شبکه ملی اطلاعات

شبکه ملی اطلاعات در روزهای قطعی اینترنت چگونه عمل کرد؟

این روزها با توجه به قطعی اینترنت بسیاری از کاربران به کمک شبکه ملی اطلاعات به سرویس‌ها و سایت‌های داخلی دسترسی دارند، اما در این مدت عملکرد اینترنت ملی چگونه بود؟

از عصر روز شنبه 25 آبان 98 با تصمیم شورای امنیت، دسترسی کاربران به اینترنت بین‌الملل قطع شد و برای کاربران فقط سایت‌های داخلی نظیر بانک‌ها، ادارات دولتی، خبرگزاری‌های داخلی و کلیه سایت‌هایی که از سرورهای داخل کشور استفاده می‌کردند، در دسترس قرار گرفت. گفتنی است برای اینکه به این سایت‌ها دسترسی پیدا کنید، به جای جستجوی نام آنها در گوگل می‌بایست آدرس آنها را در نوار مرورگر خود بنویسید. با باز شدن سایت‌های داخلی در شرایطی که اینترنت بین‌الملل قطع شده، به این نتیجه می‌رسیم که بخشی از طرح شبکه ملی اطلاعات در حال اجرا است؛ طرحی که مدتی است مسئولان مربوطه از آن سخن می‌گویند و در این شرایط بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

ناکارآمدی ابزارها در شبکه ملی اطلاعات

بسیاری از مردم به یک موتور جستجو، پیام رسان و ایمیل قدرتمند نیاز دارند، اما در حال حاضر ابزارهای داخلی نمی‌توانند به نیاز کاربران داخلی پاسخ دهند. همچنین اگر قطعی اینترنت در زمانی اتفاق می‌افتاد که سایت‌ها و ابزارهای اساسی کشور روی شبکه ملی اطلاعات و سرورهای داخلی قرار نداشتند، دسترسی به بسیاری از سایت‌های داخلی نیز امکان‌پذیر نبود.

از اواخر سال 1384 طرح شبکه ملی اطلاعات در ایران مطرح شد و از مهم‌ترین دلایل اجرای آن می‌توان به کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اشاره کرد که البته پس از مدتی اجرای این طرح با سرعت بسیار کمی پیگیری شد، اما سرانجام در دوره وزارت محمد واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم مورد پیگیری جدی قرار گرفت و در اواخر دولت یازدهم شاهد افتتاح و معرفی فازهای اول، دوم و سوم این طرح بودیم. به طور کلی می‌توان گفت اینترنت ملی از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت جداگانه کاملا داخلی بهره می‌برد و همچنین یک شبکه حفاظت شده نسبت به اینترنت جهانی است که می‌تواند برای تمامی کاربران کشور انواع محتوا و خدمات ارتباطی را عرضه کند.

ایجاد ارتباط امن در شرایط قطعی اینترنت جهانی

طبق سند ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات به واسطه این شبکه می‌توان بین دستگاه‌ها، مراکز حیاتی کشور و برای میزبانی سایت‌های داخلی، شبکه‌ای با ویژگی ایجاد ارتباط امن و پایدار را در شرایط قطعی اینترنت جهانی ایجاد کرد. در حال حاضر با توجه به اینکه با مشکل قطعی اینترنت بین‌الملل مواجه هستیم، آن دسته از سرویس‌هایی که بر روی اینترنت ملی وجود دارند، بدون اختلال و محدودیت به مردم خدمات می‌دهند. در کنار اینکه سرویس‌های داخلی همچنان فعال هستند، بسیاری از سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی، فروشگاه‌های آنلاین داخلی، سایت‌های داخلی، شبکه شتاب بانکی و شبکه خدماتی بانک‌ها نیز بدون اختلال در دسترسی کاربران قرار دارند.

اینترنت ملی به معنای قطعی اینترنت جهانی نیست

بسیاری از افراد اجرای طرح اینترنت ملی را برابر با قطعی اینترنت بین‌الملل می‌دانند، اما مسئولان مربوطه این ادعا را تکذیب می‌کنند و بر این باورند که اینترنت می‌بایست به عنوان یک خدمت بر روی شبکه ملی اطلاعات در دسترس مردم قرار بگیرد. در همین خصوص محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد زیرساخت شبکه ملی اطلاعات به پیشرفت چشمگیری رسیده است و اگر در این شرایط زیرساخت شبکه ملی اطلاعات وجود نداشت، توانایی دسترسی به خدمات ابری داخلی را نداشتیم و تعداد زیادی از زیرساخت‌های امروز نظیر بانک‌ها با اختلال مواجه می‌شدند و حتی 2 میلیون راننده تاکسی اینترنتی شغلشان تهدید می‌شد.

