داوینچی

مهندسان MIT پل طراحی شده توسط داوینچی در 500 سال پیش را ساختند!

در اقدامی شگفت آور٬ مهندسان شرکت MIT موفق به ساخت یک پل شدند که لئوناردو داوینچی افسانه‌ای 500 سال پیش آن را طراحی کرده بود!

همه ما می‌دانیم که لئوناردو داوینچی نابغه از زمان خود خیلی جلوتر بود، اما حتی خود این مرد بزرگ هم باورش نمی‌شد مهندسان 500 سال بعد، از طرحی که او خلق کرده شگفت زده شوند.

مهندسان انجمن تکنولوژی ماساچوست (MIT) پلی که در سال 1502  توسط داوینچی طراحی شده بود را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. این پل بزرگ در زمان بایزید دوم (سلطان امپراطوری عثمانی) برای اتصال استانبول و شهر گالاتا در نظر گرفته شده بود.

در نهایت، طرح داوینچی مورد استفاده قرار نگرفت. اما تیم مهندسی MIT‌، طرح این نابغه را با دقت بسیار الگوبرداری کردند و دریافتند که این طرح با توجه به اینکه طولانی‌ترین پل جهان در آن زمان بوده است، از لحاظ ساختاری کاملا بی‌نقص است.

Karly Bast مهندس عمران MIT می‌گوید:

این طرح فوق‌العاده هوشمندانه است، زیرا اندازه این پل حدودا 10 برابر پل‌های معمولی آن زمان بود. این تیم با استفاده از مستندات موجود و آگاهی در مورد مصالح ساختمانی و روش‌های آن زمان فهمیدند که این پل طولانی 280 متری قادر به ایستادن و پایدار ماندن است.

داوینچی

با وجود اینکه محققان هنوز یک مقاله بررسی شده در مورد اثر خود منتشر نکرده‌اند، اما آن‌ها یک مدل مقیاس 1:500 را کنار هم قرار دادند تا به مجموعه‌ای دقیق از تست‌ها بپردازند. 126 بلوک به طور جداگانه ایجاد شد، سپس آن‌ها را مانند یک پازل کنارهم گذاشتند. یکی از جالب‌ترین قسمت‌های طراحی این پل این است که کل آن بدون استفاده از هیچ چفت و بستی برای اتصال بلوک‌ها کنار هم قرار گرفته‌اند.

Bast‌ می‌گوید:

تنها چیزی که همه اجزا را کنار هم نگه داشته، فشار است. ما می‌خواستیم نشان دهیم که همه نیروها در داخل ساختار منتقل می‌شوند. به جای پیروی از روند معاصر برای پل‌هایی با قوس‌های نیم دایره‌ای (که باید ستون‌های متعددی در امتداد پل وجود داشته باشد) داوینچی در عوض به دنبال یک قوس بزرگ مسطح بود.

مادامی که استحکام اساسی به ویژه در مقابل حرکات جانبی باید برقرار باشد، ارتفاع این پل نیز باید به اندازه‌ای باشد تا کشتی‌های بادبانی بتوانند از زیر آن عبور کنند. داوینچی برای مقابله با این حرکات، برای هر طرف این پل نیم پایه‌هایی را در نظر گرفته بود که پل را در مقابل نوسان‌ها ثابت نگه می‌دارند. ویژگی‌های محکم کننده توسط داوینچی برای محافظت در برابر زلزله‌هایی که در آن منطقه اتفاق می‌افتد، اضافه شد و در مدل آزمایشی نشان دادند که این ویژگی‌ها واقعا موثرند.

مصالح و روش‌های ساخت که از زمان داوینچی توسعه داده‌ایم، به این معناست که در حال حاضر طرح‌های بهتری برای استفاده از این طرح‌ها وجود دارد، اما این طرح که نشان دهنده ذهن فوق‌العاده داوینچی است هنوز هم از لحاظ مهندسی طرحی بی‌نظیر محسوب می‌شود. این ماکت بر اساس یک طرح کوچک کشیده شده در یکی از دفترچه‌های داوینچی بود. تنها چیزی که ما نمی‌دانیم این است که او در چه مدت زمان این طرح را ایجاد کرده بود. ممکن است داوینچی این طراحی بسیار هوشمندانه را تنها در چند دقیقه کشیده باشد.

آیا این طرح بداهه بوده است؟ آیا او این کار را در 50 ثانیه انجام داده یا عمیقا به آن فکر کرده است؟ فهمیدن جواب این سوالات دشوار است. زیر او می‌دانست که دنیای مادی یا فیزیکی چگونه کار می‌کند. این تحقیق در همایش انجمن بین‌المللی ساختمان و سازه‌های فضایی در بارسلونا ارائه شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*