تیبا

تیبا ؛‌ بررسی مشخصات، امکانات و طراحی محصول پرفروش سایپا

تیبا به عنوان خودرو ملی و پرفروش گروه خودروسازی سایپا محسوب می‌شود که در این مقاله قصد داریم مشخصات، امکانات و طراحی این سدان پرفروش شرکت سایپا را بررسی کنیم.

خودرو تیبا را باید یک سدان ملی دانست که در سال 1387 با نام مینیاتور توسط گروه خودروسازی سایپا رونمایی شد. این در حالی است که سایپا پروژه ساخت تیبا را حدود 10 سال پیش با کد S81 شروع کرده بود. تیبا در سمگنت B قرار داشته و به نوعی آن را با تلفیق قطعات خودروهای پراید، ریو و تا حدودی رنو L90 ساخته‌اند. این خودرو در کنار نقاط ضعف متعدد، با توجه به قیمت مناسب و بهتر بودن از پراید، توانست با استقبال خوبی از سوی مشتریان ایرانی روبه‌رو شده و در بازار خودرو به فروش خوبی دست پیدا کند. همچنین تیبا را باید اولین خودرو سایپا دانست که بر پایه پلتفرم X200 این گروه خودروسازی طراحی شده است. گفتنی است سایپا از این پلتفرم برای ساخت ساینا و سایپا کوییک نیز استفاده کرده است.

مشخصات ظاهری تیبا

تیبا

باید بدانید شرکت ایتالیایی ایتال دیزاین طراحی تیبا را انجام داده است، اما نمی‌توان آن را یک طراحی امروزی دانست؛ زیرا پروژه تولید این خودرو از چندین سال پیش شروع شده و همچنین طراحی آن به دو دهه قبل بر می‌گردد. از این رو تیبا یک خودرو با طراحی کاملا قدیمی است، اما اگر طراحی این خودرو را با شرایط 20 سال گذشته در نظر بگیریم، می‌توان چنین طراحی را برای یک خودرویی با قیمت ارزان مناسب دانست. البته تیبا در حال حاضر از نظر طراحی با خودروهای ارزان‌قیمت چینی و هندی قابل مقایسه نبوده و از این حیث بسیار ضعیف خواهد بود. در هر صورت باید بگوییم این سدان پرفروش بازار خودرو کشور از سپرهای یکپارچه، جلوپنجره کوچک، چراغ‌های مثلثی جلو و خطوط منحنی جانبی بهره می‌برد که دارای هماهنگی و یکنواختی خوبی هستند و چنین مواردی تیبا را از خودروهایی چون پراید 132 در جایگاه بالاتری قرار می‌دهد.

ظاهر داخلی

تیبا

در کابین شاهد یک داشبورد قدیمی هستیم که برای مصرف‌کنندگان جذابیتی را به همراه نخواهد داشت. شرکت سایپا داشبورد و تمامی ادوات داخلی آن را از پلاستیک خشک ساخته که کاملا بی‌کیفیت هستند. البته طراحی صفحه‌آمپر این خودرو نسبت به پراید در وضعیت بهتری قرار داشته و به طور کلی نمای داشبورد نسبت به پراید مدرن جلوه می‌کند. غربیلک فرمان این خودرو نسبتا خوش‌فرم است و در داشبورد نیز طراحان از تریم دو رنگ مشکی-طوسی استفاده کرده‌اند، اما سایپا برای بخش‌هایی چون دکمه بالابر شیشه‌ها و دسته برف‌پاکن از قطعات پراید استفاده کرده است.

پیشرانه

تیبا

به طور کلی پلتفرم تیبا با پراید دارای اشتراکات زیادی است و این اشتراکات در بخش پیشرانه نیز به چشم می‌خورد. در واقع تیبا موتور خود را از همان پیشرانه پراید قرض گرفته است، اما با این تفاوت که شرکت FEV آلمان (تولید کننده موتور EF7 ایران خودرو) آن را تقویت کرده است؛ یعنی حجم موتور پراید از 1300 به 1500 سی‌سی افزایش پیدا کرده و ضریب تراکم آن نیز افزایش یافته است. از این رو تیبا از یک موتور 1.5 لیتری بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی معادل 87 اسب بخار و گشتاور 128 نیوتن‌متر تولید کند، اما همچنان بازدهی این موتور نسبت به سایر موتورهای امروزی بسیار پایین بوده که دلیل آن هم به 8 سوپاپ بودن آن مربوط می‌شود. البته این موتور برای تیبا مناسب است و کشش خودرو نسبت به پراید افزایش پیدا کرده و هنگام استفاده از کولر بر روی موتور تاثیر منفی کمتری مشاهده می‌شود. طراحان در بخش سیستم تعلیق از خودرو ریو قطعات فراوانی را قرض گرفته‌اند، به گونه‌ای که تعلیق جلو این خودرو کاملا با خودرو ریو یکسان است و همین موضوع نقطه قوت تیبا به شمار می‌رود. سیستم ترمز تیبا نیز با ریو مشابه است.

