مک بوک ٬ مک بوک پرو یا مک بوک ایرِ

مک بوک ٬ مک بوک پرو یا مک بوک ایرِ؛ کدام گزینه‌ی بهتری برای شماست؟

آیا به دنبال خرید یک لپ تاپ با برند اپل هستید؟ ما در این مقاله شما را در انتخاب بهتر بین مدل‌های مک بوک، مک بوک پرو و مک بوک ایر کمک خواهیم کرد.

اپل کامپیوترهای قابل حمل مک خود را تحت دو برند مختلف به نام‌های مک بوک ایر و مک بوک پرو روانه‌ی بازار می‌کند. این شرکت برای مدت‌ها تلاش می‌کرد تا بتواند مک بوک ایر قدیمی خودش را با یک دیوایس جدید به نام مک بوک به دست فراموشی بسپارد. هرگز این اتفاق رخ نداد تا مجددا اپل اقدام به احیای مک بوک ایر خود کرده و مدل‌های جدید آن را روانه‌ی بازار کند. هر دو خانواده Air و Pro تجربیات مختص به خود را با هدف کاربرانی که به آن‌ها نیاز دارند ارائه می‌کنند.

کدام مدل مناسب شما است؟ آیا باید پول بیشتری برای خرید یک مدل بهتر بپردازید یا می‌توانید هزینه‌های خود را کاهش دهید و خرید یک مدل ارزان‌تر نیز می‌تواند از پس خواسته‌های شما برآید؟

مفهوم اولیه مدل‌های مک بوک

اگر قصد خرید یک دسکتاپ مک را دارید، شما یک گزینه‌ی شفاف به نام آی مک خواهید داشت. شما می‌توانید هزینه‌ی کمتری کرده و یک مک مینی را به مانیتور شخصی خود وصل کنید و از آن استفاده کنید. یا آنکه هزاران دلار صرف خرید آی مک پرو یا مک پرو کنید.

اما اگر قصد خرید یک لپ تاپ را دارید، انتخاب‌های زیادی پیش روی شماست. قیمت‌ها متغیر است، مشخصات فنی یکسان نیست و احتمالا شما به بالارده‌ترین مدل‌ها که گران قیمت‌تر هم هستند نیازی ندارید.

ویژگی‌های ثابت قدم در تمام مدل‌های مک بوک

برای شروع، به ویژگی‌هایی اشاره خواهیم کرد که در تمام مدل‌های مک بوک می‌توان آن‌ها را یافت. فرقی نمی‌کند 999 دلار یا 2999 دلار هزینه کنید،‌ لپ تاپ شما اجرا کننده‌ی سیستم عامل مک او اس است. سیستم عامل دسکتاپی اپل مک او اس ایکس نام دارد و همین بخش بزرگی از دلیلیست که بسیاری از کاربران را به اکوسیستم اپل وفادار نگه می‌دارد.

عمر باتری نیز در تمام مدل‌ها یکسان است و همگی حداقل 10 ساعت با استفاده‌ی استاندارد، می‌توانند شارژ را در خود نگه دارند. برآورد عمر باتری اپل به طور کلی منصفانه است، اما رقم نقل شده بستگی به استفاده‌ی شما از دیوایس دارد. به طور مثال استفاده از اپلیکیشن‌های بهینه شده برای سخت افزار نظیر سافاری می‌تواند مدت زمان طولانی‌تری را نسبت به استفاده از گوگل کروم ذخیره کند.

اغلب مدل‌های مک بوک جدید از نظر تعمیرپذیری و ارتقاءپذیری امتیاز بسیار ضعیفی را گرفته‌اند. گذشت آن زمان که شما می‌توانستید به راحتی یک درایو اپتیکال را خارج کرده و جای آن یک کارت حافظه SSD بگذارید. مدل‌های جدید با یک حافظه رم که به مادربرد و باتری‌ها چسبانده شده، ارتقاء‌پذیر نیستند. اما به طور کلی کیفیت ساخت مک بوک ثابت است. کامپیوترهای اپل محصولات عمری هستند و لپ تاپ‌های این شرکت نیز از این قاعده مستثنا نیستند. نه تنها بدنه‌ی آلومینیومی این محصولات عبوردهنده‌ی خوبی برای گرما و حرارت داخلی است، بلکه یک شاسی محکم نیز در آن‌ها استفاده شده که می‌تواند مقاومت خوبی در برابر ضربات داشته باشد.