در شرایطی که اینترنت بین‌الملل قطع است، اینکه در این وضعیت بسیاری از مردم به شبکه اینترنت داخلی و خدمات آنلاین بومی دسترسی دارند، از توانایی‌های شبکه ملی اطلاعات حکایت دارد. هرچند این شبکه تاکنون به بلوغ کامل که از آن انتظار می‌رود نرسیده است، اما تا حدودی توانسته است محدودیت کاربران به اینترنت را کاهش دهد و با وجود قطعی اینترنت جهانی، زیرساخت‌های اینترنت ملی نظیر سایت‌های داخلی و نهادهای بانکی و ادارات دولتی همچنان فعال هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

12 دیدگاه

  1. شبکه ملی به این باحالی داریم قدرش رو نمیدونید.فقط یه خرده از نظر محتوا ضعیفه وگرنه داره کارشو‌انجام میده.
    قطعی اینترنت هم، به‌دستور یک هیئت کارشناسی و باتجربه و البته اطلاعاتی بوده، که از مسائلی باخبر هستند که من‌وتو بی‌خبریم پس اینقدر نق نزنید. منم مثل همه خسارت بهم وارد شده ولی چاره چیست؛ اینجوری تشخیص دادن که فعلا قطع باشه.
    و خدارو شکر تا الان هم مفید واقع شده.
    انشالله از روز سه‌شنبه وصل خواهد شد.

    یاحق

  2. من به صورت خیلی محدود از یوز و پارسی جو yooz.ir parsijoo.ir استفاده کردم و نظرم رو میگم

    نتایجی که پارسی به من داد با چیزی که سرچ کرده بودم بینهایت اختلاف داشت و یوز هم اکثرا پیام بارگذاری دوباره میداد

    درگاه شاپرک تقریبا یک بعدازظهر کامل قطع بود تا جایی که من چک کردم شایدم بیشتر
    باقی وبسایت هایی که هرروز نگاه میکردم به جز گجت و زومیت تماما سرور خارجی داشتند و بدون استفاده بودن

  3. همان طوری که انتظار میرفت مزخرف عمل کرد

  4. شما 2 تا دوست گرامی که از اینترنت و علم متنفرید همه جا هم تشریف دارید!
    عارضم خدمت آقای اشرف:
    شبکه ملی اطلاعات.. یا همون اینترانت ! یا همون اینترنت ملی ! (2 اسم اخر کاملا اشتباهن، اینو باسوادها میدونن) تشکیل شده از دستگاه هایی (زیادن اسم نمیبرم) دسته دوم و کهنه و قابلیت حتی روشن بودن 72 ساعت مداوم رو ندارن ! و باید چند ساعتی خاموش باشن تا جون بگیرن !!! این دستگاه ها از افغانستان چند سال گذشته وارد ایران شدن.. دستگاه هایی که به افغانستان داده شد و افغانستان به دلایلی اونا رو نخواست و چپوند به ایران ! ایران هم این اسباب بازیها رو سرهم کرد یجوری، و 4 تا سورس کپی زد 2 تا سایت راه انداخت و 2 تا موتور جستجو بسیار مضحک گذاشت روشون! در نهایت اسمشو گذاشت شبکه ملی اطلاعات !! اما پاسخ نهایی من به شما: امریکا هیچ زمان اینترنت رو برای ایران قطع نمیکنه ! به دلایل زیادی: مثلا اینکه خودشو مث ایران در قطعی اینترنت بدنام نمیکنه ! و اینکه قانون هایی دارن که ما نداریم! داریم اعتنا نمیکنیم!
    دوست گرامی آقای اشرف: امیدوارم پروردگار یکتا، چراغ راستین رو به دست ذهنیت شما هدیه کند.
    اما جناب fandh هر کسی که هستی.. چه اکانت دوم اقای اشرف یا هرچی… مهم نیست..
    ببینید سرتیتر اخبار مهم الان همینه چه بخوایید چه نخوایید تا 1 ماه دیگه در کل جهان هم همینه…
    مگه یه هواپیما زدیم تا چند وقت خبرشو بولد کرده بودیم رو یادتون رفته؟
    خبر.. خبره.. اونم خبر به این مهمی… پای 60 میلیون نفر آآآآدم در میونه…
    اینکه شما خبر به این مهمی رو اهمیت نمیدی حکما جز 60 نیستین
    (گجت جان اینو هم تایید نکن، اسمتو میذارم جبهه ای)

    • اولا من عاشق تکنولوژی و اینترنت سالمن، اینو از نظراتم در مورد اپل و تسلا میشه فهمید دوما فرق اینترانت و اینترنتو میدونم ولی برای مقاطع عاشوب و اقتشاش اینترنت ملی خیلی خوب عمل کرده سوما من اکانت دوم ندارم، اوایل با نام sir saeid می امدم

  5. خیلی کار شده واسش اگه یه زمان امریکا اینترنتو قط کنه تنها راهکاره

  6. تمام مقالات همه سایتا شده واسه قطعی اینترنت

  7. به قدری خوب عمل کرد که بودن یا نبودنش هیچ فرقی نمیکنه!