فناوری باتری جدید

به لطف این فناوری باتری جدید خودرو الکتریکی شما در عرض 10 دقیقه شارژ می‌شود!

محققان دانشگاه پن استیت موفق به توسعه‌ی یک فناوری باتری جدید شده‌اند که می‌تواند خودرو الکتریکی شما را تنها در 10 دقیقه شارژ کند. این محققان همچنین می‌خواهند مدت این شارژ را باز هم کاهش دهند.

در حالی که نگرانی‌ها از محدوده پیمایش اتومبیل‌های الکتریکی ممکن است طی سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده باشد و خودروهای الکتریکی امروزی قادر به طی کردن مسافت‌های زیادی هستند٬ مسئله‌ی بعدی که باید برطرف شود شارژ کردن باتری آن‌ها است. علیرغم بهبود فناوری شارژ در باتری خودروهای الکتریکی٬ اما همچنان آن‌ها مجبور هستند تا مدت‌ها در صف پمپ‌های برق قرار داشته باشند!

به لطف تحقیقات گروهی از دانشگاه پِن استیت با ریاست چائو یانگ وانگ٬ آن‌ها موفق به کار روی یک فناوری باتری جدید شده‌اند که می‌تواند زیر کاپوت اتومبیل‌ها قرار بگیرد و تنها در عرض 10 دقیقه٬ به سطح شارژ 80 درصد برسد. این اتفاق می‌تواند ساعت‌ها ماندن در صف‌های شارژ اتومبیل را از بین ببرد.

نحوه شارژ شدن فناوری باتری جدید گروه چائو یانگ وانگ

تحقیقات وانگ روی مسئله‌ی ساده‌ای متمرکز شده است؛ این ایده که فقط یک باتری لیتیوم یونی با انرژی بیشتری شارژ شود. با این حال مشکل شارژ این باتری‌ها در این است که در فرآیند شارژ٬ لیتیوم برای تشکیل رسوبات روی سطح الکترود منفی فرصت پیدا می‌کند و همین باعث کاهش عمر باتری می‌شود. اما حالا محققان ایده‌ای را به دست آورده‌اند که ابتدا با گرم کردن بیش از حد باتری٬ آن‌ها می‌توانند جلوی رسوب‌دهی صفحات لیتیومی را بگیرند. این محققان سپس آن را روی باتری‌های صنعتی که در اتومبیل‌ها استفاده می‌شوند٬ بدون گرم کردن آزمایش کرده‌اند. پس از 60 چرخه٬ صفحات لیتیومی شروع به شکل‌گیری می‌کنند.

آن‌ها دوباره این آزمایش را انجام دادند٬ اما این مرتبه این آزمایش را در دمای 60 درجه سانتی‌گرادی انجام دادند. این کار باعث شارژ 2500 مرتبه باتری بدون تشکیل صفحات لیتیومی شد. گفته می‌شود این معادل پیمایش 750 کیلومتر با اتومبیل است. گرچه ما مطمئن نیستیم که این فناوری باتری جدید بتواند راهی به اتومبیل‌های برقی پیدا کند٬ اما محققان همچنان امیدوارند تا بتوانند این مدت شارژ را هم کاهش داده و به 5 دقیقه برساند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*