مشتریان

با گوش دادن به مشتریان ایده یک میلیارد دلاری بعدی را تصاحب کنید

بسیاری از کسب و کارهای موفق حال حاضر تنها با یک ایده شروع شدند. یک ایده یک میلیارد دلاری می تواند بنیان شکل گیری شرکتی باشد که به موفقیت های بزرگ می رسد. اما چگونه می توان ایده یک میلیارد دلاری را تصاحب کرد؟

ممکن است نوبت شما باشد که ایده یک میلیارد دلاری بعدی را از آن خود سازید و دست به تاسیس یک کسب و کار بسیاری موفق بزنید. اما برای تملک این ایده باید چکار کرد؟ آیا گوش دادن به مشتریان کلید این موفقیت است.

مرکز نوواس Novus Center یک مرکز سلامت بود که در زمینه مشکلات جنسی به بیماران خود کمک می کرد و آنها را درمان می نمود. همه چیز  در این مرکز به نظر درست بود، اما یک جای کار می لنگید. بیماران از سراسر کشور تماس می گرفتند و تقاضای درمان داشتند. به دلیل  افزایش هر روزه تعداد مشتریان، کسب و کار در مسیر رشد قرار گرفته بود. هر ماه بر میزان سود شرکت افزوده می شد، با این اوصاف «استفانی والف» که مدیریت شرکت را عهده دار بود احساس خوبی نداشت و تصور می کرد یک جای کار اشتباه است.

به همین دلیل همه از او انتقاد می کردند که چرا با وجود این تعداد فزاینده از مشتریان احساس بدی دارد. والف در حالیکه کسب و کار خوبی داشت و هر روز در مسیر پیشرفت گام می گذاشت باز نگران بود. آنها در این مرکز می توانستند بیماران بسیاری را درمان کنند و پول خوبی بدست آورند، با این وجود والف تصور می کرد می تواند شرایط را بهتر کند.

راز ایده های موفق نزد مشتریان است

این احساس ناخوشایند با والف همراه بود تا اینکه در نهایت و پس از صحبت با مشتریانش، دلیل احساس بد خود را فهمید. در جریان مصاحبت با مشتریان دریافت که آنان بشدت مایل هستند بجای مراجعت به مرکز، خدمات درمانی را در منزل و به شکل خصوصی دریافت کنند و فهم همین یک موضوع، کسب و کار والف را در مسیر انقلاب و موفقیتی عظیم قرار داد و وی را قادر به ساخت اولین دیوایس خانگی درمان مشکل جنسی ED نمود.

تولید این دیوایس یک ایده یک میلیارد دلاری بود. اگر او به صحبت های مشتریان خود گوش فرا نداده و فیدبک مناسب را از آنها دریافت نکرده بود، هرگز نمی توانست به این ایده یک میلیارد دلاری برسد. اما چگونه می توان به صحبت و نیاز مشتریان گوش داد؟ این راهبرد از جمله مهمترین راهبردهایی است که در اکثر کتاب های کارآفرینی بر آن تاکید شده است. بر این اساس سه روش  را مورد اشاره قرار می دهیم تا شما را در شنیدن صدا و نیاز مشتریان کمک کند.

۱- تحقیق بازار و شناخت مشتری

در واقع تحقیق بازار اصطلاح تخصصی تر گوش دادن به مشتریان است. تحقیق بازار اصولا راهبردی است که در زمان تاسیس شرکت و یا آغاز به تولید اولین محصول کاربرد دارد. در واقع فرایندی است که به تحقیق در خصوص بازار هدف شما می پردازد و نیازهای برآورده نشده بازا را شناسایی می کند.

این تحقیق را می توان از طریق گفتگو با مشتریان، خواندن روزنامه ها، نت برداری از صحبت های مشتریان، استفاده از گروه تمرکز و …انجام داد. اگر قبلا شرکت را تاسیس و تنها قصد توسعه محصول خود را دارید، سعی کنید تحقیق خود را بر روی مشتریان کنونی خود استوار کنید.

۲- امکان ارسال باز خورد از سوی مشتری را آسان کنید

همه فیدبک ها یا بازخوردهایی که از مشتریان و بازار می گیریم خوب هستند. برخی از این بازخوردها به مدح و ستایش محصول شما می پردازند و برخی دیگر آن را مورد شدید ترین انتقادت قرار خواهند داد. شاید در میان همان انتقادات شدید باشد که شما می توانید ایده یک میلیارد دلاری خود را کشف کنید.

اما راز موفقیت در این کار در تسهیل ارسال فید بک از سوی مشتریان است. سعی کنید راه هایی را پیدا کنید تا بر مقاومت مشتریان برای ارسال نظرات خود غلبه کنید. بطور مثال مشتریان مایل هستند نظر خود را غیر مستقیم برای شما ارسال کنند و تمایلی ندارد به شکل رک و مستقیم فیدبک خود را به شما بدهند. شما می توانید از مشتریان خود بخواهید نظرات خود درباره محصول شما را بر روی شبکه های اجتماعی، توییتر و یا فیسبوک قرار دهند. البته فعالیت در شبکه های اجتماعی هم باید دو سویه باشد؛ بطور مثال باید با ارسال پیام به مشتریان به آنها نشان دهید که پیشنهاداتشان را خوانده اید و برایتان مهم بوده است، لذا سعی کنید به همه کامنت ها پاسخ دهید.

۳- بازخورد دریافتی از مشتری را توسعه دهید

بهترین راه دریافت فیدبک از مشتریان از طریق ارتباط مستقیم با بخش خدمات مشتریان، تحقیقات آنلاین و و گروه های تمرکز است. در حالیکه بسیاری از شرکت ها در این مسیر گام بر می دارند، اما فراموش می کنند که یک عنصر بسیار مهم در این بین وجود دارد؛ آن عنصر مهم  این است که مشتریان خود را بیشتر درک کنید.

شرکت های موفق سعی می کنند تا پا را از دریافت بازخوردهای ساده فراتر نهند. آنها از مشتریان خود می پرسند که چرا نسبت به محصولشان چنین احساسی دارند و با پرسیدن چراهای مختلف فهم خود را افزایش می دهند و تنها به گرفتن یک بازخورد ساده بسنده نمی کنند. نباید به سرعت سعی در دادن پاسخی مناسب به فیدبک های باشیم. باید ایده ها و کامنت ها را نگاه کرده و آنها را بخوبی تحلیل نمایید. با این کار به شناخت عمیق تری از مشتریان می رسید. چنین فهم و درکی شما را به بصیرتی می رساند که زندگی مشتریان و نیز کسب و کار شما را دچار استحاله ای موفقیت آمیز خواهد کرد.