بنزین با اکتان بالا

لزوم استفاده از بنزین با اکتان بالا ؛ بنزین معمولی چه آسیبی به خودرو می‌رساند؟

بنزین معمولی با بسیاری از خودروهای وارداتی و مونتاژی داخل کشور سازگار نیست و به همین دلیل آسیب‌های شدیدی به همراه دارد. از این رو مالکان وسایل نقلیه باید از بنزین با اکتان بالا استفاده کنند.

در پمپ بنزین‌های کشور بنزین معمولی عرضه می‌شود که با بسیاری از خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل سازگاری ندارد. بنزین معمولی در طولانی مدت باعث می‌شود به موتور این خودروها آسیب‌های جدی وارد شود. به طور کلی در ایران دو نوع بنزین به صورت معمولی و سوپر قابل دسترس است؛ واحد اکتان بنزین معمولی 87 و واحد اکتان بنزین سوپر 95 است که متاسفانه اخیرا این بنزین هم کمیاب شده است. البته بنزینی که در سطح اروپا عرضه می‌شود دارای تنوع بیشتری است.

گفتنی است اکتان درجه کیفی بنزین محسوب می‌شود. در واقع اکتان میزان مقاومت بنزین در برابر ضربه موتور را مشخص می‌کند و هر مقدار که این امتیاز بیشتر باشد، بنزین در برابر ضربه موتور دارای مقاومت بیشتری خواهد بود؛ به بیانی دیگر اگر میزان اکتان یک بنزین در سطح بالایی باشد، قادر است بیشتر از سایر بنزین‌ها فشرده شود و در برابر حرارت تولیدی طی فرایند فشرده‌سازی دیرتر منفجر می‌شود.

بنزین اکتان بالا بهتر از بنزین معمولی است

بر اساس گزارشی که به صورت رسمی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منتشر شده است، به واسطه بنزینی که دارای اکتان بالایی است، می‌توان از نرخ‌های فشرده‌سازی بیشتری استفاده کرد. گفتنی است نرخ فشرده‌سازی با مقرون‌به‌صرفه بودن حرارتی ارتباط مستقیم دارد و به هر مقدار نرخ فشرده‌سازی بیشتر باشد، موتور دارای عملکرد مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. علاوه بر این، زمان‌بندی پیشرفته احتراق به واسطه بنزین اکتان بالا امکان‌پذیر خواهد بود، به این معنا که شمع به خوبی در زمانی که پیستون به بالاترین شرایط فشرده‌سازی می‌رسد، عمل خواهد کرد.

عدم سازگاری خودروهای تولید داخل به بنزین با اکتان بالا

خودروهای شهری با استفاده از بنزین اکتان بالا دارای عملکرد بهتری خواهند بود، مشروط به اینکه با بنزین اکتان بالا سازگار باشند. گفتنی است خودروهای تولید داخل با بنزین اکتان بالا سازگاری خوبی ندارند. از این رو اگر خودروساز به مشتری بگوید که از بنزین معمولی استفاده کند، بنزین اکتان بالا در عملکرد این خودرو تفاوت چشمگیری ایجاد نمی‌کند، اما اگر خودرویی خریداری کرده باشید و خودروساز به شما بگوید از بنزین اکتان بالا استفاده کنید، قطعا خودرو عملکرد بهتری را ارائه خواهد داد.

چگونه به بنزین با اکتان 93 به بالا دسترسی پیدا کنیم؟

دسترسی به بنزین با اکتان 93 به بالا در ایران کمی دشوار است. در این شرایط بهترین راه تهیه اکتان از فروشگاه معتبر است. به واسطه خرید اکتان از فروشگاه‌های معتبر، واحد اکتان بنزین خودرو شما بین 5 تا 12 واحد افزایش پیدا خواهد کرد. میزان افزایش واحد اکتان بنزین خودرو شما در کاتالوگ اکتانی که خریداری می‌کنید درج شده است. همچنین در بازار کشور اکتان در حجم‌های 200 و 300 میلی‌لیتر قابل دسترسی است که قبل از هر بار سوخت‌گیری کامل (باک پر) ریختن کل محصول به داخل باک الزامی محسوب می‌شود.

استفاده از اکتان برای خودروهای وارداتی و مونتاژ داخل چه مزایایی دارد؟

  1. واحد اکتان سوخت به میزان 5 تا 12 درصد افزایش پیدا می‌کند.
  2. انتشار میزان ذرات، هیدروکربن‌ها، مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را کاهش می‌دهد.
  3. عملکرد سیستم سوخت و تمیز کردن برخی از بخش‌های آن بهبود پیدا می‌کند.
  4. بازدهی موتور افزایش می‌یابد.
  5. از ایجاد رسوب جلوگیری می‌کند.
  6. به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند.
  7. به عنوان تمیزکننده موتور خودرو عمل خواهد کرد.
  8. از آسیب‌هایی که از مصرف بنزین با اکتان پایین ناشی می‌شود، جلوگیری می‌کند.
  9. برای کاتالیزور اگزوز و سنسور اکسیژن آسیبی ایجاد نخواهد کرد.
  10. تراکم سوخت را در موتور افزایش داده و بدون ایجاد تغییر در اندازه آن، باعث ایجاد قدرت بیشتری در خودرو می‌شود.
  11. از سوپاپ‌ها حفاظت می‌کند.
  12. ریب زدن خودرو را کاهش می‌دهد.

گفتنی است بنزین‌هایی با اکتان 95، 97، 98، 99 و 100 در اروپا عرضه می‌شوند که قیمت هر یک از آنها متفاوت است و کیفیت این بنزین‌ها با نماد ویژه RON به معنای Research Octane Number مشخص می‌گردد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*