یخ روی ماه

کشف تازه چندین تکه یخ روی ماه از منابع مختلف تشکیل دهنده‌ی آن‌ها خبر می‌دهد

بررسی دهانه‌های آتشفشانی قطب جنوب ماه، وجود چندین تکه جدید یخ روی ماه را تایید می‌کنند. اما ظاهرا این تکه یخ‌ها از منابع متفاوتی نسبت به یخ‌هایی که پیشتر کشف شده بودند، به وجود آمده‌اند.

شواهد و مدارک نشان می‌دهند که دهانه‌های آتشفشانی قطب جنوب ماه حاوی تکه‌های یخ هستند، اما سال‌هاست که در انجمن علمی بحث سر این است که برای اولین بار در کجا و در چه زمانی روی سطح قمری آب ظاهر شده است.

با این حال، اکنون محققان می‌گویند که وجود یخ روی ماه می‌تواند ناشی از چند رویداد مختلف باشد. طبق مقاله جدید و آموزنده‌‌ی برگرفته از IFL Science: 

برای تعیین عمر یخ‌ها، محققین با استفاده از اطلاعات بدست آمده به کمک مدارگرد شناساگر ماه ناسا (LRO) که عکس‌هایی از ماه در دهه گذشته جمع آوری کرده است و با تحلیل لبه این دهانه‌ها تلاش کردند که سن یخ‌ها را تخمین بزنند. دهانه‌های قدیمی‌تر علائم فرسودگی بیشتری در اطراف لبه‌ها داشتند، همچنین حفره‌های ایجاد شده به وسیله سیارات یا ستاره‌های دنباله دار نشان می‌دهد که با گذشت زمان ضربه‌های زیادی بر سطح آن وارد شده است.

یخ روی ماه

Ariel Deutsch، فارغ التحصیل دانشگاه Brown در حوزه علوم زمین شناسی، زیست محیطی و نجوم که نویسنده اصلی یک تحقیق جدید است، خاطر نشان کرد که عمر یخ‌های موجود در کره ماه، باعث می‌شود تا دانشمندان از منشاء اصلی آب یخ زده سردربیاورند.

کشف عمر این ذخایر به طور بالقوه می‌تواند، چیزهایی درباره منشاء این چندین تکه یخ روی ماه را ما بگوید و این موضوع به ما در درک و کشف منابع و توزیع آب در منظومه شمسی کمک می‌کند. برای اهداف اکتشافی، ما باید توزیع عرضی و عمودی این ذخایر را بفهمیم تا چگونگی دسترسی به آن‌ها را کشف کنیم. این توزیع با گذشت زمان تکامل می‌یابد، بنابراین ایده داشتن در مورد عمر این یخ‌ها بسیار حائز اهمیت است.

یخ روی ماه

زمان تشکیل یخ روی ماه

بیشتر یخ‌های موجود در قطب‌های ماه، حداقل 3 میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند. با این حال، یخ‌هایی هم وجود دارند که عمر کمتری داشته باشند و این موضوع نشان می‌دهد که در زمان دیگری به وجود آمده‌اند.

یخ‌های موجود در دهانه‌های قدیمی‌تر و بزرگ‌تر، به دلیل بمباران‌ سیارک‌ها و ستاره‌های دنباله دار در طول زمان تکه تکه شده بودند. اما یخ‌هایی که در دهانه‌های جدیدتر کشف شده‌اند، سطح صاف‌تری دارند. اعتقاد بر این است که این یخ‌های جدیدتر نسبت به یخ‌های قدیمی با روش متفاوتی در ماه به وجود آمده‌اند. اگر یخ‌ها واقعا عمر و سنین مختلفی داشته باشند، نشان دهنده این است که احتمالا از منشاء و منبع مختلفی به وجود آمده‌اند.

یخ روی ماه

این مساله سوال مهمی را مطرح می‌کند: اگر ته نشین شدن این ذخایر زمان‌های مختلفی داشته، پس چگونه یخ به آنجا منتقل شده؟ در اینجا نظریه‌ای برای پاسخ به این سوال وجود دارد:

دانشمندان می‌گویند، سالیان پیش کره ماه تحت تاثیر اصابت و ضربه‌های شدید سیارک‌ و ستاره‌های دنباله دار که هر کدام از آن‌ها حاوی مقادیری یخ و آب بودند، قرار گرفت. بنابراین، یخ‌های جدیدتر احتمالا از طریق این سنگ‌های آسمانی یا به وسیله فعل و انفعالات باد خورشیدی وارد کره ماه شده‌اند. به گفته نویسنده‌ای به نام Jim Head، تنها راه برای اطمینان و شناخت دقیق این است که نمونه‌ها و تحقیقات بیشتری از کره ماه به دست آوریم.

هنگامی‌ که برای اکتشافات بیشتر و طولانی مدت به موضوع اعزام انسان به ماه فکر می‌کنیم، قبل از آن باید بدانیم چه منابعی وجود دارند که بتوانیم روی آن‌ها حساب کنیم. اینگونه مطالعات به ما کمک می‌کنند تا پیش بینی کنیم که برای پاسخ به این سوالات به کجا باید برویم؟

برنامه Artemis‌ ناسا ارسال یک زن و مرد به ماه در پنج سال آینده است. این برنامه می‌تواند اطلاعات جدیدی را ارائه دهد و به ما کمک کند تا ماه را بهتر و بیشتر بشناسیم و همچنین بدانیم که چه پیامدهایی برای گذشته و آینده کره زمین داشته و خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*