مک بوک ٬ مک بوک پرو یا مک بوک ایرِ

علاوه بر این‌ها، تمام مک بوک‌های جدید اپل دارای ویژگی‌های زیر هستند:

حافظه SSD: سریع‌تر از هارد درایو معمولی است و بیشتر در برابر صدمات فیزیکی مقاومت می‌کند. ظرفیت آن 128 و 256 گیگابایت خواهد بود.

ترک پد چند لمسی: فعالسازی ناوبری و کنترل کامپیوتر با ژست‌های حرکتی چند لمسی نظیر پین برای زوم و اسکرول دو انگشتی در مک بوک‌های جدید ممکن است.

کیبوردهایی با نور پس زمینه: شما می‌توانید نور آن‌ها را کم و زیاد کرده و یا خاموش کنید.

وایرلس 802.11ac: آخرین استاندارد وای فای که سرعت حداکثری 1.300 مگابیت بر ثانیه‌ای را ارائه می‌کند.

دوربین FaceTime HD و میکروفون: برای فیس تایم، اسکایپ و مکالمه‌های تصویری مشابه استفاده می‌شود.

درگاه هدفون (استریو): برخلاف آیفون، هر مک بوکی که عرضه می‌شود، دارای درگاه 3.5 میلی‌متری هدفون است.

سخت افزار داخلی تمام مدل‌ها از برخی جهات قابل انتخاب هستند. پردازنده، رم، ظرفیت SSD و تراشه‌ی گرافیکی بسته به مدلی که خریداری می‌کنید قابل انتخاب است. حالا که با پایه و اساس مک بوک‌ها آشنا شدید، در ادامه بهترین مدل برای هر نوع استفاده‌ی کاربری را مشخص خواهیم کرد.

بهترین مک بوک برای اغلب کاربران: مک بوک ایر

قیمت پایه 1099 دلاری

مک بوک ٬ مک بوک پرو یا مک بوک ایرِ

مک بوک ایر، زمانی یکی از ارزان قیمت‌ترین کامپیوترهای شرکت اپل است. آن گزینه‌ی خوبی برای انتخاب کاربرانی است که قصد مهاجرت به مک او اس را دارند و به طبع ارزش بالایی نسبت به مبلغی که می‌پردازید دارد.

طراحی این مدل برای سال‌ها بی‌تغییر مانده بود و از سال 2008 تا 2018 با ظاهری یکسان روانه‌ی بازار می‌شد. اما سال 2018 اپل فرم ظاهری آن را به طور کلی تغییر داد. شکل آن هرچند نشانگر مک بوک ایر اصلی است، اما باریک‌تر و سبک‌تر شده و بیشتر شبیه به مک بوک های 12 اینچی اپل شده است.

یکی از مهم‌ترین نقص‌هایی که مک بوک ایر اصلی داشت، فقدان یک نمایشگر رتینا بود و بر همین اساس وضوح نمایشگر کمی را ارائه می‌کرد. اما اپل این مورد را نیز سال گذشته برطرف کرد و حالا مک بوک ایر از یک نمایشگر باکیفیت رتینا برخوردار است که بسیار زیباتر از گذشته شده است. یکی دیگر از تفاوت‌ها، این است که حالا دیگر فقط در یک نسخه‌ی 13 اینچی عرضه می‌شود و خبری از نسخه‌ی 11 اینچی آن نیست.

مک بوک ٬ مک بوک پرو یا مک بوک ایرِ

مک بوک ایر می‌تواند عمر باتری حیرت‌انگیز 12 ساعته داشته باشد. البته متاسفانه اپل درگاه‌های مختلف را همانطور که در مدل مک بوک پرو شاهدش هستیم، از روی این مدل نیز حذف کرده است. جدا از جک هدفون، شما دو درگاه تاندربولت 3 را خواهید داشت که یکی از آن‌ها دارای منبع قدرت است. البته با کمی هزینه، شما می‌توانید یک USB هاب تهیه کرده و چند درگاه را به دیوایس خود اضافه کنید.

