همکاری هواوی و ARM

همکاری هواوی و ARM از سر گرفته خواهد شد

همکاری هواوی و ARM به خاطر تحریم‌های آمریکا علیه شرکت چینی متوقف شده بود. بر اساس اعلام کمپانی ARM همکاری آن با بزرگترین گوشی‌ساز چینی از این پس باز هم ادامه پیدا خواهد کرد.

تحریم هواوی توسط دولت ایالات متحده آمریکا، سبب شد همکاری این شرکت چینی با همکاران آمریکایی که پیشتر در زنجیره تامین آن قرار داشتند، متوقف شود. بعد از این اتفاق شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و کوالکام، خیلی سریع از تصمیم تبعیت کرده و ارتباطشان با Huawei را قطع کردند.

علاوه بر شرکت‌های آمریکایی، تعدادی از شرکت‌هایی که در کشورهای دوست و هم‌پیمان آمریکا واقع شده‌اند نیز قطع همکاری با هواوی را اعلام کردند. هلدینگ انگلستانی ARM یکی از آن‌ها بود. این شرکت، حق امتیاز یکی از پراستفاده‌ترین معماری‌های پردازنده در دنیا را در اختیار دارد. هسته‌های سری Cortex-Axx که در پردازنده اصلی‌ تراشه‌های ساخت کوالکام به کار می‌رود، مبتنی بر این معماری هستند.

گوشی هوشمند هواوی

همکاری هواوی و ARM در آن زمان به بهانه آمریکایی بودن اصل تکنولوژی مورد استفاده در معماری پردازنده ARM رخ داد. این اتفاق برای شرکت چینی سنگین تمام شد. هواوی جزو معدود گوشی‌سازانی است که از تراشه‌های موبایل مخصوص خود در گوشی‌های هوشمندش استفاده می‌کند. این چیپست‌ها تحت شرکت زیر مجموعه HiSilicon طراحی و توسط TSMC ساخته می‌شوند. معماری مورد استفاده برای طراحی آن‌ها، ARM است. به عنوان نمونه در پردازنده اصلی جدیدترین تراشه موبایل این شرکت یعنی کایرین 990 5G هسته‌های Cortex-A76 و Cortex-A55 به کار رفته‌اند.

همکاری هواوی و ARM چطور ادامه پیدا خواهد کرد؟

در صورتی که همکاری هواوی و ARM همچنان معلق باقی می‌ماند، شرکت چینی باید معماری جایگزینی انتخاب می‌کرد، اما خوشبختانه دیگر نیازی به این کار نیست؛ تکنولوژی مورد استفاده برای طراحی معماری پردازنده ARM، طبق بیانیه جدید، کاملا انگلیسی است! این موضوع به هلدینگ نام برده اجازه می‌دهد بدون ترس از مواخذه شدن توسط آمریکا و قطع شدن همکاریش با شرکت‌های این کشور، به داد و ستد با بزرگترین سازنده تجهیزات مخابراتی در دنیا ادامه بدهد. یکی از سخنگویان ARM به وسیله ارسال یک ایمیل در پاسخ پرسش‌های خبرگزاری رویترز اعلام کرد استانداردهای v8 و v9 آن‌ها در انگلستان توسعه پیدا کرده‌اند.

هنوز سایه تحریم‌ها بر سر هواوی است، هر چند این موضوع همانند چهار الی پنج ماه قبل، چندان سرسختانه دنبال نمی‌شود. Huawei هدف فروش 300 میلیون دستگاه گوشی هوشمند طی سال 2019 را برای خود ترسیم کرده است. سال گذشته، در ابتدای سال، هدف این شرکت برای فروش 200 میلیون گوشی را دور از دسترس خطاب کردیم، اما شرکت چینی توانست از این مرز نیز عبور کند.

البته امسال با در نظر گرفته دشواری‌هایی که طی 2019 گریبان هواوی را گرفت، دستیابی به فروش 300 میلیونی حقیقتا دشوار خواهد بود. هواوی تا امروز، به لطف فروش خوب در بازارهای کشور چین، مرز فروش 200 میلیون دستگاه را رد کرده است. برای دستیابی به رکورد مورد نظر، شرکت باید طی دو ماه آتی، 100 میلیون گوشی بفروشد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*