خودروهای پروتون

قیمت خودروهای پروتون مالزی در صورت واردات به ایران چقدر خواهد بود؟

این روزها علاوه بر شایعه‌های واردات خودروهای روسی، واردات خودروهای پروتون کشور مالزی نیز مطرح است. از این رو قصد داریم مشخصات و قیمت محصولات پروتون را مورد بررسی قرار دهیم.

طی ماه‌های گذشته خبرهای متعددی در خصوص همکاری خودروسازان داخلی با کشورهای روسیه، ترکیه و آذربایجان منتشر شده است که تاکنون هیچ منبعی این خبرها را به صورت رسمی تایید نکرده است. از این رو یکی دیگر از گمانه‌زنی‌های مطرح شده این است که احتمال همکاری کشور مالزی با خودروسازان داخلی وجود دارد؛ شرکت خودروسازی پروتون متعلق به کشور مالزی بوده و در گذشته نیز طی همکاری با ایران برخی از محصولات این شرکت خودروسازی در کشورمان مونتاژ شدند، اما پس از مدتی مونتاژ خودروهای پروتون متوقف گردید که البته هم‌اکنون برخی از مدل‌های قدیمی و کارکرده چون مدل جن 2 و ایمپین در کشور یافت می‌شوند.

نگاهی به فعالیت پروتون

این برند خودروسازی از سال 1983 میلادی در مالزی فعالیت رسمی خود را شروع کرد. نخستین محصول پروتون از سال 1984 که طی همکاری میتسوبیشی تولید شده بود با نام ساگا به بازار عرضه شد و به نوعی نسل دوم و مدل ارتقا پیدا کرده میراژ محسوب می‌شد. پرتون در حال حاضر در کشور مالزی دو کارخانه تولیدی در اختیار دارد و محصولات خود را در بازارهای آسیای جنوب شرقی، آفریقای جنوبی، خاورمیانه، بریتانیا و چین به فروش می‌رساند.

خودروهای جدید پروتون

شرکت خودروسازی پروتون هم‌اکنون خودروهای متنوعی در کلاس‌های کراس اوور، سدان، هاچ بک و مینی‌ون تولید می‌کند که سدان پروتون پردانا (Perdana) این شرکت با قیمت 103 هزار و 927 رینگیت مالزی به عنوان گران‌ترین محصول این شرکت خودروسازی محسوب می‌شود. کراس اوور ایکس 70 با قیمت 99 هزار و 800 رینگیت مالزی خودرو گران‌قیمت بعدی پروتون به‌شمار می‌رود. البته این دو خودرو جزو بهترین خودروهای این شرکت نیز شناخته می‌شوند. از سایر محصولات این شرکت می‌توان به سدان‌های کامپکت ساگا و پرسونا، هاچ‌بک آیریز، مینی‌ون Exora و سدان پروی اشاره کرد که دارای قیمت‌های کمتری هستند.

مشخصات سدان پردانا

سدان پردانا به عنوان گران‌ترین محصول پروتون با دو نوع موتور 2 لیتر با قدرت 158 اسب بخار و  و 2.4 لیتری بنزینی 4 سیلندر با قدرت 178 اسب بخار قابل سفارش هستند که چنین آماری نسبتا مناسب محسوب می‌شود. قدرت تولید شده از این دو نوع موتور توسط گیربکس 5 سرعت اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. از امکانات این خودرو می‌توان به مانیتور لمسی 6.2 اینچی، کروزکنترل، صندلی‌های چرمی، سیستم تهویه دوال، شیفتر پشت فرمان، سیستم صوتی با 6 اسپیکر و ساب‌ووفر در نسخه فول اشاره کرد.

مشخصات کراس اوور ایکس 70 

کراس اوور ایکس 70 به عنوان دومین محصول گران‌قیمت پروتون از یک موتور 1.8 لیتری بنزینی 4 سیلندر بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 184 اسب بخار و گشتاور 285 نیوتن‌متر تولید کند. این موتور همچنین از سیستم توربوشارژ برخوردار است و قدرت تولید شده از این موتور توسط گیربکس 6 سرعت اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. البته امکان تعویض دستی نیز در این خودرو فراهم شده است. مشتریان می‌تواند این خودرو را در دو مدل پایه استاندارد و Executive سفارش دهند که هر دو نسخه از مانیتور لمسی 8 اینچی بهره می‌برند.

جزئیات تولید خودرویی به اسم اسلامی

اخیرا محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص همکاری با مالزی در صنعت خودرو عنوان کرد:

در مورد کشورهای اسلامی که شامل مالزی، اندونزی، پاکستان، ترکیه، بنگلادش و نیجریه می‌شوند نیز قرار بود که یک خودرویی به اسم اسلامی بین این کشورها طراحی شود و به تولید برسد، اما به دلیل این که کشورهای اشاره شده از همدیگر دور هستند شاید این کار به آسانی صورت نگیرد ولی به هر حال این موضوع را نیز می‌توان پیگیری کرد.

قیمت خودروهای پروتون

نام خودروقیمت با ارز رینگیت مالزیقیمت به تومان
X7099 هزار و 800 رینگیت275 میلیون و 448 هزار تومان
SAGA32 هزار و 800 رینگیت90 میلیون و 528 هزار تومان
PERSONA42 هزار و 600 رینگیت117 میلیون و 576 هزار تومان
IRIZ36 هزار و 700 رینگیت101 میلیون و 292 هزار تومان
EXORA59 هزار و 800 رینگیت165 میلیون و 48 هزار تومان
PERDANA103 هزار و 927 رینگیت286 میلیون و  و 838 هزار تومان
PREVE61 هزار و 90 رینگیت168 میلیون و 608 هزار تومان