فایل RAW یا JPEG

فایل RAW یا JPEG ؛ کدام برای عکاسی گزینه‌ی بهتری است؟

چه تفاوتی بین فایل RAW و JPEG در تصاویر دارد؟ کدام یک برای عکاسی گزینه‌ی بهتری است؟ ما در ادامه به تمامی سوال‌های شما در این مورد پاسخ خواهیم داد.

وقتی شما به سمت استفاده از یک دوربین SLR‌ دیجیتال یا دوربین بدون آینه روی می‌آورید، شما با این انتخاب مواجه می‌شوید که آیا باید همچنان با JPEG عکاسی کنید یا آنکه به RAW مهاجرت کنید. بهترین گزینه پیش روی شما کدام است؟ ما در این مقاله با مقایسه‌ی این دو فرمت، به بهترین پاسخ خواهیم رسید.

فایل RAW چیست؟

شما می‌توانید تصور کنید که یک فایل راو همانند فیلم‌های قدیمی عکس است که شما آن‌ها را به اتاق تاریک می‌بردید. در واقع فایل‌های راو شامل کلیه‌ی داده‌های موجود در تصویر است که می‌توانید بعدا آن‌ها را پردازش کنید.

این فایل‌ها دارای فرمت استانداردی نیستند. نزدیک‌ترین گزینه فرمت DNG ادوبی است که دوربین‌های هوشمند و گوشی‌های موبایل قادر به عکاسی با فایل RAW به آن تمایل دارند. البته این فرمتی نیست که دوربین نیکون، کانن یا سونی از آن استفاده می‌کند. برخی دوربین‌ها عکس‌هایشان را با فرمتی که آن هم RAW نام دارد ثبت می‌کنند، اما اکثریت قریب به اتفاق دوربین‌ها این کار را نمی‌کنند.

فایل‌های راو نیازمند برنامه‌های خاصی برای مشاهده یا ویرایش هستند. ادوبی ارائه کننده‌ی دو نرم افزار به نام لایت روم و فتوشاپ است که هر دو محبوبیت بالایی دارند. Darktable و RawTherapee نیز دو گزینه‌ی رایگان دیگر هستند که بدون نیاز به ثبت نام یا اشتراک، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این دو اپلیکیشن متن باز بوده و هر کسی که سررشته‌ای در کدنویسی دارد، می‌تواند ببینید که نحوه‌ی عملکرد آن‌ها به چه صورت است و آن‌ها را به دلخواه خود ویرایش کند.

چرا عکاسان عاشق RAW هستند؟

بسیاری از مردم عکاسی با RAW را بیشتر دوست دارند. اما چه دلایلی وجود دارد که باعث محبوبیت عکاسی راو توسط عکاسان شده است؟

فایل RAW یا JPEG

← فایل‌های RAW داده‌های بیشتری را ذخیره می‌کنند

فایل‌های راو تمام داده‌هایی که دوربین شما هنگام ثبت عکس دریافت می‌کند را ذخیره می‌کنند. این فایل‌ها همانند فایل‌های صوتی WAV یا FLAC می‌مانند. وقتی شما در حالت RAW عکاسی کنید، تمام اطلاعاتی که با دوربین ثبت شده است را همراه خود خواهید داشت.

← فایل‌های RAW برای ویرایش بهتر هستند

از آنجایی که این فایل‌ها فشرده‌سازی نشده‌اند، شما می‌توانید به دلخواه آن‌ها را پردازش کنید. شما تمام داده‌هایی که توسط دوربین ذخیره شده است را در اختیار خواهید داشت و در عین حال عکس را نیز مشاهده می‌کنید. این آزادی عمل به شما اجازه می‌دهد داده‌هایی نظیر روشنایی یا تاریکی را مجددا به تصاویر خود بازگردانید تا عکس خام را در اختیار داشته باشید.

از نظر فنی شما یک تصویر را ویرایش نمی‌کنید، در عوض به رایانه می‌گویید که چگونه می‌تواند داده‌هایی که برای ثبت عکس ترتیب داده‌اید را به منظور ساخت تصویر نهایی کنار هم بگذارد.

← شما داده‌های اصلی عکس را حفظ می‌کنید

ویرایشگران تصاویر که فایل‌های RAW را ویرایش می‌کنند، به عنوان ویرایشگرهای بی‌خطر شناخته می‌شوند. این بدان خاطر است که آن‌ها نمی‌توانند هیچ تغییری در فایل اصلی ایجاد کنند. آن‌ها هر نوع ویرایشی که انجام می‌دهند را در قالب یک فایل جداگانه ذخیره می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند آن را با یک فرمت دیگر (نظیر JPEG) ذخیره کنید. توجه داشته باشید که این ویرایشگرها می‌توانند فایل‌های JPEG‌ اصلی شما را نیز ذخیره کنند. این درحالیست که دیگر نرم افزارها قادر به چنین کاری نیستند.

