ارور صفحه آبی ویندوز را چگونه می‌توان برطرف کرد؟

اگر ارور صفحه آبی یا همان صفحه آبی مرگ (BSOD) را دریافت کرده‌اید؛ در این مطلب راهکارهایی را ارائه داده‌ایم تا بتوانید این مشکل را حل کرده و سیستم را به حالت عادی بازگردانید.

ارور صفحه آبی مشکلی است که همه مخاطبان ویندوز با آن آشنا هستند. مشکلی که بسیار آزاردهنده و ترسناک است اما چگونه می‌توان آن را برطرف ساخت؟ ما در این مطلب نکاتی را ارائه کرده‌ایم که می‌تواند ارور صفحه آبی را حل کند.

اگر با این ارور آشنایی دقیقی ندارید، اجازه دهید در ابتدا به معرفی آن بپردازیم.

ارور صفحه آبی ویندوز چیست؟

ارور صفحه آبی

این ارور که به صفحه آبی مرگ هم مشهور است زمانی رخ می‌دهد که سیستم شما ناگهان متوقف می‌شود و یا یک ارور سیستم بسیار مهلک دریافت می‌کنید. هنگامی که سیستم عامل شما از کار می‌افتد و این صفحه بالا می‌آید، بدین معناست که کامپیوتر شما با مشکل رو به رو است و نمی‌تواند به خوبی اجرا شود.

این صفحه آبی در واقع بالا می‌آید تا اطلاعاتی را در رابطه با مشکل پیش آمده به شما ارائه دهد و در ادامه ویندوز رستارت می‌شود.

صفحه آبی به دلایل مختلفی می‌تواند رخ دهد که ما در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت. اکثر این ارورها معمولا به خاطر اختلال در درایورها، مشکلات سخت افزاری و مشکلات مختلف سیستم عامل رخ می‌دهند.

نسخه‌های اخیر ویندوز خوشبختانه پایدارتر هستند و در مقایسه با سابق، کمتر دچار مشکل صفحه آبی می‌شوند. شما همچنین باید توجه داشته باشید که اگر صفحه آبی یک بار رخ دهد، لزوما بدین معنا نیست که کامپیوتر شما مشکلی دارد. گاهی پیش آمده که ویندوز به دلیل یک مشکل کوچک، ارور صفحه آبی داده است اما پس از رستارت، به حالت عادی بازگشته و بدون هیچ مشکلی کار می‌کند.

اما اگر تعداد ارور صفحه آبی بیشتر شد، بدانید که با مشکلی اساسی رو به رو هستید و باید آن را برطرف سازید.

 1- کد موجود در صفحه ارور را یادداشت کنید

برطرف کردن مشکل صفحه آبی وقتی که نمی‌دانید به چه دلیل رخ داده، بسیار سخت است. در نتیجه اولین کار شما این است که ببینید این ارور، دارای چه کدی است.

ارور صفحه آبی

در ویندوز 10، صفحه آبی مرگ دارای یک چهره ناراحت و یک پیام ارور ساده است. در زیر آن، شما شاهد یک کیوآر کد (QR code) هستید که می‌توانید با دوربین گوشی خود از آن عکس گرفته و مستقیما به صفحه پشتیبانی مایکروسافت هدایت شوید.

اما مهم‌ترین بخش، کد توقفی (Stop code) است که در زیر صفحه نوشته شده است. این کد به شما کمک می‌کند تا عیب یابی را راحت‌تر انجام دهید.

2- برای کد ارور مذکور، عیب یابی‌های خاص انجام دهید

هنگامی که کد ارور را یادداشت کردید، می‌توانید با جستجو در اینترنت، راهکارهایی برای حل کردن آن‌ پیدا کنید. برای مثال اگر با ارور Critical Process Died مواجه شدید (مطابق تصویر شماره 1)، با مراجعه به اینجا می‌توانید مشکل مذکور را حل کنید.

اما اگر کد ارور را نمی‌توانید تشخیص دهید یا راهکارهای موجود در اینترنت، مشکل شما را برطرف نمی‌کنند، در ادامه راه حل‌های دیگر وجود دارند که می‌توانید امتحان کنید.

