قیمت خودرو

چرا قیمت خودرو در ماه‌های اخیرا با افزایش مواجه شد؟

طی ماه‌های گذشته قیمت خودرو با افزایش چشمگیری روبه‌رو شد که در این مقاله قصد داریم دلایل اصلی افزایش قیمت خودروهای داخلی را مورد بررسی قرار دهیم.

مدتی است که موضوع افزایش قیمت خودروهای داخلی آن هم به میزان چشمگیر به یکی از مشکلات روز اقتصاد کشورمان تبدیل شده است. افزایش قیمت خودرو به تنهایی نشانه‌ای از شرایط نامساعد بازار خودرو محسوب نمی‌شود، در واقع اگر افزایش قیمت با کاهش قدرت خرید در جامعه همراه باشد، آن را می‌توان یکی از مشکلات اصلی جامعه دانست.

دلایل افزایش قیمت خودرو

با توجه به اقتصاد کلان در صنعت خودرو کشور طی دهه اخیر می‌توان گفت این افزایش قیمت به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا ایجاد شده است. در خصوص کاهش عرضه می‌توان به مواردی چون مشکلات تامین مواد اولیه، تحریم‌ها، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان، نبود مدیریت صحیح هزینه و عدم استفاده مناسب از دانش فنی و مدیریتی برای کاهش زیان انباشته شرکت‌ها اشاره کرد که تمامی این موارد کاهش تولید خودروسازان داخلی را به همراه داشت.

با توجه به شرایط تورمی اقتصاد ایران، مصرف‌کنندگان با در نظر گرفتن این موضوع که بازارهایی چون بازار خودرو باعث می‌شود سرمایه‌های راکد آنها به ارزش زیادی برسند، تصمیم گرفتند تا نقدینگی خود برای خرید خودرو صرف کنند؛ در این شرایط مصرف‌کنندگان غیرواقعی به شدت به خرید خودرو روی آوردند که این موضوع مصرف‌کنندگان واقعی را برای خرید خودرو با مشکل مواجه کرده است.

در چنین شرایطی با کاهش عرضه و افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌ایم که همین موضوع وضعیت فعلی صنعت خودرو کشور را رقم زده است. یکی دیگر از مشکلات بازار خودرو کشور این است که با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش هزینه‌های زندگی، مصرف‌کنندگان قشر متوسط به تدریج از بازار خودرو خارج می‌شوند و مصرف‌کنندگان غیرواقعی و دلالان از فرصت استفاده کرده و با خرید خودرو بر روی قیمت آن در بازار آزاد تصمیم‌گیری می‌کنند. از این رو دلال بازی و خریدهای گسترده توسط یک عده افراد خاص باعث شده است تا طی ماه‌های گذشته با افزایش قیمت ماشین آن هم به میزان چشمگیر مواجه شویم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. وقتی خودروساز از همین حالا میاد واسه شهریور سال آینده ثبت نام می کنه، داره دامن میزنه به افزایش قیمت خودرو

    در شرایط فعلی اگر نیازمند واقعی نتونه ماشین بخره، مجبور میشه تا سال ۱۴۰۱ برای به دست آوردن ماشین صبر کنه، چون حتی تحویل شهریور سال آینده هم طبق معمول با تاخیر مواجه میشه و خودروهای ثبت نامی در سال ۱۴۰۰ به طور ناقص! به دست مشتری میرسه

    باید گریست

    با سپاس