معایب فایل‌های RAW

هرچند فایل‌های RAW، فایل‌های بسیار خوبی هستند، اما چندان بدون ایراد هم نیستند. در ادامه به برخی اشکالات این نوع فایل‌ها اشاره خواهیم کرد.

فایل RAW یا JPEG

← کار با فایل‌های RAW کندتر است

شما باید یک فایل راو را پیش از آنکه برای پرینتر خود جهت چاپ ارسال کنید، برای یکی از اعضای خانواده خود از طریق ایمیل بفرستید یا آن را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارد، باید به فرمت دیگری تبدیل کنید.

این بدان معناست که باید پشت کامپیوتر بنشینید، منتظر باشید عکس‌ها به آن منتقل شوند، ویرایش‌های لازم را روی آن‌ها انجام دهید و سپس منتظر بمانید تا آن‌ها با فرمت دیگری ذخیره شوند. شما در گذر زمان و کسب تجربه می‌توانید طولانی بودن این پروسه را کاهش ببخشید، اما همچنان با همان سرعت که خود دوربین تصاویر را آماده می‌کند، این کار ممکن نخواهد شد.

← شما باید در مورد چگونگی پردازش تصاویر RAW بدانید

برای بهره بردن از تمام مزایای فرمت‌های راو، شما باید بدانید که چگونه یک عکس با استفاده از نرم افزاری همچون ادوبی فتوشاپ پردازش می‌شود. این بدان معناست که باید مفاهیم مختلف عکاسی نظیر نوردهی، وایت بالانس و محدوده دینامیکی را بلد باشید.

هرچند می‌توانید از ویرایشگر تصاویر بخواهید خود به صورت خودکار تنظیمات را انجام دهد، اما هیچکس بهتر از خود شما که عکس را ثبت کرده‌اید، نمی‌تواند وجه‌های مختلف یک عکس را تنظیم کند. و اگر نمایشگر تصاویر شما از فایل‌های RAW پشتیبانی می‌کند، متوجه خواهید شد که در اولین نگاه چقدر تصاویر پردازش نشده کسل کننده به نظر می‌رسند و نیاز مبرمی به پردازش دارند.

← فایل‌های RAW فضای ذخیره‌ی بیشتری می‌طلبند

فایل‌های راو تمام اطلاعاتی که دوربین ثبت می‌کند را ذخیره می‌کنند، بنابراین استفاده از آن‌ها کاملا برخلاف فایل‌های JPEG است و هیچ صرفه جویی در فضای ذخیره‌سازی انجام نمی‌شود. اگر تنظیمات RAW به علاوه JPEG را انتخاب می‌کنید تا عکس‌هایتان در هر دو قالب به صورت همزمان ذخیره شوند، فضای بیشتری از کارت حافظه، کامپیوتر یا فضای ذخیره‌سازی ابری شما اشغال خواهد شد. در نتیجه نیازمند پرداخت هزینه‌ی بیشتری برای در اختیار داشتن فضای بیشتر خواهید بود.

فایل‌های JPEG‌ چه هستتند؟

JPEG نام کوتاه شده‌ی Joint Photographic Experts Group (گروه مشترک کارشناسان گرافیک) است. این نام گروهی با همین نام است که استاندارد JPEG را در سال 1992 به وجود آوردند.

از آن زمان، JPEG به عنوان یک استاندارد متداول برای ذخیره و اشتراک‌گذاری عکس‌ها استفاده می‌شود. تمام تصاویری که با دوربین یا گوشی هوشمند خود می‌گیرید به صورت پیشفرض با این فرمت ذخیره می‌شوند. وقتی یک عکس را در یک سایت می‌بینید، به احتمال خیلی زیاد آن یک فایل JPEG است. تمام تصاویری که ما در مطالب سایتمان قرار می‌دهیم نیز با همین فرمت هستند.

مزایای استفاده از فایل‌های JPEG

بی‌شک این فرمت دارای مزایای زیادی است که اینقدر نزد کاربران در سراسر جهان محبوب شده است.

