تقویم نجومی آبان 98

تقویم نجومی آبان 98 ؛ رصد بارش شهابی اسدی و بارش شهابی ثوری جنوبی

تقویم نجومی آبان 98 برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود. علاقه‌مندان در آبان ۹۸ می‌توانند بارش شهابی ثوری جنوبی و بارش شهابی اسدی را رصد کنند.

پدیده‌های آسمانی برای محققان و پژوهشگران نجومی، علاقه‌مندان به فضا و آماتورهایی که به تازگی کار خود را شروع کردند بسیار حائز اهمیت است. از این رو این افراد می‌بایست همواره تقویم نجومی را مورد بررسی قرار دهند تا در زمان مناسب قادر به رصد این پدیده‌های زیبا باشند. از پدیده‌های مهم تقویم نجومی آبان 98 می‌توان به مواردی چون رصد بارش شهابی ثوری جنوبی، رصد بارش شهابی اسدی، هم‌نشینی سیاره‌های تیر و ناهید و ستاره دل کژدم، گذر سیاره تیر از مقابل خورشید، قران مه و مشتری اشاره کرد.

تقویم نجومی آبان 98

شنبه 4 آبان

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در تشریح تقویم نجومی آبان 98 گفت در ساعت 14:11 شنبه 4 آبان کره ماه به حضیض زمینی یعنی در کمترین فاصله خود با زمین می‌رسد و در این شرایط فاصله کره ماه تا زمین 361 هزار و 316 کیلومتر خواهد بود.

دوشنبه 6 آبان

در این روز و در ساعت 7:08 صبح ماه نو می‌شود، اما متاسفانه ضوابط علمی برای مشاهده هلال شامگاهی ربیع‌الاول در غروب این روز فراهم نخواهد بود. در ساعت 11:30 دوشنبه 6 آبان سیاره سبز آبی اورانوس در شرایط مقابله قرار می‌گیرد و همزمان با غروب خورشید این سیاره از افق شرق در زمینه صورت فلکی ماهی (حوت) طلوع می‌کند. گفتنی است به شرایطی مقابله می‌گویند که سیاره زمین بین یک سیاره و خورشید قرار بگیرد که بهترین شرایط در طول شب برای مشاهده این سیاره به وجود خواهد آمد.

سه شنبه 7 آبان

در ساعت 17:04 روز سه شنبه الهه آب یا همان سیاره ناهید 3.9 درجه جنوب هلال زیبای شامگاهی ربیع‌الاول قرار می‌گیرد و با توجه به سن و طول کمان هلال به آسانی در سراسر ایران هلال ماه حتی با چشم غیر مسلح در این شامگاه قابل رصد است.

پنجشنبه 9 آبان

در ساعت 7:30 صبح این روز در شرایط نور روز سیاره‌های تیر و ناهید با یکدیگر حدود 2.5 درجه جدایی زاویه‌ای خواهند داشت که به دلیل اینکه در آسمان شامگاهی قرار خواهند داشت، غروب این روز بعد از غروب خورشید وضعیت خوبی را برای رصد این دو سیاره در کنار هم ایجاد می‌کند. علاوه بر آن، قران مه و مشتری در شامگاه این روز در ساعت 17:52 به وقوع می‌پیوندد و سیاره عظیم‌الجثه برجیس 1.3 درجه جنوب هلال افزاینده ماه قرار خواهد داشت.

شنبه 11 آبان

در ساعت 1:10 بامداد شنبه 11 آبان کره ماه به گره نزولی خواهد رسید و در پایین مدار زمین قرار می‌گیرد. در ساعت 11:01 این روز نیز سیاره کیوان (زحل) فقط 0.6 درجه شمال ماه قرار خواهد گرفت.

دوشنبه 13 آبان

در این روز و در ساعت 13:53 ماه به تربیع اول خواهد رسید.

جهارشنبه 15 آبان

در این روز و در ساعت 3:30 بامداد بارش شهباری ثوری جنوبی به اوج خود خواهد رسید. این بارش شهابی به دلیل برخورد ذرات باقی‌مانده از دنباله‌دار ENKE با جو زمین به وجود می‌آید و اوج این بارش بین 5 تا 10 شهاب در ساعت است، اما متاسفانه به دلیل وجود نور ماه نمی‌توان این بارش شهابی کم‌نور را به خوبی رصد کرد.

