کنترل ذهنی پهپادهای نظامی

محققان پتناگون به دنبال راهی برای کنترل پهپادهای نظامی توسط امواج مغزی هستند

محققان پنتاگون به دنبال راهی هستند که بتوان از ذهن برای کنترل پهپادهای نظامی استفاده کرد. این می‌تواند جبهه‌های جدید جنگی ایجاد کند!

تصور روزی که کنترل پهپادهای نظامی حمل کننده‌ی موشک‌های‌ آتشین نه توسط یک جوی استیک یا کیبورد کامپیوتر کنترل شوند، بلکه به وسیله‌ی ذهن یک سرباز که می‌تواند با اندیشه‌های خود آن را هدایت کند و سپس یک حمله‌ی ویرانگر را به سمت هدف انجام دهد، دور نیست. سایت Futurism در این مورد می‌گوید:

پنتاگون در تلاش برای ساخت یک فناوری است که به سربازان اجازه می‌دهد پهپادهای نظامی را توسط ذهن خودشان کنترل کنند. کار کردن با گروهی از پهپادها، کنترل توسط سرعت فکر و نه از طریق دستگاه‌های مکانیکی، موضوع‌هایی است که آل اموندی، محقق عصبی دارپا در مصاحبه‌ی اخیر خود به آن‌ها اشاره کرده است.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کارنگی ملون که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا هم هست، سخت مشغول کار روی یک واسط مغز و رایانه (BCI) هستند که توسط جراحی داخل مغز کاربر جای نخواهد گرفت و به جای آن، روی سر خود خواهد گذاشت. اما این ایده که از چنین اختراعی برای کنترل هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شود، سوال‌های دشواری را در ذهن ما شکل می‌دهد. چه رخ می‌دهد اگر یک سرباز به صورت اتفاقی به یک فرمان فکر کند؟ یا یکی از اعضای دشمن کنترل کننده‌ی این پهپاد را به دست آورد و از آن بر علیه خود مهاجمان استفاده کند؟

کنترل ذهنی پهپادهای نظامی ایده‌ی جدیدی نیست

البته این ایده کاملا جدید نیست. پیشتر نیز یک استارتاپ برای توسعه‌ی یک پهپاد با قابلیت کنترل ذهنی شکل گرفته بود یک شرکت چینی به نام EEGSmart به منظور دستیابی به یک پهپاد با قابلیت کنترل ذهنی، روی توسعه‌ی یک واسط مغز و ماشین (BMI) متمرکز شده است و به نقل از شخصی که این دیوایس را آزمایش کرده، هرچند آن عالی نبوده، اما می‌تواند خبر از آینده‌ای روشن در این بخش حوزه فناوری بدهد.

چنین فناوری همچنین می‌تواند انقلابی در نحوه برخورد با مشکلات سلامتی ایجاد کند. با چنین وسیله‌ای، افرادی که دارای اندام فلج و بی‌حرکت هستند، می‌توانند پروتزها و یا حتی اسکلت کامل بدن خود را از طریق ذهن کنترل کنند. و همه‌ی این کارها بدون هرگونه عمل جراحی امکان‌پذیر است!

در حالی که نیروهای نظامی ایالات متحده تلاش می‌کنند بهترین رابط کاربری را برای کنترل پهپادها پیدا کنند تا از آن در جنگ‌ها استفاده کنند، خطر واقعی این است که چنین فناوری می‌تواند جبهه‌ی جدیدی برای جنگ را ایجاد کند و از آن برای کشت و کشتار استفاده شود. ایالات متحده حتی به دنبال استفاده از نیروهای رباتیک است تا آن‌ها را به جای نظامیان انسانی روانه‌ی میدان جنگ کند. این دقیقا همان چیزیست که نمونه‌ی آن را حدود 20 سال پیش در فیلم «ترمیناتور» با بازی آرنولد شوارتزنگر دیده‌ایم.

کنترل ذهنی پهپادهای نظامی

ادغام ذهن و ماشین، مدت‌هاست که به موضوع داغ داستان‌های علمی تبدیل شده است، اما با هر پیشرفت جدیدی که در فناوری حاصل می‌شود، ما به آینده‌ای نزدیک می‌شویم که پیامدهایی غیرقابل تصور را به همراه خواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*