فایل RAW یا JPEG

← فایل‌های JPEG آماده‌ی استفاده‌اند

فایل‌های JPEG آماده‌ی مشاهده، چاپ و اشتراک‌گذاری در هر لحظه‌ای هستند که بخواهید. دوربین شما تمام پردازش را انجام می‌دهد. شما می‌توانید از این تصاویر برای ثبت عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا برای استفاده در یک گالری عکس یا یک بیلبورد تبلیغاتی استفاده کنید.

← فایل‌های JPEG همه‌جا باز می‌شوند

زمانی که شما عکس‌هایتان را با فرمت JPEG ذخیره می‌کنید، شما می‌دانید که قادر به مشاهده‌ی آن از طریق هر دیوایسی که استفاده می‌کنید هستید. این به شما آزادی عمل بیشتری نسبت به زمانی که عکس‌هایتان به صورت RAW ذخیره شده بود، برای انتخاب یک نرم افزار مدیریت یا ویرایش تصاویر می‌دهد. این حقیقت برای کسانی که تصاویر شما را دریافت می‌کنند نیز وجود دارد.

← فایل‌های JPEG برای عکاسی سریع بهتر هستند

وقتی در حال پوشش یک رویداد یا مراسم ورزشی هستید، ممکن است تمایل بیشتری به سمت عکاسی JPEG پیدا کنید. این بدان خاطر است که ذخیره‌ی فایل‌های RAW روی کارت حافظه‌ی شما زمان بیشتری طول خواهد کشید. اگر بخواهید چند عکس پشت سر هم بگیرید، ممکن است دوربین شما در حالی که برای ذخیره‌ی فایل‌های حجیم راو تلاش می‌کند، هنگ کند. بنابراین لحظه‌های خوب را از دست خواهید داد.

چرا هرکسی به JPEG علاقه ندارد؟

علیرغم محبوبیت بالایی که فایل‌های JPEG دارند، دلایلی نیز وجود دارد که باعث می‌شود برخی عکاسان به سمت استفاده از آن روی نیاورند.

فایل RAW یا JPEG

← JPEG یک فرمت از دست دادنی است

این فایل‌ها خیلی ساده به اشتراک گذاشته می‌شوند و در هر جایی نظیر صفحات وب باز می‌شوند. این بدان معناست که تعادل خوبی بین ایجاد یک تصویر زیبا و در عین حال یک فایل کم حجم وجود دارد. به دلیل فشرده سازی تصاویر، ممکن است از دست دادن کیفیت آن‌ها شما را ناراحت کند.

← JPEG تمام اطلاعات را ذخیره نمی‌کند

JPEG نمی‌تواند تمام اطلاعاتی که دوربین ثبت می‌کند را ذخیره کند. این فرمت بسیاری از رنگ‌ها را نیز ذخیره نمی‌کند، بنابراین شاید متوجه تغییر در سایه یا تن رنگ‌ها نسبت به نسخه‌ی RAW آن تصویر باشید. عکس‌هایی که با این فرمت گرفته می‌شود اطلاعات زیادی را در قسمت‌های بسیار روشن یا تاریک خود از دست خواهند داد.

← JPEG توسط دوربین پردازش می‌شود

فایل‌های JPEG نسخه‌ی نهایی یک عکس هستند. در حالی که شما می‌توانید یک فایل JPEG را ویرایش کنید، اگر آن نسخه‌ی ویرایش شده را در فایل دیگری ذخیره نکنید، روی همان فایل اصلی ذخیره خواهند شد. برخی تغییرات بدون استفاده از یک نرم افزار ویرایش عکس، ممکن نیست.

RAW در برابر JPEG : کدام بهترین است؟

بنابراین کدام فرمت برای عکاسی بهتر است؟‌ آن کاملا بسته به نیازهای شما دارد. چرا می‌خواهید عکاسی کنید و در چه شرایطی قصد عکاسی دارید؟

به طور مثال اگر در یک کنسرت برای عکس روی یک مجله مشغول عکاسی هستید، شما باید RAW را انتخاب کنید. پیچیدگی نور شاید نیاز به پردازش دستی تصویر باشد تا بهترین عکس حاصل شود. اما اگر می‌خواهید در رویدادهای سریع نظیر حرکت حیوانات یا دویدن کودکان عکاسی کنید، اینجاست که ارزش JPEG به خاطر پردازش سریع‌تر آن بیشتر است.

همچنین اگر وقت پشت کامپیوتر نشستن و ویرایش تصاویر را دارید، می‌توانید از RAW استفاده کنید. اما اگر می‌خواهید عکس‌هایی که می‌گیرید همان لحظه آماده‌ی استفاده و اشتراک‌گذاری باشند، باید از JPEG استفاده کنید.