پروتکل RCS

آغاز به کار پروتکل RCS گوگل در آمریکا؛‌ نسخه‌ی جدیدتر SMS و MMS چگونه است؟

کمپانی گوگل سرانجام پروتکل RCS را در ایالات متحده راه اندازی کرد. RCS نسخه‌ی جدیدتر SMS و MMS است و می‌تواند همانند iMessage اپل، ارتباط اینترنتی کاربران گوشی‌های اندرویدی را با یکدیگر میسر کند.

روز گذشته کمپانی گوگل پروتکل RCS را برای تمام کاربران اندرویدی ساکن ایالات متحده راه اندازی کرد. RCS (Rich Communication Services) به معنای سرویس‌های غنی ارتباطی، پروتکلی جدید برای جایگزینی با SMS و MMS است. این پروتکل با همکاری چند ساله‌ی سرویس‌های مخابراتی توسعه پیدا کرده است، اما هنوز شرکت‌های مخابراتی مطرح آمریکایی هیچ اپلیکیشن پیام‌رسان دیگری را بدون گوگل که سعی در استانداردسازی RCS در دیوایس‌های اندرویدی در سراسر جهان دارد، معرفی نکرده‌اند.

پروتکل RCS چیست؟

گوگل ابتدا در سال 2016 از توسعه‌ی این پلتفرم جدید خبر داد. حال پس از گذشت نزدیک به 3 سال آن را با همکاری شرکت‌های مخابراتی و از طریق اپلیکیشن پیام‌رسان اندروید، در اختیار کاربران آمریکایی اندروید گذاشته است. این پروتکل که عملکردی شبیه به iMessage اپل دارد، به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌های حجیم‌تر را انتقال دهند، رسید خواندن پیام از سوی کاربر مقابل را ببینند و در حال تایپ بودن طرف مقابل را مشاهده کنند.

اگر ساکن ایالات متحده هستید و می‌خواهید از این سرویس استفاده کنید، ابتدا باید اپلیکیشن Android Messages گوگل را دانلود کرده و به عنوان اپلیکیشن پیام رسان پیشفرض گوشی خود انتخاب کنید. اگر RCS برای شما فعال بود، نوتیفیکیشنی را با عنوان “Messages just got better” دریافت خواهید کرد. این قابلیت چت جدید، پس از تایید از سوی شما فعال خواهد شد.

پروتکل RCS

زمانی که فعال شد، شما می‌توانید با رفتن به تنظیمات اپلیکیشن، بخش قابلیت‌های Chat Features را تنظیم کنید. اگر شخصی از طریق این پروتکل جدید به شما پیامی فرستاده باشد، در بالای آن عنوان “Chat Message” را مشاهده می‌کنید؛ در غیر این صورت، پیام مذکور با عنوان “Text Message” برای شما ارسال می‌شود.

اگر این نوتیفیکیشن را دریافت نکرده‌اید هم بدان معناست که هنوز در محل زندگی شما این سرویس فعال نشده است. شما باید منتظر بمانید تا بتوانید همانند کاربران آیفون، به صورت اینترنتی با دیگر کاربران اندرویدی در ارتباط باشید.