پنجشنبه 16 آبان

در ساعت 12:07 ظهر روز پنجشنبه 16 آبان کره ماه به اوج زمینی می‌رسد و فاصله آن با زمین حدود 405 هزار و 60 کیلومتر خواهد بود.

شنبه 18 آبان

در این روز و در ساعت 22:48 سیاره ناهید (زهره) 3.8 درجه شمال ستاره دل کژدم (قلب العقرب) قرار می‌گیرد که به دلیل غروب این اجرام آسمانی در این ساعت، پیشنهاد می‌شود تا پیش از ساعت 17:45 که لحظه غروب این اجرام در افق غربی خواهد بود، این هم‌نشینی را رویت کنید.

یکشنبه 19 آبان

در ساعت 2:37 بامداد روز یکشنبه 19 آبان سیاره سرخ بهرام (مریخ) 2.6 درجه شمال ستاره بی‌ژوبین (سماک اعزال) در صورت فلکی خوشه قرار خواهد داشت. گفتنی است این اجرام ساعت 5 صبح این روز نیز از افق شرق طلوع خواهند کرد.

دوشنبه 20 آبان

دوشنبه 20 آبان برای رصدگران آماتور یک روز ویژه محسوب می‌شود؛ چراکه سیاره تیر در مقارنه داخلی قرار می‌گیرد و البته به دلیل انحراف مداری این سیاره با مدار زمین در هر مقارنه داخلی سیاره تیر قابل رویت نخواهد بود، اما در برخی از اوقات به خصوص روز دوشنبه 20 آبان پدیده گذر رخ خواهد داد و رصدگران حدود 50 دقیقه مهلت خواهند داشت تا لحظه غروب خورشید این سیاره از مقابل خورشید با دوربین‌ها و تلسکوپ‌های مجهز به فیلتر رصد خورشید ببینند. گفتنی است گذر بعدی این سیاره از مقابل خورشید 13 سال بعد رخ می‌دهد. گفتنی است مقارنه داخلی هنگامی رخ می‌دهد که سیاره‌های تیر و ناهید که از زمین به خورشید نزدیک‌تر هستند، بین زمین و خورشید قرار بگیرند.

سه‌شنبه 21 آبان 

در ساعت 17:04 این روز کره ماه در شرایط بدر و یا ماه کامل خواهد رسید.

پنجشنبه 23 آبان

در این روز و در ساعت 7:22 (وضعیت نور روز) ستاره مشهور دبران یا چشم گاو در 3 درجه جنب ماه قرار خواهد گرفت.

شنبه 25 آبان

در ساعت 9:30 صبح روز شنبه 25 آبان ستاره تیر به کمترین فاصله خورشید خواهد رسید. در این تاریخ نیز در ساعت 12:18 ظهر کره ماه به گره صعودی می‌رسد و در بالاتر از مدار زمین قرار خواهد گرفت.

یکشنبه 26 آبان

در ساعت 15:11 روز یکشنبه ستاره فلوکس 5.4 درجه شمال ماه قرار می‌گیرد که به دلیل نور روز این هم‌نشینی در شبانگاه همین روز قابل رویت خواهد بود.

دوشنبه 27 آبان

در ساعت 8:30 صبح اوج یکی از بارش‌های معروف سالیانه یعنی بارش اسدی است که به دلیل نور روز از یک طرف و نور ماه در تربیع آخر، شرایط خوبی برای رویت این بارش شهابی در افق بامدادی نیز وجود نخواهد داشت. این بارش از ذرات باقی مانده تمپل- تاتل ایجاد شده است. در ساعت 13:41 دقیقه این روز خوشه کندوی عسل فقط 0.9 درجه جنوب ماه قرار می‌گیرد که این پدیده نیز به دلیل نور روز قابل رصد نیست.

چهارشنبه 29 آبان

در ساعت 41 دقیقه بامداد روز چهارشنبه 29 مهر به آخرین پدیده تقویم نجومی آبان 98 می‌رسیم که در این زمان ماه به وضعیت تربیع آخر خواهد رسید و ساعت 2:54 بامداد این روز نیز ستاره دل شیر با جدایی 3.7 درجه جنوب ماه رویت می‌شود.