بهترین مک بوک برای کاربران حرفه ای: مک بوک پرو

قیمت پایه 1299 دلاری برای مدل 13 اینچی

قیمت پایه 2399 دلاری برای مدل 15 اینچی

مک بوک ٬ مک بوک پرو یا مک بوک ایرِ

مک بوک پرو در دو نسخه 13 و 15 اینچی عرضه می‌شود. تمام مدل‌ها در دو نسخه به یک تاچ بار مجهز هستند که خیلی طرفداران قدیمی اپل به آن علاقه ندارند. این نوار لمسی که شامل یک نمایشگر OLED‌ می‌شود، جایگزین دکمه‌های بالای کیبورد شده است.

این مدل‌ها، خواستنی‌ترین لپ تاپ‌های اپل هستند. مک بوک ها با هدف کاربران حرفه‌ای که نیازمند قدرت و حمل و نقل هستند طراحی شده‌اند و شما می‌توانید بسته به نیاز خود یکی از دو نسخه‌ی 13 یا 15 اینچی آن‌ها را تهیه کنید. تمام مدل‌ها از نمایشگر رتینا با پروفایل رنگ عریض (P3)، ترک پد فورس تاچ و حداقل رم 8 گیگابایتی برخوردارند.

مک بوک ٬ مک بوک پرو یا مک بوک ایرِ

متاسفانه ظرفیت داخلی پایه مدل 13 اینچی 128 گیگابایت است که برای کاربران حرفه‌ای این مقدار کم است. همچنین این مدل از کارت گرافیک Intel Iris قدرت می‌گیرد که می‌تواند به جز نمایشگر رتینای خود، یک نمایشگر 5K یا دو نمایشگر 4K دیگر را نیز روشن کند.

اما مدل 15 اینچی از کارت گرافیک مجزای Radeon Pro قدرت می‌گیرد که قادر به مدیریت دو نمایشگر 5K یا چهار نمایشگر 4K دیگر به جز خود نمایشگر اصلی دیوایس است. عملکرد و قیمت آن نیز نسبت به مدل کوچک‌تر، افزایش پیدا کرده است. اپل تمام درگاه‌های روی این لپ تاپ‌ها را حذف کرد و فقط دو درگاه USB-C را در آن‌ها قرار داد. این دو درگاه از نوع تاندربولت 3 بوده و تا قادر به انتقال فایل تا 10 گیگابیت بر ثانیه هستند. شما می‌توانید مک بوک پرو خود را از طریق هر یک از درگاه‌ها و توسط یک منبع قدرت USB-C، شارژ کنید.

خرید ریفربیشد یا دست دوم: مک بوک

مک بوک اپل با ظاهری مدرن‌تر و وزن سبک‌تر، جایگزین خوبی برای مک بوک ایر اپل است. متاسفانه آن دارای ایراداتی است، به خصوص نسخه‌های اولیه‌ی آن اینچنین هستند. گرمای بیش از حد یکی از مشکلات این لپ تاپ فاقد فن است، بنابراین نمی‌تواند از پردازنده‌های سریع‌تر استفاده کند. این دیوایس همچنین فقط از یک درگاه USB-C بهره می‌برد.

از طرفی دیگر، طراحی 12 اینچی آن را به قابل حمل‌ترین کامپیوتر اپل تبدیل کرده است. اگر اندازه و وزن کم، نگرانی اصلی شما برای خرید یک لپ تاپ جدید است، مک بوک اپل می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. البته اپل دیگر آن را به فروش نمی‌رساند و باید برای خرید آن به دنبال نسخه‌های ریفربیشد یا دست دوم باشید.

بهترین مک بوک؛ این یک انتخاب شخصی است

هر یک از لپ تاپ‌های اپل، پیکربندی متفاوتی دارند. مدل ایر گزینه‌ی مناسبی برای اغلب کاربران است و ارزش بالایی نسبت به هزینه‌ای که می‌کنید دارد. مک بوک پرو بهترین، اما گزینه‌ی گران‌تر برای حرفه‌ای‌تر ها است. اگر هم بخواهید یک مدل قدیمی‌تر 12 اینچی بخرید، شما یک کامپیوتر عالی برای سفرهایتان دارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*