3- تغییرات اخیر کامپیوتر خود را بررسی کنید

گاهی وقت‌ها تغییری در سیستم خود ایجاد می‌کنید و پس از آن است که سر و کله ارور صفحه آبی پیدا می‌شود. پس بدیهی است که تغییرات اعمال شده از سوی شما، باعث بروز مشکل در محیط پایدار ویندوز شده و اگر بتوانید این تغییر را شناسایی کنید، مشکل را به راحتی حل خواهید کرد.

ارور صفحه آبی

برای مثال، یک پرینتر جدید نصب کرده‌اید و حالا صفحه آبی مرگ پدیدار شده است. پرینتر را از کامپیوتر جدا کنید و ببینید که آیا صفحه آبی ظاهر می‌شود یا خیر. یا اگر ویندوز را آپدیت کرده‌اید، به بخش تنظیمات (Settings)، آپدیت و امنیت (Update & Security)، آپدیت ویندوز رفته و تاریخچه آپدیت ویندوز را بررسی کنید. در این بخش، می‌توانید آخرین آپدیت‌ ویندوز را حذف کنید و ببینید آیا مشکل برطرف می‌شود یا خیر.

این مسئله در مورد نرم افزارها هم صدق می‌کنید. اگر نرم افزار تازه‌ای نصب کرده‌اید، آن را حذف کنید و ببینید آیا اوضاع بهبود پیدا می‌کند یا خیر.

4- آپدیت ویندوز و درایورها را بررسی کنید

در حالی که آپدیت‌ها می‌توانند مشکل صفحه آبی را به وجود بیاورند، در اکثر مواقع مایکروسافت و شرکت‌های ترد پارتی با یک آپدیت جدید، سریعا مشکل را برطرف می‌نمایند. با رفتن به بخش تنظیمات > آپدیت و امنیت > آپدیت ویندوز، ببینید آیا آپدیت جدیدی برای ویندوز منتشر شده یا خیر. آن را نصب کنید تا مشکل برطرف شود.

ارور صفحه آبی

درایورها معمولا یکی از منابع اصلی ایجاد ارور صفحه آبی هستند. با فشردن دکمه X و Win بر روی کیبورد، در منوی بالا آمده، به بخش دیوایس منجر (Device Manager) بروید. در اینجا به جستجوی آیکون‌های مثلث زرد رنگ بگردید، این مثلث‌ها نشان دهنده مشکل در یک درایور هستند. همه درایورها را به خوبی بررسی کنید و اگر شاهد مشکلی هستید، درایور مذکور را دوباره نصب کنید. شما همچنین می‌توانید روی درایورها راست کلیک کرده و ببینید که آیا آپدیتی برای آن‌ها منتشر شده است یا خیر. البته آپدیت درایورها بدین شکل توصیه نمی‌شود.

بهتر است به سایت سازنده کامپیوتر یا قطعه مورد نظر مراجعه کرده و آپدیت‌های جدید را مستقیما از سایت رسمی آن‌ها دریافت کنید.

 5- از قابلیت بازگردانی سیستم (System Restore) استفاده کنید

قابلیت بازگردانی سیستم به شما اجازه می‌دهد تا کامپیوتر خود را به حالت قبل بازگردانید و ابزار عیب یابی کارآمدی محسوب می‌شود. این قابلیت به راحتی قابل استفاده است و به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا مشکل شما نرم افزاری بوده است یا خیر.

در منوی استارت، واژه recovery را بنویسد و کنترل پنل ریکاوری (Recovery Control Panel) را باز کنید. حالا بر روی Open System Restore کلیک کنید. هنگامی که این بخش باز شد، شما شاهد فهرستی از نقاط بازگشت هستید، بر روی یکی کلید کنید که برای دوره قبل از اعمال تغییرات یا نصب نرم افزار توسط شما بوده است.

ارور صفحه آبی

بازگردانی سیستم تغییری در فایل‌های شما ایجاد نمی‌کند اما هر درایور یا نرم افزاری که در این مدت نصب کرده‌ بودید را حذف می‌کند. در مقابل، اگر هم چیزی را حذف کرده بودید، شاهد بازگشت آن خواهید بود.