نقاط ضعف و قوت تیبا

تیبا

برای اینکه به نقاط قوت و ضعف تیبا بپردازیم، باید قیمت این خودرو را نیز ملاک قرار دارد، اما به هر حال تیبا کیفیت پایین و مشکلات کیفی زیادی دارد. برای مثال این خودرو در آخرین ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت ایران فقط یک ستاره کسب کرده است که جزو معایب این خودرو به شمار می‌رود. همچنین در اوایل تولید تیبا، با توجه به افزایش قدرت موتور و اینکه در گیربکس تغییرات مناسبی اعمال نشد، بسیاری از مالکان وسایل نقلیه در آن سال‌ها با مشکلات گیربکس و انتقال قدرت مواجه شدند، اما شرکت سایپا مدعی است این مشکلات در مدل‌های جدید کاملا رفع شده است. همچنین کیفیت بسیار پایین متریال داخلی و ورود صدای زیاد موتور به داخل کابین جزو سایر معایب این خودرو محسوب می‌شوند.

تیبا

با در نظر گرفتن شرایط فعلی بازار خودرو کشور باید بگوییم قیمت تیبا مناسب است و به همین دلیل مشتریان از آن استقبال کردند. هزینه‌های نگهداری نسبتا پایین در کنار استهلاک کمتر نسبت به محصولات ایران خودرو جزو نقاط قوت این خودرو محسوب می‌شود. دلیل آن هم به اشتراکات این خودرو با پراید مربوط است، چراکه در ایران پراید را به عنوان یک خودرو کم‌خرج می‌شناسند. از سایر نقاط قوت تیبا می‌توان به کشش مناسب موتور، توانایی بهتر ترمزها نسبت به پراید و فضای داخلی مناسب به ویژه در بخش عقب با توجه به کلاس خودرو اشاره کرد.

تجهیزات

تیبا

با توجه به قیمت تیبا نباید از این خودرو تجهیزات زیادی را انتظار داشته باشیم، اما به طور کلی از تجهیزات مهم آن می‌توان به تهویه مطبوع، ریموت کنترل، دو کیسه هوا، ایموبیلایزر و فرمان هیدرولیک اشاره کرد. البته شرکت سایپا گرم‌کن شیشه عقب، برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم، آینه‌های جانبی تاشو و چراغ خطر سوم را به عنوان آپشن‌های این خودرو معرفی کرده است.

جدول مشخصات تیبا

مدل1396
ویژگیخودرو داخلی
مشخصات پیشرانه
موتور4 سیلندر خطی 8 سوپاپ
حجم موتور1503 سی‌سی
قدرت87 اسب بخار در دور موتور 5300
گشتاور128 نیوتن‌متر در دور موتور 4000
گیربکسدستی 5 سرعته
انتقال نیرودیفرانسیل جلو
ابعاد و وزن
طول4105 میلی‌متر
عرض1641 میلی‌متر
ارتفاع1484 میلی‌متر
فاصله بین دو محور2410 میلی‌متر
حجم صندوق بار
وزن خالص1000 کیلوگرم
ابعاد چرخ‌ها175/70R13
سرعت و شتاب
شتاب صفر تا 100
حداکثر سرعت
سوخت و آلایندگی
مصرف سوخت در شهر
مصرف سوخت در جاده
مصرف سوخت ترکیبی6.95 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 4
حجم باک بنزین41 لیتر
امکانات
امکانات ایمنیترمز ABS، کیسه هوای راننده، کیسه هوای سرنشین، چراغ جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور، (Levelling Switch)، چراغ مه شکن جلو، چراغ مه شکن عقب، چراغ خطر سوم، قفل مرکزی، سیستم ضد سرقت با کد متغیر (Immobilizer)، کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتقاع
امکانات رفاهیتهویه مطبوع، CD Player با قابلیت پخش MP3، چراغ هشدار دهنده عیب‌یاب موتور، آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل، شیشه بالابر برقی جلو، جالیوانی روی کنسول جلو و ساعت دیجیتال، صندلی راننده و با قابلیت تنظیم ارتفاع، برق پا کن جلو با دور قابل تنظیم، درب بازکن باک و صندوق عقب از داخل، گرمکن شیشه عقب، ریموت کنترل
آپشن‌هاآینه‌های جانبی برقی، شیشه بالابر برقی عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، کیت گاز سوز، رینگ آلومینیومی