سامسونگ بلو ارت

سامسونگ بلو ارت ؛ تلاشی ناموفق برای تلفنی با یک شارژر خورشیدی

با افزایش نگرانی‌ها در خصوص گرمایش زمین، تمایل استفاده از انرژی خورشیدی در جوامع امروز بسیار افزایش یافته. سامسونگ بلو ارت (Samsung Blue Earth)، نیز در همین راستا تولید شد و با یک شارژر خورشیدی همراه‌بود.

افزایش نگرانی‌ها در مورد گرم شده کره‌ی زمین و موضوع بازیافت و منابع تجدید پذیر، امروزه در شبکه‌های اجتماعی بسیار داغ هستند. اما 10 سال قبل  از تبدیل شدن این مسئله به یک بحران، سامسونگ به فکر حفظ زمین بود و با معرفی گوشی سامسونگ بلو ارت S7550، اولین تلاش برای تولید یک تلفن پاک را انجام داد. بارزترین ویژگی این گوشی، حضور یک پنل خورشیدی در پشت آن بود. از نظر ظاهری جالب بود و مهم‌تر از همه کاربردی بود. این گوشی می‌توانست با یک ساعت قرار گرفتن زیر نور خورشید، انرژی لازم برای یک تماس تلفنی 10 دقیقه روی شبکه 3G را تامین کند.

سامسونگ بلو ارتپنل خورشیدی به خوبی در قسمت پشتی جای داده شده بود و با پین‌های پوگو، به باتری گوشی متصل بود. برای اطمینان از اینکه گوشی از انرژی پاک استفاده می‌کند، چراغ LED کوچک آبی رنگی در پشت گوشی روشن می‌شد و خبر از شارژ شدن با نور خورشید می‌داد.

سامسونگ بلو ارت از بدو تولد سازگار با محیط‌زیست بود. خود گوشی از بطری‌های بازیافتی آب معدنی ساخته شده بود و جعبه آن نیز از مقوای‌ قابل بازیافت طراحی شده بود. حتی جوهر استفاده شده برای درج اطلاعات گوشی روی جعبه نیز از سویا تهیه شده بود. البته سامسونگ به این مقدار راضی نشد و دستورالعملی در جعبه گوشی قرار داد که کاربر می‌توانست با استفاده از آن، جعبه را به قاب عکس یا جعبه مداد تبدیل کنند.

این گوشی دوستدار محیط‌زیست، یک حالت Eco داشت که با فعال‌کردن آن میزان روشنایی صفحه‌نمایش و تنظیمات بلوتوث به گونه‌ای تنظیم می‌شد که مصرف باتری به حداقل برسد. همانند بسیاری از گوشی‌ امروزی، قابلیت گام شمار در این تلفن وجود داشت که به جای نشان دادن کالری مصرف شده، میزان نجات دادن درخت بر حسب تولید نکردن گاز CO2 را به کاربر نشان می‌داد تا حس بهتری به افراد منتقل کند.

سامسونگ بلو ارتالبته بلو ارت اولین گوشی خورشیدی سامسونگ نبود و این قابلیت نخستین بار در E1107 Crest Solar دیده شد. همینطور بلو ارت اولین گوشی نیست که برای تولید آن از مواد بازیافتی استفاده شده و پیش از این، E200 ECO با چنین متریالی تولید شده بود. اما هر دو گوشی یاد شده، امکانات محدودی داشتند و در نتیجه، سامسونگ بلو ارت به تولید رسید.

بلو ارت، گوشی لمسی معمولی بود که در آن زمان رابط کاربری پر ایراد TouchWiz روی آن اجرا می‌شد. این گوشی از نظر سخت افزاری و نرم افزاری مشخصات قابل توجهی نداشت. نمایشگر 3 اینچی با رزولوشن 240 در 400 پیکسل برای این گوشی تعبیه شده بود. قابلیت‌های ارتباطی این گوشی نیز 3G و وای‌فای بودند که از نظر استانداردهای سال 2009 مناسب به‌نظر می‌رسید. سایر ویژگی‌های آن برنامه‌ای برای وبلاگ‌نویسی، امکان ارسال پیام MMS، قابلیت پخش موزیک و دوربین 3.2 مگاپیکسلی است.

سامسونگ بلو ارتبلوتوث A2DP و جک هدفون 3.5 میلی‌متر و گیرنده رادیو FM برای این گوشی درنظر گرفته شده بودند و توانایی اجرای فایل‌های Word، Excel و PDF نیز در این گوشی موجود بود. ممکن است فکر کنید بلو ارت برای رفتن به یک جزیره‌ی بیابانی گوشی بسیار کاملی بود. اما توجه کنید کنید که این گوشی برای تولید انرژی اندک، به زمان زیادی نیاز داشت و از این لحاظ بسیار ظعیف بود. با این حال، گوشی سامسونگ می‌توانست انرژی لازم برای یک تماس تلفنی کوتاه را تولید کند.

سامسونگ بلو ارتسامسونگ بلو ارت گیرنده جی‌پی‌اس و گوگل مپ نیز داشت. البته در آن زمان هنوز امکان استفاده از مپ به صورت آفلاین موجود نبود و به اینترنت نیاز داشت و برنامه مپ نیز از ناوبری پشتیبانی نمیکرد. با این وجود، باید خودتان مسیرتان را به سمت تمدن پیدا می‌کردید. جدا از تمامی این مشکلات، سامسونگ قدم بزرگی را برای هدایت صنعت تلفن‌همراه به سمت استفاده از انرژی‌های پاک برداشت که البته ادامه پیدا نکرد و کنار گذاشته شد. پس از آن، گوشی به نام Sagem Puma در سال 2010 ارائه شد که از خورشید برای دریافت انرژی استفاده می‌کرد، اما همانند محصول سامسونگ، متوقف شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*