سیارک خطرناک

یک سیارک خطرناک به بزرگی دو برابر برج ایفل در حال نزدیک شدن به زمین است

ناسا اعلام کرد یک سیارک خطرناک که بزرگی آن به دو برابر برج ایفل می‌رسد، در حال نزدیک شدن به زمین است و طی هفته آینده با سرعت زیاد از کنار سیاره زمین عبور خواهد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سیارکی که برای نخستین بار در سال 2006 توسط محققان رصدخانه آریزونای آمریکا رصد شد، هر ساله دو بار به دور سیاره زمین گردش می‌کند که به همین دلیل در شرایط خطرناکی قرار داشته و جزو سیارک‌های خطرناک برای سیاره زمین شناخته می‌شود. محققان ناسا اعلام کردند این سیارک با سرعت بسیار زیادی طی هفته آینده از کنار زمین عبور می‌کند.

جزئیات عبور سیارک خطرناک از کنار زمین

طبق اعلام کارشناسان این سیارک با نام SF62006 دارای 610 متر طول است که ابعاد آن به دو برابر برج ایفل یا 6 برابر یک زمین فوتبال می‌رسد. فاصله این سیارک خطرناک با سیاره زمین حدود 11 برابر فاصله میان زمین و کره ماه تخمین زده می‌شود. البته دانشمندان برای جلوگیری از هر نوع خطرهای احتمالی از برخورد سیارک‌ها با کره زمین قصد دارند روش‌هایی را برای انحراف مسیر سیارک‌ها یا نابودی آنها در فضا پیدا کنند. بررسی‌ها حاکی از آن است که این سیارک در روز چهارشنبه 20 نوامبر برابر با 29 آبان 98 با فاصله 4.35 میلیون کیلومتری از کنار سیاره زمین عبور خواهد کرد. سرعت این سیارک نیز در زمان عبور از کنار زمین حدود 27 هزار کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده است.

دانشمندان ناسا با برآورد مسیر حرکتی این سیارک به این نتیجه رسیده‌اند که تا دو قرن آینده احتمال برخورد این سیارک با سیاره زمین وجود نخواهد داشت و اگر این سیارک در قرن‌های بعدی با زمین برخورد کند، آسیب‌هایی زیادی را به همراه خواهد داشت. گفتنی است هر سیارک یا جرم آسمانی مانند سیارک SF62006 که در فاصله 50 میلیون کیلومتری از سیاره زمین قرار داشته باشند، به عنوان اجرام آسمانی خطرناک نزدیک به زمین در لیست NEO‌ جای می‌گیرند.

پس از اینکه این سیارک در روز چهارشنبه (20 نوامبر سال 2019) از کنار سیاره زمین عبور کند، عبور بعدی آن در نوامبر سال 2020 میلادی خواهد بود. اجرامی که در لیست NEO‌ ناسا جای دارند، از پتانسیل جدی برای صدمه به سیاره زمین و حتی نابودی حیات انسان‌ها برخوردارند. تا به امروز محققان بالغ بر 600 هزار سیارک را در منظومه شمسی رصد کردند و آژانس فضایی اروپا نیز حدود 800 مورد از این اجرام آسمانی را در لیست سیارک‌های خطرناک طبقه‌بندی کرده است.

بررسی محققان حاکی از آن است که هر هفته حدود 40 سیارک جدید در منظومه شمسی شناسایی می‌شوند که بسیاری از آنها در لیست NEO‌ قرار می‌گیرند. مسیر هر سیارک خطرناک همواره توسط محققان موسسه CNEOS مورد بررسی قرار می‌گیرد. تا به امروز سیارک‌ها آسیب‌های زیادی را برای سیاره زمین به همراه داشته‌اند و دانشمندان بر این باورند که نابودی دایناسورها و ایجاد دوران یخبندان در گذشته به دلیل برخورد سیارک‌ها بوده و تکرار چنین حوادثی محتمل است.