اگر پس از انجام این کار، ارور صفحه آبی دریافت نکردید بدین معناست که مشکل شما نرم افزاری بوده است.

6- کامپیوتر را برای یافتن بد افزار (Malware) اسکن کنید

بد افزار می‌تواند به فایل‌های سیستم ویندوز شما آسیب بزند و به صفحه آبی منجر شود. شما باید کامپیوتر را اسکن کرده و بدافزارهای احتمالی را از بین ببرید.

ارور صفحه آبی

توصیه ما، استفاده از نرم افزار Malwarebytes است. این نرم افزار تمامی بد افزارها را می‌شناسد و آن‌ها را پیدا می‌کند. اگر تعدادی بد افزار در کامپیوتر شما پیدا شد، آن‌ها را حذف کرده و سپس کامپیوتر را رستارت کنید و ببینید آیا ارور صفحه آبی برطرف شده یا خیر.

7- سخت افزار کامپیوتر خود را بررسی کنید

اگر تمامی کارهای بالا را انجام دادید و هنوز مشکل را حل نشده، باید به بررسی اجزای فیزیکی کامپیوتر خود بپردازید. گاهی یک مشکل کوچک مثل بد جا خوردن رم می‌تواند به صفحه آبی منجر شود.

شما برای این کار می‌توانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید. برای مثال ابزارهای Hardware Diagnostic ویندوز 10 یا نرم افزارهای ترد پارتی همچون MemTest86 یا CrystalDiskInfo.

شما حتی می‌توانید سیستم خود را به یک متخصص کامپیوتر نشان دهید تا نگاهی به آن بیندازد. سعی کنید قبل از اینکه مشکل بزرگ‌تر و غیرقابل کنترل شود، آن را برطرف سازید. به هر حال، تعمیر، بهترین راهی است که این روزها می‌توانید انتخاب کنید.

8- از سیستم فایل چکر (SFC) استفاده کنید  

ویندوز دارای ابزاری به نام سیستم فایل چکر (system file checker) است که می‌تواند کمک حال شما باشد. فایل چکر، فایل‌های آسیب دیده سیستم شما را جستجو کرده و تلاش می‌کند تا آن‌ها را تعمیر کند. SFC شاید به راحتی بتواند مشکل صفحه آبی مرگ شما را حل کند.

ارور صفحه آبی

کافی است یک بار دیگر دکمه X و Win را فشرده و گزینه Windows PowerShell (ادمین) را انتخاب کنید. سپس این را تایپ کنید: sfc /scannow

منتظر بمانید تا اجرا شود و در نهایت نتایج را مشاهده خواهید کرد.

 9- وارد حالت Safe Mode شوید

اگر مشکل شما شدت نداشته باشد، از همان عالت عادی ویندوز می‌توانید آن را پیگیری کنید اما اگر ارور صفحه آبی به شما اجازه ورود به ویندوز را نمی‌دهد، باید وارد حالت Safe Mode شوید.

حالت امن، جای خوبی برای عیب یابی و حل مشکلات ویندوز است. وقتی که از سیف مود استفاده می‌کنید، نرم افزارهای ترد پارتی در کار شما دخالت نمی‌کنند و می‌توانید بدون نگرانی از ارور صفحه آبی، در جستجوی راه حل‌های مناسب باشید. شما در حالت Safe Mode، می‌توانید اسکن بد افزار داشته باشید یا از حالت قابلیت بازگردانی سیستم استفاده کنید.

 10- ویندوز را دوباره نصب کنید  

ارور صفحه آبی

اگر تمامی راه‌های ممکن را امتحان کردید و مشکل شما با بررسی سخت افزار، درایورها، بد افزارها و نرم افزارها حل نشد، پس بهترین راه نصب دوباره ویندوز است (یا حتی نصب یک نسخه متفاوت).

ارور صفحه آبی شما را اذیت خواهد کرد و گاهی برای حل آن باید مسیر سختی را طی کنید اما امیدواریم که پس از مطالعه این مطلب، بتوانید این مشکل را برطرف کنید.