صلح نوبل 2019

جایزه صلح نوبل 2019 از آن نخست‌وزیر اتیوپی شد

جایزه صلح نوبل 2019 به آبی احمد علی، نخست‌وزیر اتیوپی اعطا شد. وی برای حل اختلافات مرزی با کشور همسایه اریتره تلاش‌های بسیاری را انجام داد.

آبی احمد علی (Abiy Ahmed Ali)، نخست‌وزیر اتیوپی به واسطه تلاش‌های بسیار برای صلح و همکاری‌های بین‌المللی که سرانجام باعث حل اختلافات مرزی با کشور همسایه اریتره شد از سوی کمیته نروژی نوبل جایزه صلح نوبل 2019 را دریافت کرد. البته کمیته نروژی نوبل جایزه نوبل صلح را با هدف قدردانی از تمامی افرادی که در صلح و آشتی در اتیوپی و سایر مناطق شرقی و شمال شرقی آفریقا نقش داشتند اعطا کرد. آبی احمد علی که از سال 2018 به عنوان نخست‌وزیر اتیوپی انتخاب شد، عنوان کرد آرزوی وی از سرگیری مذاکرات صلح با اریتره است.

جزئیات صلح نوبل 2019 

نخست‌وزیر اتیوپی طی همکاری نزدیک با ایسایاس آفورکی، رئیس‌جمهور اریتره توانستند در زمان کوتاهی مراحل تدوین اصول توافق صلح را برای اتمام بن‌بست طولانی نه صلح، نه جنگ را به سرانجام برسانند. این توافق نامه در  ژوئیه و سپتامبر سال 2018 به امضا رسید که یک فرض مهم برای چنین موفقیتی این بود که نخست‌وزیر اتیوپی تمایل بی‌قید و شرط خود را برای قبول حکم داوری یک کمیسیون مرزی بین‌المللی در سال 2002 نشان داد. گفتنی است برای رسیدن به صلح نمی‌توان به صورت یکطرفه تلاش کرد؛ زیرا زمانی که نخست‌وزیر اتیوپی خواهان صلح شد، رئیس‌جمهور اریتره نیز چراغ سبز نشان داد و با موافقت وی چنین توافقی به سرانجام رسید.

در 100 روز اول نخست‌وزیری آبی احمد علی شاهد تلاش‌های بسیاری برای اعطای عفو به هزاران زندانی سیاسی، رفع وضعیت اضطراری کشور، عزل رهبران نظامی و غیرنظامی مشکوک به فساد، قانونی کردن گروه‌های غیرقانونی مخالف، افزایش چشمگیر تاثیر نفوذ زنان در زندگی سیاسی و اجتماعی اتیوپی و متوقف کردن سانسور رسانه‌ها بوده‌ایم. گفتنی است آبی احمد علی تعهد کرده است که با برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه به سمت تقویت دموکراسی گام بر خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. این خودش نوچه امریکاس چرا دادن این

  2. این ادم خودش عالم بسیاری از تروریست های جهانیه