حکمرانی اندروید

از فراگیر شدن PalmOS تا حکمرانی اندروید ؛ نگاهی به تاریخچه سیستم عامل‌های موبایل + ویدیو

امروزه Android پرکاربرترین سیستم عامل موبایل دنیاست. در ادامه کلیپی را تماشا می‌کنید که نشان می‌دهد حکمرانی اندروید از چه زمانی آغاز شد و چگونه تداوم یافت.

هم‌اکنون سیستم عامل موبایلی گوگل، 85 درصد از سهم بازار جهانی موبایل را به خود اختصاص داده است؛ اما سابقه حکمرانی اندروید به 10 سال هم نمی‌رسد. دو دهه قبل، نام‌های متفاوتی بر بازار مسلط بودند؛ مثلا پالم او اس (PalmOS) که با داشتن سهم 74 درصدی در سال 1999، یکه‌تاز بازار موبایل بود. این سیستم عامل جایگاه نخست خود را در سال 2003 از دست داد و رفته‌رفته ناپدید شد.

البته توجه داشته باشید که پالم او اس، ویندوز موبایل، بلک بری او اس و سیمبیان (Symbian)، در اصل برای دستگاه‌های PDA (دستیار دیجیتال شخصی) طراحی شدند و بعدها نسخه‌هایی از آن‌ها برای گوشی‌‌های هوشمند توسعه یافت.

همزمان که پالم او اس در حال از دست دادن سهم بود، ویندوز موبایل خود را به آن نزدیک می‌کرد. اما سال 2002، این سیمبیان بود که به سرعت اوج گرفت و در سال 2003، پرکاربرترین سیستم عامل موبایل شد. نصب بودن روی گوشی‌های سری N نوکیا نقش مهمی در این موفقیت داشت. دو سیستم عامل دیگر در آن مقطع، کاهش سهم را تجربه می‌کردند؛ اما وضعیت BlackBerry OS  که در جایگاه چهارم قرار داشت، پایدار بود.

از سال 2011 حکمرانی اندروید در بازار موبایل آغاز شد

سال 2007 آیفون او اس متولد شد که بعدها iOS نام گرفت. سیمبیان همچنان با در اختیار داشتن بیش از 60 درصد سهم بازار، یکه‌تاز بود؛ ولی روند نزولی خود را از اینجا شروع کرد. از اواخر سال 2007، بلک بری او اس بر جایگاه دوم تکیه زد و یک سال بعد، آی او اس خود را به رتبه سوم رساند؛ حالا اندروید هم وارد بازی شده بود. دیگر رقیب تازه وارد، webOS نام داشت؛ توسعه یافته توسط شرکت پالم که در سال 2009 با گوشی Palm Pre عرضه شد.

در اواسط سال 2009، اندروید با به دست گرفتن 2.18 درصد از سهم بازار، خود را به رتبه پنجم رساند. در آن زمان، سیمبیان با سهم 49 درصدی اول بود؛ بلک بری OS و iOS به ترتیب با 19 و 14 درصد سهم، دوم و سوم بودند. ویندوز موبایل هم در رتبه چهارم قرار داشت. اما اندروید برای حکمرانی بر بازار موبایل، از نوامبر 2009 خیز برداشت؛ هنگامی که گوشی موتورولا DROID با سیستم عامل اندروید 2.0 عرضه شد.

موتورولا دروید

موتورولا دروید

موتورولا دروید و نکسوس وان در اوایل سال 2010، اندروید را به جایگاه چهارم رساندند. نیمه‌های همان سال، سیستم عامل موبایلی گوگل از پلتفرم‌های بلک بری و اپل هم پیشی گرفت. سرانجام اوایل سال 2011 بود که اندروید جایگاه نخست خود را با پشت سر گذاشتن سیمبیان، تثبیت کرد. حالا از هر سه گوشی هوشمند، یکی با سیستم عامل گوگل وارد بازار می‌شد. در پایان آن سال، اندروید بیش از 50 درصد و آی او اس بالای 20 درصد سهم داشت.

در ابتدای سال 2014، سهم بازار اندروید به 80 درصد و سهم آی او اس به 15 درصد رسید. همزمان، سایر اسامی موجود در لیست (ویندوز موبایل، بلک بری او اس، Bada و فایرفاکس OS) در حال دست و پا زدن بودند. دیگر اثری از سیمبیان نبود؛ سیستم عاملی که روزی 60 درصد از سهم بازار را در اختیار داشت. در سال 2017، بلک بری OS نیز محو شد. همان سال KaiOS از راه رسید؛ سیستم عاملی که برخی از امکانات گوشی‌های هوشمند را وارد موبایل‌های ارزان قیمت می‌کند.

طبق آخرین داده‌ها که تا پایان سپتامبر 2019 را پوشش داده، حکمرانی اندروید با سهمی بیش از 85 درصد تداوم یافته است؛ iOS و KaiOS هم با 10.63 و 4.13 درصد، دوم و سوم هستند. ویندوز موبایل اما فقط 0.01 درصد سهم دارد. با وجود این، گوگل نمی‌تواند خیال آسوده داشته باشد؛ زیرا تاریخ نشان داده است که هیچ سیستم عامل موبایلی تا ابد در اوج باقی نمی‌ماند.

برترین سیستم عامل های موبایل در دو دهه اخیر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*