برآمدگی دوربین آیفون 11 پرو

اپل در پی کاهش برآمدگی دوربین آیفون است

برآمدگی دوربین آیفون 11 و آیفون 11 پرو مکس به شکل قابل توجهی در مقایسه با قبل افزایش پیدا کرده است. پتنت‌های جدید ثبت شده به دست اپل نشان می‌دهند که آنها در پی رفع این مشکل هستند.

دوربین گوشی‌های هوشمند با سرعت زیادی در حال بهبود است. بزرگترین شرکت‌های گوشی‌ساز یعنی اپل، سامسونگ و هواوی، به همراه گوگل، سال‌ها است تمرکز روی این بخش را افزایش داده و بهبود پیوسته دوربین محصولاتشان را در دستور کار قرار داده‌اند.

اگرچه سنسورها از نظر اندازه بهبود پیدا کرده و دستاوردهای زیادی در حوزه پردازش تصویر حاصل شده است، لنزهای قرار گرفته روی این سنسورها آن چنان تغییر پیدا نکرده و وضعیت مشابهی در مقایسه با قبل دارند. افزایش برآمدگی دوربین آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس اخیر یکی از مشکلات این کوتاهی است.

تعدادی از شرکت‌های گوشی‌ساز چینی طی دو سال اخیر به دستاوردهای خوبی در زمینه قابلیت بزرگنمایی دوربین گوشی‌های هوشمند رسیده‌اند. به عنوان نمونه باید به هواوی پی 30 پرو و مخصوص اوپو رینو 10x زوم اشاره کرد که توانایی‌شان برای بزرگنمایی سوژه‌های دور، بیش از حد یک گوشی هوشمند عادی است. در دوربین آن‌ها مجموعه‌ای پریسکوپی وجود دارد. این مجموعه به وسیله قرار دادن آرایه‌ای عمودی از لنزها ایجاد می‌شود.

راهکار اپل برای کاهش برآمدگی دوربین آیفون

بر اساس جدیدترین پتنت‌های به ثبت رسیده توسط اپل، این شرکت در پی افزایش بیشتر کیفیت دوربین گوشی‌های آیفون است. نام هر دو پتنت “Folded Lens System” بوده و نشان‌دهنده مجموعه‌ای متشکل از سه یا پنج لنز انکساری است. پتنت‌های جدید اپل نشان‌دهنده لنزهای با توانایی بازتاب از طریق منشور است. به این ترتیب سیستم دوربین گوشی برآمدگی چندانی نخواهد داشت. به عبارتی دیگر نیاز نیست لنزها به صورت عمودی روی یکدیگر سوار شوند.

برآمدگی دوربین آیفون

به وسیله قرار دادن لنزها کنار هم به این صورت، سازنده گوشی قادر می‌شود بین سنسور و لنزها فاصله بیشتری ایجاد کرده و در ادامه برآمدگی ماژول دوربین را کاهش بدهد.

مجموعه متشکل از سه عنصر که در یکی از پتنت‌های اپل به تصویر کشیده شده، فاصله کانونی بین 80 میلی‌متر تا 200 میلی‌متر را ارائه می‌کند که هم‌تراز فاصله کنونی 35 میلی‌متری لنز دوربین اغلب گوشی‌های هوشمند است. در این شرایط، میدان دید لنز بین 18 الی 28 درجه خواهد بود. چنین مشخصه‌هایی برای یک دوربین تله فوتو فوق‌العاده محسوب می‌شوند!

در پتنت دیگر، مجموعه‌ای متشکل از پنج عنصر دیده می‌شود. کاربران آن برخلاف مجموعه قبلی ساخت دوربین‌های واید است. اینجا فاصله کانونی بین 50 میلی‌متر الی 85 میلی‌متر بوده و میدان دید به 28 الی 41 درجه افزایش پیدا کرده است.

همانطور که گفتیم، شرکت‌های دیگر پیش از این از آرایه دوربین‌های قرار گرفته به پهلو استفاده کرده‌اند، اما هدفشان از این نوع پیاده‌سازی، افزایش میزان بزرگنمایی بوده است. اپل اکنون تصمیم دارد داخل لنزهای تله فوتو عادی به مفهوم و دستاورد مشابهی دست پیدا کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. سلام. چه عجب! انقدر گوشی با لنز رو زمین موند همش خش و خط گرفت

  2. من این گوشی رو از نزدیک دیدم طراحیش مال 2018هست نه 2020خیلی قدیمیه

  3. از چینیا کمک بگیرن ، کم هزینه در میاد !