ربات های مکعبی ام بلاک

با ربات های مکعبی MIT آشنا شوید؛ جهنده و خود اسمبل

محققان MIT، از ربات‌هایی ماژولار و خود-اسمبل رونمایی کردند. این ربات های مکعبی که M-Block نام دارند؛ می‌توانند به یکدیگر بپیوندند، روی هم بپرند و ساختار تازه‌ای را شکل دهند.

مکعب‌های رباتیک M-Block قادر به برقراری ارتباط با هم هستند و برای این کار، از سیستمی مشابه بارکدخوان استفاده می‌کنند. در واقع  بارکد و آهن‌ربایی که روی سطوح شش‌گانه‌ مکعب‌ها وجود دارد، شناسایی و اتصال آن‌ها را به یکدیگر امکان‌پذیر می‌سازد. شاید ساده به نظر برسد؛ اما روند ساخت این ربات های مکعبی در موسسه فناوری ماساچوست، شش سال زمان برد.

هر ناوگان از ربات‌ها، شامل 16 مکعب M-Block می‌شود که می‌توانند وظایف ساده‌ای مانند تشکیل یک خط یا دنبال کردن نور را به صورت خودکار انجام دهند. به ادعای تیم سازنده، در آزمایش‌ها 90 درصد از مکعب‌ها موفق به قرار گرفتن در یک خط شدند.

این ربات های مکعبی ماژولار، دارای یک چرخ طیار با سرعت 20 هزار دور در دقیقه هستند که نیروی جنبشی خود را از ترمز ناگهانی آن به دست می‌آورند. دنیلا راس، استاد دانشگاه MIT و مدیر CSAIL (آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی ام آی تی)، آن‌ها  را ترکیبی از جادو و مغناطیس توصیف کرده است:

ربات‌های M-Block با پریدن و غلطیدن حرکت می‌کنند؛ جادو اینجاست که هیچ قطعه متحرکی را در آن‌ها نمی‌بینید و نقش مغناطیس، در اتصال آهن‌ربایی آن‌ها به یکدیگر است.

ربات های ماژولار قبلی، از بازوهای رباتیک کوچکی برای تحرک استفاده می‌کردند؛ اما آن‌ها برای حرکت‌های ساده هم نیازمند مقدار زیادی هماهنگ‌سازی بودند. در سوی مقابل، ام-بلاک می‌تواند روی هر سطح خود به چهار طرف حرکت کند؛ یعنی در مجموع، 24 مسیر حرکتی دارد. اعضای تیم، به فکر استفاده از این مکعب‌های رباتیک در ماموریت‌ها و شرایط اضطراری هستند؛ مثلا ساختن یک راه پله موقتی، برای رسیدن به پشت بام ساختمان!

نحوه کارکرد ربات های مکعبی M-Block

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*