند

پیشرفت عینک های هوشمند با چالش همراه بوده و این محصول نتوانسته خود را آنچنان در قلب تولیدکنندگان و کاربران قرار دهد. فروش نسخه‌هایی که فریم بزرگی داشتند، کار بسیار سختی بود. حتی امروزه همچنان فریم این عینک‌ها بزرگ است تا بتواند پردازنده‌ها و سایر چیزهایی که آن را به یک کامپیوتر کوچک روی چشمان شما تبدیل می‌کند، در خود جا دهد؛ به عنوان مثال گوگل گلس را در نظر بگیرید: با این که این محصول احتمالا کاربردی بود اما از جنبه ظاهری، استفاده از آن چندان مد روز نبود. کمپانی‌های تولیدکننده عینک هوشمند در طی سال‌ها به منظور توسعه این محصول از طراحان کمک گرفتند تا اپلیکیشن‌هایی برای این عینک‌ها طراحی کنند. این برنامه‌ها می‌توانند در حوزه‌های کسب و کار، درمان و دیگر صنایع مورد استفاده قرار بگیرند.

مایکروسافت هولولنز-عینک های هوشمند

فروشگاه‌های زنجیره ای IKEA برای مدتی به طور آزمایشی از تکنولوژی واقعیت افزوده هولولنز مایکروسافت استفاده کردند تا از این قابلیت به منظور فروش محصولات‌شان بهره ببرند. هولولنز به خریداران این امکان را می‌داد که با اسکن محیط و مشاهده مدل‌های سه بعدی محصولات، ببینند محصول موردنظرشان مناسب فضای اتاق بوده است یا خیر. اما با توجه به زمان نسبتا طولانی مورد نیاز برای پروسه مذکور، دقت و کارکرد این تکنولوژی برای پیشرفت جا داشت.

از دیگر مشکلاتی که برای کاربران گوگل گلس پدید آمد این بود که مردم حس چندان خوبی به این محصول نداشتند؛ برخلاف گوشی های هوشمند که در صورت عکس‌برداری می‌توان این موضوع را تشخیص داد، قابلیت‌های عینک های هوشمند مانند عکس‌برداری، ضبط صدا یا حتی تشخیص چهره برای سایر مردم قابل تشخیص نیست و می‌توان از آن‌ها به طور مخفیانه استفاده کرد. هنوز بر سر این که چنین قابلیت‌هایی در عینک های هوشمند نوعی نقض حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود یا خیر، بحث‌های زیادی مطرح می‌شود. با در نظر گرفتن مشکلات در این حوزه و عوامل فرهنگی و انتظارات مردم از عینک های هوشمند، شور و شوق پیرامون این محصولات برای چند سال محو شده بود.

عینک های هوشمند مناسب کاربران عادی

اگرچه دید نه چندان مثبت مردم نسبت به قابلیت‌های مخفیانه عینک های هوشمند از بین نرفته اما شرکت‌های بزرگ تکنولوژی اکنون بهانه جدیدی برای تمرکز روی این محصول پیدا کرده‌اند؛ عینک چیزی است که شما هر روز در زندگی از آن استفاده خواهید کرد بنابراین عینک های هوشمند می‌توانند شرکت‌های تولیدکننده آن را به زندگی روزمره شما وارد کنند!

با پیشرفت تکنولوژی اکنون شاهد عینک هوشمندی مانند آمازون اکو فریمز (Amazon Echo Frames) هستیم که تفاوت چندانی با یک عینک طبی معمولی ندارد و همچنین درون این عینک، دستیار دیجیتالی شرکت آمازون به نام الکسا قرار دارد که در هر لحظه از روز در کنار شما خواهد بود! چنین محصولی، وابستگی مردم به شرکت آمازون را بیشتر می‌کند و این گونه شرکت‌ها به اطلاعات مفید و مداوم از نیاز کاربران دست پیدا خواهند کرد. شرکت‌های دیگر مانند هواوی، فیس بوک و اینتل نیز سرمایه‌گذاری عظیمی در راه تولید چنین محصولی کرده‌اند.

آمازون اکوفریم-عینک های هوشمند

به جز عینک‌هایی که از هوش مصنوعی بهره می‌برند، بسیاری از عینک‌های دیگر مختص نیاز کاربران طراحی شده‌اند؛ به عنوان مثال عینک‌های Epson Moverio به پهپادها متصل می‌شوند تا کاربران بتوانند از زاویه دید دوربین پهپادها به مناظر اطراف نگاه کنند. علاوه بر این، عینک‌های مختص سلامتی و تندرستی نیز با استقبال خوبی مواجه شده‌اند؛ مثلا عینک هوشمند Vue که هنگام ورزش اطلاعات مربوط به وضعیت بدن و میزان پیشرفت شما را نشان می‌دهد و قابلیت‌‌هایی مانند کنترل پخش آهنگ را نیز در خود گنجانده است.

عینک های هوشمندی که سعی کنند همه‌فن‌حریف باشند و تمامی قابلیت‌ها را در خود بگنجانند، تاکنون نتوانسته‌اند زیاد مورد توجه قرار بگیرند؛ چنین عینک هایی مانند Vuzix Blade از دستیار دیجیتالی، قابلیت پخش موزیک، دوربین و سایر قابلیت‌های یک تلفن همراه بهره می‌برند و به همین دلیل است که این عینک فریم حجیم و طراحی نه چندان جذابی دارد و البته باید به نگرانی‌های نقض حریم خصوصی نیز بار دیگر اشاره کنیم!

عینک های هوشمند برای استفاده سازمانی

پیشرفت عینک های هوشمند در این بخش نیز روندی صعودی طی کرده است. چنین عینک‌هایی مطابق انتظار شرکت‌ها به منظور استفاده یا تقاضای مردم در کارهای روزمره طراحی نشده‌اند اما در عوض، در زمینه‌های خاصی به کار می‌روند. بهره‌گیری از واقعیت افزوده کماکان هسته اصلی پیشرفت در عینک های هوشمند به ویژه در این بخش است. شما احتمالا با مایکروسافت هولولنز آشنا هستید که در بخش‌هایی مانند سلامت و درمان، مهندسی و حتی نهادهای قانونی از آن استفاده می‌شود و به نیروهای پلیس اجازه می‌دهد هولوگرام مدارک یافت‌شده را بر روی صحنه جرم قرار دهند.

در ماه می نیز شرکت گوگل از نسل دوم گوگل گلس انترپرایز (Glass Enterprise Edition 2) رونمایی کرد که قیمت آن 999 دلار در نظر گرفته شده‌بود. این محصول از سامانه هاد بهره می‌برد و قابلیت‌های پیشرفته یادگیری نیز دارد. گوگل در حال همکاری با توسعه دهندگان برنامه ها است تا اپلیکیشن‌هایی مانند زیرنویس همزمان فیلم یا ترجمه همزمان آن را برای چنین محصولی طراحی کند و همچنین جستجو در گوگل در هر لحظه که کاربران مشتاق باشند درباره چیزی بیشتر بدانند نیز یکی دیگر از اهداف این محصول خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*